Gå til innhold

Helsepersonell: "Kan jeg være trygg på at du ikke skader deg i kveld?" Pasient spør: Hvilket spørsmål er egentlig det?

Anbefalte innlegg

Det er vanskelig å svare ærlig mtp redselen for å gjøre de bekymret og for innleggelse. Synes de burde omformulert spørsmålet.

Anonymkode: a3821...309

Fortsetter under...

De vil ha ræva si fri i tilfelle du finner på noe. Da kan de si: "jeg spurte og pasienten avkreftet fare for liv eller helse". De bryr seg ikke om hvordan det går egentlig. 

Anonymkode: 4dfc9...319

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De vil ha ræva si fri i tilfelle du finner på noe. Da kan de si: "jeg spurte og pasienten avkreftet fare for liv eller helse". De bryr seg ikke om hvordan det går egentlig. 

Kanskje? Veldig leit såfall, men jeg velger å tro at de aller fleste bryr seg til en viss grad til tross for at det "bare" er en jobb?

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som regel hvis man svarer nei på et slikt spørsmål så gjør de fremdeles ikke noe tiltak. Om en pasient vil selvskade så står de fritt til å gjøre det og hvis en vil dø så kan man bare gjøre det etter man er utskrevet så det blir jo egentlig det samme. Tror det er derfor de som regel ikke gjør noe heller. 

Anonymkode: f8297...145

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som regel hvis man svarer nei på et slikt spørsmål så gjør de fremdeles ikke noe tiltak. Om en pasient vil selvskade så står de fritt til å gjøre det og hvis en vil dø så kan man bare gjøre det etter man er utskrevet så det blir jo egentlig det samme. Tror det er derfor de som regel ikke gjør noe heller. 

Jeg har opplevd å bli tvangsinnlagt i en lignende situasjon (ikke i kveld da).

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har opplevd å bli tvangsinnlagt i en lignende situasjon (ikke i kveld da).

Bare fordi du sa du skulle skade deg selv? 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bare fordi du sa du skulle skade deg selv? 

Jeg sa ikke at jeg skulle skade meg selv, men at jeg var redd for å miste kontrollen.

kupton skrev (4 minutter siden):

De spør om du har kontroll eller ikke.

Ja, det skjønner jeg jo, det er bare veldig vanskelig å svare på? 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja. Sier jo ikke noe annet jeg. 

Hva er det man skal gjøre med mennesker som kronisk ønsker å ta livet sitt, eller som teuer med det hele tiden? Spør, fordi jeg er nysgjerrig. Skal man binde de fast 24/7? Medisinere de sønder og sammen?

Hva skjer med autonomien?

Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Hva er det man skal gjøre med mennesker som kronisk ønsker å ta livet sitt, eller som teuer med det hele tiden? Spør, fordi jeg er nysgjerrig. Skal man binde de fast 24/7? Medisinere de sønder og sammen?

Hvorfor spør du i denne tråden? Tråden handler ikke om temaet du tar opp - kronisk suicidalitet eller å true med å ta livet sitt hele tiden?

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor spør du i denne tråden? Tråden handler ikke om temaet du tar opp - kronisk suicidalitet eller å true med å ta livet sitt hele tiden?

Begge deler i grunn. Hvordan kan samfunnet hjelpe. Nei, tråden handler ikke om det jeg tar opp. Valgfritt å svare. 

Annonse

Trinity80 skrev (39 minutter siden):

De burde ikke bli innlagt i det hele tatt. Dersom det blir slik at de blir innlagt hver gang de kommer på legevakten for å sy eller tar overdoser så bare fortsetter de å gjøre det. Men realiteten er at de fleste blir innlagt på psykiatrisk etter man har blitt vurdert av somatisk og er nok derfor så mange bruker overdoser som metode for å bli sett og få hjelp også. 

Mennesker som er REELT suicidale og fare for sitt eget liv burde bli innlagt. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De burde ikke bli innlagt i det hele tatt. Dersom det blir slik at de blir innlagt hver gang de kommer på legevakten for å sy eller tar overdoser så bare fortsetter de å gjøre det. Men realiteten er at de fleste blir innlagt på psykiatrisk etter man har blitt vurdert av somatisk og er nok derfor så mange bruker overdoser som metode for å bli sett og få hjelp også. 

Tak for svar, ja noe i dette her. Fint med perspektiv. 

Trinity80 skrev (13 minutter siden):

Tak for svar, ja noe i dette her. Fint med perspektiv. 

Hva mener du selv? 

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Enig i det. Men det er ikke lett for helsevesenet å vite forskjellen, derfor legges folk inn mye "for sikkerhets skyld" for å ha sitt på det tørre. Ikke lett å vite for pasienten heller bestandig da man kan føle seg utrygg på egne handlinger og impulser. De fleste vil vel egentlig ikke, sånn innerst inne, ta livet sitt. Men man kan bli så redd seg selv at man søker hjelp. 

Anonymkode: 08b92...fdb

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva mener du selv? 

Jeg kan ikke nok til å mene noe om det føler jeg. Har jo egenerfaring med veldig mørke tanker når man er alvorlig deprimert - men jeg kom meg gjennom.

Dersom man har kronisk selvmordstanker/ ønsker eller som truer hele tiden, er det jo belastende for både samfunn og pårørende. De som VIL ta livet sitt truer jo ikke, de bare gjør det  

Endret av Trinity80
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Enig i det. Men det er ikke lett for helsevesenet å vite forskjellen, derfor legges folk inn mye "for sikkerhets skyld" for å ha sitt på det tørre. Ikke lett å vite for pasienten heller bestandig da man kan føle seg utrygg på egne handlinger og impulser. De fleste vil vel egentlig ikke, sånn innerst inne, ta livet sitt. Men man kan bli så redd seg selv at man søker hjelp. 

Anonymkode: 08b92...fdb

Det fins de som faktisk ønsker å dø. 

Som Trinity over sier, de som virkelig vil dø de bare gjør det. 

Jeg hadde ikke vært her jeg er nå hvis jeg ikke hadde fått den tette oppfølgingen jeg har hatt. Det er helt sikkert. Min hjelp har handlet om forebygging. Etter selvskading så har jeg ikke ønsket innleggelse når jeg har vært ferdig behandlet somatisk. Men jeg har hatt et par alvorlige forsøk hvor jeg nesten har mistet livet og da har jeg blitt tvunget. Det ene forsøket lå jeg en måned på somatisk før jeg ble overflyttet til psykiatrien. Innleggelser på ca en uke har jeg hatt mange av og da har fokus vært forebygging og stabilisering. Det har vært veldig viktig for meg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...