Gå til innhold

Kam DPS legge inn på tvang?

Anbefalte innlegg

Jeg sa nei til "tilbud" om akutt innleggelse på DPS forrige time. Så fikk jeg bekymringsmelding tilsendt bv (i samme time). Nå avslutter jeg behandling fordi jeg ikke stoler på behandler lenger. Har en slags frist på meg for å ombestemme meg innen ila neste uke. Siden jeg har bestemt meg er den egentlig irrelevant. 

Men nå begynner jeg å tenke etter om det er momenter jeg ikke har fått med meg? Hva med aktivitetsplikt pga sykepenger? Der tenker jeg i verste fall bare at jeg går tilbake til jobb og satser på at jeg glir inn der igjen.

Så er det det tilbudet de kom med som bekymrer meg. Har lest gjennom kriterier for tvungen innleggelse men forstår ikke om dette er noe som også skjer på DPS eller kun på større sykehus. Vet noen svar? Jeg oppfyller ikke kriteriene som er strenge mener nå jeg men man kan aldri vite hva hun gærningen prøver seg på. Gitt at det kommer en slik beskjed så er det uansett en legetime til først? En psykolog kan ikke få til slikt vel? Da kommer jeg til å bli "fritatt"/frikjent eller hva jeg skal si, men begynner å få mye uro pga dette spørsmålet. Kan jeg gå med på frivillig innleggelse istedenfor eller er det for sent om et annet vedtak kommer? 

Vet at det er veldig usannsynlig at noe slikt skjer men behandler har virket helt uforutsigbar i det siste og vurderer helt merkelig. Jeg føler bedring og hun skriver "fortsatt høyt symptomtrykk" osv. Går bare til poliklinisk behandling. 

Anonymkode: 3a1fb...8ec

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476660-kam-dps-legge-inn-p%C3%A5-tvang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker skrev (2 timer siden):

Ikke avslutt behandlingen, krev å få en ny behandler. Klag til statsforvalteren for falsk bekymringsmelding til BV.

Jeg er ferdig med DPS. De har sendt bekymringsmelding før :( Uten at jeg hadde gjort noe. Kun pga helsetilstand. 

Har klaget til statsforvalter før, pga samme med annet dps. Fikk ikke medhold. Kommer ikke til å orke det der en gang til. Men har sagt til dem at jeg gjør det slik at de tenker seg godt om... 

kupton skrev (1 time siden):

Svar på overskriften: Alle leger kan legge inn på tvang, men ikke på institusjonen der de er ansatt.

Så da risikerer jeg ikke at de gjør det? Skjønner ikke hvordan andre enn dem skulle komme på den ideen. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ferdig med DPS. De har sendt bekymringsmelding før :( Uten at jeg hadde gjort noe. Kun pga helsetilstand.

Jeg vet ikke hvilke diagnoser du har, men det virker som du kan ha et holdningsproblem i tillegg.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har klaget til statsforvalter før, pga samme med annet dps. Fikk ikke medhold. Kommer ikke til å orke det der en gang til. Men har sagt til dem at jeg gjør det slik at de tenker seg godt om... 

Så da risikerer jeg ikke at de gjør det? Skjønner ikke hvordan andre enn dem skulle komme på den ideen. 

Slik jeg ser det så forverrer du situasjonen din ved å handle på denne måten. 

Annonse

psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Jeg vet ikke hvilke diagnoser du har, men det virker som du kan ha et holdningsproblem i tillegg.

Hva mener du? Jeg har vært motivert for poliklinisk behandling. Er bare sjokkert over hvilken retning det uventet tok. 

Glitter skrev (14 minutter siden):

Slik jeg ser det så forverrer du situasjonen din ved å handle på denne måten. 

Ville egentlig gå i behandling der men nå har det vist seg at DPS ikke er å stole på. Er veldig lei for at jeg ikke kan gå på det planlagte kurset, at behandler ødela den greie dialogene vi nå etterhvert hadde osv. Tenker ikke at dette var mitt valg. Å be om å ikke avslutte behandling nå ville bare vært for å oppfylle aktivitetsplikten eller unngå innleggelse. Det siste et det jeg er mest redd for selv om det virker usannsynlig. Kupton sitt svar ang dette var ikke helt klart for meg. 

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva mener du? Jeg har vært motivert for poliklinisk behandling. Er bare sjokkert over hvilken retning det uventet tok. 

Ville egentlig gå i behandling der men nå har det vist seg at DPS ikke er å stole på. Er veldig lei for at jeg ikke kan gå på det planlagte kurset, at behandler ødela den greie dialogene vi nå etterhvert hadde osv. Tenker ikke at dette var mitt valg. Å be om å ikke avslutte behandling nå ville bare vært for å oppfylle aktivitetsplikten eller unngå innleggelse. Det siste et det jeg er mest redd for selv om det virker usannsynlig. Kupton sitt svar ang dette var ikke helt klart for meg. 

Det aller beste er selvsagt om du klarer å gå tilbake til jobben din. Det ville også vist enormt ved en eventuell bv undersøkelse at du kan vise til dette. 

Anonymkode: 35b3c...932

psykedeliker skrev (56 minutter siden):

Akkurat det du skriver her...

?? Ref. melding til barnevernet...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det aller beste er selvsagt om du klarer å gå tilbake til jobben din. Det ville også vist enormt ved en eventuell bv undersøkelse at du kan vise til dette. 

Jeg er egentlig ikke klar til det. Har ikke ting som søvn og diverse dagligdagse ting på plass. Jobben krever høy konsentrasjon og har ungdommer som brukergruppe. Veldig utfordrende. Så aner ikke hvordan det skal gå. Men vet det vel ikke før jeg prøver. Og sykepengene forsvinner vel nå snart når jeg ikke har behandling å vise til så et reelt valg er ikke det heller. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og sykepengene forsvinner vel

Ikke noe "vel". Enten forsvinner de eller så forsvinner de ikke. Men vil du ikke høre på rådene du får fra folk som har vært i samme situasjon er det ditt eget problem.

?? Ref. melding til barnevernet...

Jeg er egentlig ikke klar til det. Har ikke ting som søvn og diverse dagligdagse ting på plass. Jobben krever høy konsentrasjon og har ungdommer som brukergruppe. Veldig utfordrende. Så aner ikke hvordan det skal gå. Men vet det vel ikke før jeg prøver. Og sykepengene forsvinner vel nå snart når jeg ikke har behandling å vise til så et reelt valg er ikke det heller. 

Men angående søvn så fins det sovepiller. Eller funker ikke det på deg? F. Eks seroquel er bra. Men dersom du tar den i flere uker sammenhengende så mister den til slutt virkning så da må du ta noen dager uten. 

Men hvorfor snakket de om akutt innleggelse? Er det hypomani du har? Går du på medisiner for dette da? 

Annonse

Depresjon. Er definitivt ikke noe i retning mani... De snakket om innleggelse for å jobbe med søvn og diverse. Prøver å venne meg av Zoptin jeg nå for tiden. 

psykedeliker skrev (30 minutter siden):

Ja, det har du ikke redegjort for.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Men angående søvn så fins det sovepiller. Eller funker ikke det på deg? F. Eks seroquel er bra. Men dersom du tar den i flere uker sammenhengende så mister den til slutt virkning så da må du ta noen dager uten. 

Men hvorfor snakket de om akutt innleggelse? Er det hypomani du har? Går du på medisiner for dette da? 

Jeg gikk på AD og Lamictal. Det gjør jeg ikke lenger siden jeg uansett ikke får fulgt opp dette utenfor DPS. Fastlegen har meldt seg ut. 

psykedeliker skrev (33 minutter siden):

Ikke noe "vel". Enten forsvinner de eller så forsvinner de ikke. Men vil du ikke høre på rådene du får fra folk som har vært i samme situasjon er det ditt eget problem.

Jeg spurte egentlig bare om mulige scenarioer. Tenker å ringe dit og "ønske meg tilbake" i poliklinisk behandling innen fristen går ut om bekymringen rundt eventuell innleggelse blir for stor. Men prøver ha is i magen siden det er ganske usannsynlig at det skjer, når jeg prøver å tenke veldig objektivt rundt dette. Det er eget tankespinn som får meg til å frykte dette. Ikke noe de har sagt. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Depresjon. Er definitivt ikke noe i retning mani... De snakket om innleggelse for å jobbe med søvn og diverse. Prøver å venne meg av Zoptin jeg nå for tiden. 

Jeg gikk på AD og Lamictal. Det gjør jeg ikke lenger siden jeg uansett ikke får fulgt opp dette utenfor DPS. Fastlegen har meldt seg ut. 

Jeg spurte egentlig bare om mulige scenarioer. Tenker å ringe dit og "ønske meg tilbake" i poliklinisk behandling innen fristen går ut om bekymringen rundt eventuell innleggelse blir for stor. Men prøver ha is i magen siden det er ganske usannsynlig at det skjer, når jeg prøver å tenke veldig objektivt rundt dette. Det er eget tankespinn som får meg til å frykte dette. Ikke noe de har sagt. 

Fastlegen kan absolutt skrive ut lamictal og antidepressiva. De aller fleste går jo til fastlegen og ikke dps. 

psykedeliker skrev (24 minutter siden):

Da bør du være tydelig på å formidle det. Ellers kan det tolkes som holdningsproblemer og/eller vrangforestillinger.

Mener du her på forumet? Eller på DPS? De har fått tydelig beskjed.

Jeg sa jo at det er fordi de har meldt meg til barnevernet og fordi de tilbød en akutt innleggelse at jeg lurer på dette. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fastlegen kan absolutt skrive ut lamictal og antidepressiva. De aller fleste går jo til fastlegen og ikke dps. 

Kan. Men vil ikke. Har sagt at de ikke har noe med behandling å gjøre, kun skriver sykemelding og ikke mer. Medisiner og behandlinger må jeg ta med DPS. Legen har bokstavelig talt sagt, eller skrevet da, at de ikke har noe med det å gjøre. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Mener du her på forumet? Eller på DPS? De har fått tydelig beskjed.

Jeg sa jo at det er fordi de har meldt meg til barnevernet og fordi de tilbød en akutt innleggelse at jeg lurer på dette. 

Kan. Men vil ikke. Har sagt at de ikke har noe med behandling å gjøre, kun skriver sykemelding og ikke mer. Medisiner og behandlinger må jeg ta med DPS. Legen har bokstavelig talt sagt, eller skrevet da, at de ikke har noe med det å gjøre. 

Ja men dersom du skulle avslutte på dps så skriver fastlegen ut. Når du alt har resept på det så er det ikke noe problem å fornye resepter. Du kan fornye resept på nett så du slipper å dra til fastlegen også. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja men dersom du skulle avslutte på dps så skriver fastlegen ut. Når du alt har resept på det så er det ikke noe problem å fornye resepter. Du kan fornye resept på nett så du slipper å dra til fastlegen også. 

Jøss. Det høres rart ut. Men Ok. Takk. Men har allerede nylig fått på resept og kastet tablettene i søpla i går for å sikre at jeg ikke ombestemmer meg. 

Hm. Søker egentlig ikke flere råd angående det men heller info om innleggelse som jeg startet tråden med. Men er egentlig beroliget nå og sikker i eget valg etter å ha sparret her litt og tenkt etter. Bare ikke miste nervene så ordner det seg som det har gjort før. 

Jøss. Det høres rart ut. Men Ok. Takk. Men har allerede nylig fått på resept og kastet tablettene i søpla i går for å sikre at jeg ikke ombestemmer meg. 

Hm. Søker egentlig ikke flere råd angående det men heller info om innleggelse som jeg startet tråden med. Men er egentlig beroliget nå og sikker i eget valg etter å ha sparret her litt og tenkt etter. Bare ikke miste nervene så ordner det seg som det har gjort før. 

Det skal nok ganske mye til før de kan tvangsinnlegge noen. Da må du typ true med at du skal ta livet ditt. Det holder ikke å kun være deprimert. Men dersom du er så deprimert at du ikke klarer å lage mat eller bare ligger i sengen så kan du selvsagt ikke ta vare på barna dine heller. 

Men var det du som lagde en nesten identisk tråd for noen uker siden? Der var det ihvertfall samme problemstilling angående innleggelse, bekymringsmelding til barnevern og at ts skulle avslutte dps pga dette. Hvordan gikk det forrige gang hvis det var du som lagde forrige tråd også? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...