Gå til innhold

Om man i hele voksenlivet har vært ateist og plutselig blir religiøs når man har en psykoselidelse vil en behandler se på det som en vrangforestilling?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror det kommer an på hva de nye "religiøse symptomene" består av og hva de handler om. Er det en del utenfor det som folk flest tror på i kristne kretser, kan det nok virke psykosesuspekt. 

Vendi skrev (Akkurat nå):

Tror det kommer an på hva de nye "religiøse symptomene" består av og hva de handler om. Er det en del utenfor det som folk flest tror på i kristne kretser, kan det nok virke psykosesuspekt. 

Jeg tenkte vel egentlig i det tenkte scenarioet at man bare begynte å tro på gud generelt sett.

Anonymkode: 50e13...e7e

Psykologer og psykiatere vil se sykdom i alt når man først er i systemet. Og har man først fått en psykosediagnose så ser de psykosesymptomer i alt man nevner, noe som er helt forferdelig. Glad jeg ikke lenger har noe med psykiatrien å gjøre

Anonymkode: 3b000...72e

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenkte vel egentlig i det tenkte scenarioet at man bare begynte å tro på gud generelt sett.

Vet ikke helt om jeg forstår deg riktig, men det er ikke nødvendigvis psykosesuspekt bare fordi en ateist begynner å tro på Gud. Det skjer hver dag over hele kloden. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Psykologer og psykiatere vil se sykdom i alt når man først er i systemet. Og har man først fått en psykosediagnose så ser de psykosesymptomer i alt man nevner, noe som er helt forferdelig. Glad jeg ikke lenger har noe med psykiatrien å gjøre

Har du erfaring med at de tolket religion som sykdom?

Annonse

Er ikke helt enig i det. Du må ha vært veldig uheldig om du har opplevd det du beskriver. 

Vendi skrev (Akkurat nå):

Vet ikke helt om jeg forstår deg riktig, men det er ikke nødvendigvis psykosesuspekt bare fordi en ateist begynner å tro på Gud. Det skjer hver dag over hele kloden. 

Jeg tenkte bare det ville være typisk av en behandler å tro det?

Har du erfaring med at de tolket religion som sykdom?

Nei, men hvorfor skal du egentlig snakke om religion med en behandler i psykiatrien i det hele tatt? Snakk heller med en prest 😅

Nei, men hvorfor skal du egentlig snakke om religion med en behandler i psykiatrien i det hele tatt? Snakk heller med en prest 😅

Har i blant fått spørsmål om hvilken trosretning jeg har?

Har i blant fått spørsmål om hvilken trosretning jeg har?

Aldri hørt om en behandler som tar opp det med mindre pasienten har snakket om religion og tro først. 

Vendi skrev (15 minutter siden):

Jeg føler bare det er typisk psykiatrien å tro det?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Aldri hørt om en behandler som tar opp det med mindre pasienten har snakket om religion og tro først. 

Det har skjedd meg flere ganger?

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg føler bare det er typisk psykiatrien å tro det?

Hvis du er så redd for at det skal bli tolket som psykose eller vrangforestillinger så får du vel bare lyge å si at du er (fortsatt) en ateist. Eventuelt si at det er en privatsak og at du foretrekker å heller snakke om problemene dine enn hvilken religion du har. 

Hvis du er så redd for at det skal bli tolket som psykose eller vrangforestillinger så får du vel bare lyge å si at du er (fortsatt) en ateist. Eventuelt si at det er en privatsak og at du foretrekker å heller snakke om problemene dine enn hvilken religion du har. 

Føler det blir feil å lyve og rart å nekte svare?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler det blir feil å lyve og rart å nekte svare?

Nå kverulerer du bare. 

Du går vel dit frivillig så du kan bare avslutte der om du ikke vil gå der. 

Nå kverulerer du bare. 

Du går vel dit frivillig så du kan bare avslutte der om du ikke vil gå der. 

Hvor har jeg skrevet at jeg ikke vil gå dit?

Religiøse vrangforestillinger er alltid en vanskelig vurdering. Det en ofte gjør, er å snakke med nære pårørende om hva som er religiøs baseline for den konkrete pasienten. Hvis religiøsiteten har hatt en dramatisk endring som sammenfaller med andre symptomer på psykose, kan det vurderes som religiøse vrangforestillinger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...