Gå til innhold

Kan man snakke med sykehusprest selv om man ikke er kristen?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så en annen tråd her inne og det fikk meg til å tenke at jeg kunne egentlig tenke meg å snakke med sykehuspresten men jeg er ateist, er det greit for presten likevel?

Anonymkode: f927e...0b8

Ja, selvsagt.

XbellaX skrev (Akkurat nå):

Ja, selvsagt.

Åja. Tenkte kanskje det ikke var det. Hehe. Er det greit å stille kritiske spørsmål da? Som hvordan kan en tro på noe en ikke kan se eller føle? Eller er det ett dumt spørsmål. Jeg kunne også tenke meg å snakke om døden slik som den anonym i den andre tråden.

Åja. Tenkte kanskje det ikke var det. Hehe. Er det greit å stille kritiske spørsmål da? Som hvordan kan en tro på noe en ikke kan se eller føle? Eller er det ett dumt spørsmål. Jeg kunne også tenke meg å snakke om døden slik som den anonym i den andre tråden.

Alt, og da mener jeg virkelig alt, er innafor :- ) 

Annonse

XbellaX skrev (14 minutter siden):

Hvorfor så usikker?

Jeg er bare grunnleggende usikker i megselv. Er alltid redd for å uttrykke meg feil. Og spesielt når jeg stiller litt kritiske spørsmål er jeg redd det vil bli oppfattet negativt av vedkommende.

påskelilje skrev (12 minutter siden):

Du kan snakke med sykehuspresten om det du ønsker. Han/hun har lang erfaring med å snakke med mange ulike mennesker i ulike livssituasjoner. Du trenger ikke være kristen.

Så fint. Jeg tror det kunne være bra for meg å snakke med en.

Jeg er bare grunnleggende usikker i megselv. Er alltid redd for å uttrykke meg feil. Og spesielt når jeg stiller litt kritiske spørsmål er jeg redd det vil bli oppfattet negativt av vedkommende.

Skjønner. Jeg tenker at vedkommende heller vil oppleve deg som nysgjerrig, fremfor negativ. Ta sats... Prester er ofte svært gode samtalepartnere om de mer heavye temaene i livet (uten at jeg skal skjære alle over en kam naturligvis). Jeg finnes ikke religiøs, men synes det er strålende med prester involvert iblant annet kriminalomsorgen, på sykehus, osv. Prester er gode på relasjoner, på samtaler om tema mange av oss andre tar helt for gitt/evt. har "glemt" bort. 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så en annen tråd her inne og det fikk meg til å tenke at jeg kunne egentlig tenke meg å snakke med sykehuspresten men jeg er ateist, er det greit for presten likevel?

På sykehus har de prest å snakke med, sosionom eller psykolog. Har benyttet meg av alle tre til samtaler hver gang jeg har vært innlagt. Da snakker vi sykehus og ikke psykehus. Jeg er humanist, men det var også fint å snakke med en prest - vi snakket aldri om religion siden jeg ikke ønsket det.

Synes man skal bearbeide innleggelser mens man er der, så slipper man traumer i ettertid. Det skulle jeg ha visst i 2008 da jeg var innlagt i lengre periode med mye smerter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...