Gå til innhold

Hva er egentlig indre uro og hvordan kjennes det i kropp og hode?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurer faktisk litt på det samme. Jeg har en følelse av at hodet bare «kjører», uten at det er Noe spesielle tanker, vansker med fokus og konsentrasjon og ofte bare urolig i kroppen. Føler det motsatte av ro og tilstedeværelse /frakobla oppmerksomhet.
vet ikke om det er dette som kalles indre uro, eller om det er angst. Eller noe annet. 

hva kjenner du?

Anonymkode: 8a448...d13

Jeg vil beskrive det som en sterk fornemmelse av at noe er galt, uten at det er det. Jeg vet ikke om jeg merker det så mye kroppslig, men blir jo litt anspent kanskje, og  blir sliten i hodet. Det kan komme tanker som "stille før stormen" på en måte. Kan skvette mer ved lyden av sirener, selv om uling fra uttryknigsfartøy er helt vanlig hver dag og gjerne flere ganger om dagen her. 

I år har det vært mye førjulsuro og tvang her. Begynner å hjelpe litt nå heldigvis. Det startet med mye sosiale greier, så ble vel litt mye på ubeleilig tidspunkt. 

Indre uro er vel fravær av ro i kropp og hodet - enkelt forklart. Men individuelt så vil det nok oppleves noe ulikt.

For eksempel så kan man med ro sitte og nyte øyeblikket, hva enn det innebærer. Mens fraværet av ro gjør at man ikke er fokusert nok. Kan man sitte og stirre tankeløst på en solnedgang en liten stund så er man heldig. 

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Indre uro er vel fravær av ro i kropp og hodet - enkelt forklart. Men individuelt så vil det nok oppleves noe ulikt.

For eksempel så kan man med ro sitte og nyte øyeblikket, hva enn det innebærer. Mens fraværet av ro gjør at man ikke er fokusert nok. Kan man sitte og stirre tankeløst på en solnedgang en liten stund så er man heldig. 

Jaaa. 
Slik jeg kjenner på så er det at hodet er «opptatt» og stressa og slitent uten at jeg nødvendigvis tenker bevisst på ting. Og ja fravær av ro og tilstedeværelse. Kan ikke sitte å stirre og la tankene bare fly i stillhet. 

Vet ikke hva dette er ift angst. To sider av samme sak?

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jaaa. 
Slik jeg kjenner på så er det at hodet er «opptatt» og stressa og slitent uten at jeg nødvendigvis tenker bevisst på ting. Og ja fravær av ro og tilstedeværelse. Kan ikke sitte å stirre og la tankene bare fly i stillhet. 

Vet ikke hva dette er ift angst. To sider av samme sak?

Trenger ikke være angst. Kan være situasjonsbetingede faktorer som gjør en urolig. Eller at man er urolig som person.

For å kalle det angst må det visse kriterier til, som jeg ikke kan i detalj.

Annonse

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Trenger ikke være angst. Kan være situasjonsbetingede faktorer som gjør en urolig. Eller at man er urolig som person.

For å kalle det angst må det visse kriterier til, som jeg ikke kan i detalj.

Ja ikke sant. Ikke så lett å skille heller kanskje. Indre uro er jo et av mange symptomer på angst også. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja ikke sant. Ikke så lett å skille heller kanskje. Indre uro er jo et av mange symptomer på angst også. 

Ja. Man kan være urolig og man kan ha angst. Ene utelukker ikke det andre. 

Kjenner meg igjen i det de fleste skriver. Jeg mistenker at det er mest uro jeg har, vil angstbehandling hjelpe da mon tro? Gjør ikke det så langt; så nå når denne tråden kom opp ble jeg faktisk litt nysgjerrig på forskjellen. 

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Kan uro forveksles med hypomani?

Er ett tegn FØR jeg blir manisk/hypomani. Den energien man får når man har er bare god.

Anonymkode: 68c17...f45

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er ett tegn FØR jeg blir manisk/hypomani. Den energien man får når man har er bare god.

Anonymkode: 68c17...f45

Ah okei.

Ja jeg lurer på om det jeg kjenner er hypomani, men det føles jo ikke godt og har ikke «energi», er bare ekstremt rastløs og ukonsentrert og hodet klarer ikke fokusere eller ta inn noe liksom. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...