Gå til innhold

Hvordan få ting til å gi mening igjen?

Anbefalte innlegg

Ja, hvordan kan man komme dit at ting gir mening igjen? Alt er meningsløst og har ingen  motivasjon til selv de minste ting. Hjelper ikke med antidepressiva, så vet ikke om det skyldes en depresjon sånn sett. Da er det kanskje enda vanskeligere?

Føler ikke det kan tvinges frem, når det er et eller annet grunnleggende inni meg som er dødt. Føles enda sterkere om jeg forsøker å gjøre et eller annet, da merker jeg så godt at følelsesliv og alt er borte.

Anonymkode: 12729...790

Fortsetter under...

Annonse

Av og til tenker jeg at jeg ikke bør svare i enkelte tråder, og dette er en sånn tråd. Likevel blir jeg nysgjerrig av det du skriver, og får lyst til å stille deg noen spørsmål fordi innlegget ditt ikke inneholder mye info om deg. Håper det er ok.

Hva fyller du dagne dine med? Har du noen spesielle interesser, som feks musikk, litteratur, film, turer, trening e.l?

Hvordan er nettverket ditt? Har du folk rundt deg som du liker og bryr deg om? 

Og som andre også spør om - er du i behandling, evt for hva og med hvilket mål?

AnonymBruker skrev (På 12.12.2023 den 11.49):

Ja, hvordan kan man komme dit at ting gir mening igjen? Alt er meningsløst og har ingen  motivasjon til selv de minste ting. Hjelper ikke med antidepressiva, så vet ikke om det skyldes en depresjon sånn sett. Da er det kanskje enda vanskeligere?

Føler ikke det kan tvinges frem, når det er et eller annet grunnleggende inni meg som er dødt. Føles enda sterkere om jeg forsøker å gjøre et eller annet, da merker jeg så godt at følelsesliv og alt er borte.

Min behandler sier at jeg må gjøre de aktivitetene jeg satt pris på før. Det er nøkkelen til å få det bedre. Samt å være mindfull.

Anonymkode: 85343...b67

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min behandler sier at jeg må gjøre de aktivitetene jeg satt pris på før. Det er nøkkelen til å få det bedre. Samt å være mindfull.

Ja.. så man må på et vis tvinge seg litt selv om det ikke gir noe? Vil følelsene og meningen komme naturlig tilbake?

Jeg synes det er så vanskelig fordi jeg får depressive tanker og angstsymptomer når jeg prøver og kjenner på fullstendig fravær av interesse og følelser for ting.

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja.. så man må på et vis tvinge seg litt selv om det ikke gir noe? Vil følelsene og meningen komme naturlig tilbake?

Jeg synes det er så vanskelig fordi jeg får depressive tanker og angstsymptomer når jeg prøver og kjenner på fullstendig fravær av interesse og følelser for ting.

Ja, man må tvinge seg. Jeg gjør det. Det er blytungt. Men jeg gjør det etter råd fra behandler likevel.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, man må tvinge seg. Jeg gjør det. Det er blytungt. Men jeg gjør det etter råd fra behandler likevel.

Sliter du også med angst?

Merker du noen tegn på at det fungerer da?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sliter du også med angst?

Merker du noen tegn på at det fungerer da?

Jeg har moderat bipolar depresjon og angst. Mye selvmordstanker og følelse av håpløshet. Jeg kjenner at jeg stiger litt i stemningsleie når jeg feks går tur ja.

Annonse

Det er nesten slik at jeg ikke husker hva jeg likte- fordi ingen ting gir meg noe, jeg kjenner ikke på at jeg liker noe på en måte. Det er veldig ubehagelig, akkurat som at det inni meg som gjør meg til meg (følelser interesser engasjement meninger) ikke er der lenger. Er det pga angst og at systemet er i overlevelsesmodus og da er alt annet enn å overleve ikke viktig? Og så depresjon i tillegg?

Lurer på hvorfor. Kjenner du deg igjen i dette?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har moderat bipolar depresjon og angst. Mye selvmordstanker og følelse av håpløshet. Jeg kjenner at jeg stiger litt i stemningsleie når jeg feks går tur ja.

Jeg kjenner bare på angst og symptomer og desperasjon og håpløshet uansett hva jeg gjør. Men det tar kanskje litt tid før det kommer tilbake 

Jeg kjenner bare på angst og symptomer og desperasjon og håpløshet uansett hva jeg gjør. Men det tar kanskje litt tid før det kommer tilbake 

Det gjorde jeg også før (under innleggelse). Det har blitt bedre etterhvert. Jeg synes at terapien gjør meg godt.

Det gjorde jeg også før (under innleggelse). Det har blitt bedre etterhvert. Jeg synes at terapien gjør meg godt.

Det er godt å høre😊

jeg får også veldig mye uro og angst osv av å «slappe av», klarer ikke slippe oppmerksomheten på noe og bare være. Samtidig føler jeg meg helt utmattet.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er godt å høre😊

jeg får også veldig mye uro og angst osv av å «slappe av», klarer ikke slippe oppmerksomheten på noe og bare være. Samtidig føler jeg meg helt utmattet.

Jeg kjenner også mer uro når jeg "slapper av" og mindre når jeg gjør aktivitet. Det er oppmerksomheten/å være i nuet vi må trene opp. Baby steps. Sykt utfordrende, men mulig. Sier behandler😅

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kjenner også mer uro når jeg "slapper av" og mindre når jeg gjør aktivitet. Det er oppmerksomheten/å være i nuet vi må trene opp. Baby steps. Sykt utfordrende, men mulig. Sier behandler😅

Ja jeg var vært veldig god på det før😫 men etter jeg ble syk så er systemet helt på styr

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...