Gå til innhold

Kvalitet på søvn

Anbefalte innlegg

Har slitt med søvnen i en god stund nå, tar 7.5 mg Imovane og 10 mg Atarax. Får sove, men tror kvaliteten på søvnen er dårlig.
Applewatchen sier den er bra, men er den noe å stole på? Vet jo ofte den teller at jeg sover når jeg vet at jeg er våken.
Klarer ikke bli liggende å sovne etter jeg våkner ved 7-8 tiden, må opp da angsten er brutal.
Etter jeg har «stått opp» ligget jeg bare på sofaen som slakt i 10 timer, klarer ikke slappe av eller sove litt der dessverre.
Har spurt legen angående remerom, gir denne dypere søvn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476743-kvalitet-p%C3%A5-s%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angstlei skrev (6 minutter siden):

Har slitt med søvnen i en god stund nå, tar 7.5 mg Imovane og 10 mg Atarax. Får sove, men tror kvaliteten på søvnen er dårlig.
Applewatchen sier den er bra, men er den noe å stole på? Vet jo ofte den teller at jeg sover når jeg vet at jeg er våken.
Klarer ikke bli liggende å sovne etter jeg våkner ved 7-8 tiden, må opp da angsten er brutal.
Etter jeg har «stått opp» ligget jeg bare på sofaen som slakt i 10 timer, klarer ikke slappe av eller sove litt der dessverre.

Tar remeron, sover men føler ikke at søvnen er noe god, da jeg er utslitt og full av angst hele tiden. De sier jo at den skal gi god søvn, men hodet hviler tydeligvis ikke uansett om jeg er sover

Anonymkode: 98104...24e

Angstlei skrev (2 timer siden):

Hvorfor mener du at du sliter med søvnen dersom du sover (og klokka sier til og med at søvnkvaliteten er god)? Er ikke problemet ditt hvordan du har det på dagtid - til tross for at du sover om natten?

UtakknemligDiva

Jeg tror at sovemedisin er litt som med alkohol. Du sovner lett inn, men kvaliteten er dårlig fordi du ikke kan lure kroppen til å tro at det ikke er noe «giftig» der. 
Det er levera som jobber med giftstoffene vi inntar. 

I frykt for å virke veldig sånn alternativ eller hva man skal kalle det her nå, så er det en ting jeg har kjent selv på kroppen, og det er når man sover. Når jeg sover mellom 23-03 kan jeg stå opp 5 og være uthvilt hele dagen. Dette er fordi den viktigste søvnen er mellom 23-03. Det er da leveren jobber mest. Til og med hele meg generelt er mer tilstede. 
Sovner jeg derimot 2, 3 eller 4 så kan jeg sove til 12 og likevel være ukonsentrert og evt trøtt hele dagen. 
Nå har jo jeg fått desember sovemønsteret mitt (klarer ikke sovne før langt ut på natt) og er likevel våken når jeg våkner. Men jeg merker likevel forskjell på når jeg sover mellom 23-3 :) alkohol er forresten som å døgne, nesten. Mange tror at alkohol hjelper å sove, noe det gjør, men kvaliteten er nesten lik 0.

Annonse

frosken skrev (12 timer siden):

Hvorfor mener du at du sliter med søvnen dersom du sover (og klokka sier til og med at søvnkvaliteten er god)? Er ikke problemet ditt hvordan du har det på dagtid - til tross for at du sover om natten?

Som jeg skrev så er jeg så trøtt hele dagen at jeg så vidt klarer å holde øynene åpne, men får heller ikke duppe av. Er den enorme trøttheten som er årsaken til å tro jeg ikke får nok søvn. 

Angstlei skrev (8 minutter siden):

Som jeg skrev så er jeg så trøtt hele dagen at jeg så vidt klarer å holde øynene åpne, men får heller ikke duppe av. Er den enorme trøttheten som er årsaken til å tro jeg ikke får nok søvn. 

Kan man ikke bli veldig trøtt som en slags hangover også?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan man ikke bli veldig trøtt som en slags hangover også?

Men, har ikke hatt det tidligere i løpet av alle årene jeg har brukt imovane og atarax. 
Står i en ekstrem livssituasjon nå, så skjønner jo hvorfor søvnen lider. 

Angstlei skrev (24 minutter siden):

Ut i fra det du skriver, så vil jeg tenke at du snarere "oversover" enn sover for lite. Det er en vanskelig spiral å snu når du nå ligger mesteparten av dagen rett ut på sofaen, men sannsynligvis er det helt nødvendig med mer aktivitet på dagtid, for å få bedre dager. 

Siden du nå vel må bli boende der du er noen måneder til (?), så kunne du kanskje ha blitt med på noe i regi av frisklivssentralen eller lignende? Sånn at du kommer deg litt mer ut, treffer litt mer mennesker, og får litt mer fysisk aktivitet?

frosken skrev (2 timer siden):

Siden du nå vel må bli boende der du er noen måneder til (?), så kunne du kanskje ha blitt med på noe i regi av frisklivssentralen eller lignende? Sånn at du kommer deg litt mer ut, treffer litt mer mennesker, og får litt mer fysisk aktivitet?

Ja, har kontakt med kommunen angående dette. Blir vel ikke noe særlig før på nyåret. 
Er fin svømmehall her, så vil ta opp det da jeg svømte mye i Oslo. 
Fikk beskjed fra legen nå at jeg kunne prøve remeron og imovane samtidig. 

Endret av Angstlei

Det med søvn er ikke lett... Min erfaring er at de dagene som inneholder mye aktivitet, enten det er fysisk, mental eller sosialt, gir bedre søvn natten derpå. Og motsatt - at det kan bli vanskeligere å få god søvn om det har vært mindre med god aktivitet dagen før.

Med mental aktivitet tenker jeg f.eks. på å konsentrere seg om noe faglig, lære noe nytt, høre på lydbøker, lese, skrive, se på dokumentarer som krever konsentrasjon etc. En del av dette kan også fungere som avledning fra tankekjør og for meg fungerte det også som avledning fra smerter i sin tid, men angst vet jeg ikke.

Ang. AppleWatch, hevder bl.a. Din Side at Apple er den mest nøyaktige klokken av de kommersielle klokkene til allmenn bruk, men at alle klokkene er unøyaktige til å måle hvor godt man sover, EKG, om en har mye energi etc. Det beste måleinstrumentet er å kjenne etter om en føler seg uthvilt. Det klokken imidlertid skal være nøyaktig på, sies det, er å måle pulsen. Det har stått noen kronikker/påstander i NRK om dette den siste uken.

Jeg selv klarer i løpet av kort tid å få klokken til å tro at jeg sover, ved å slappe av i armen og puste rolig - men igjen er dette AI og maskinlæring, og den lærer eieren å kjenne underveis. Og det avhenger hvilken app en benytter.

Annonse

Angstlei skrev (23 timer siden):

Skal prøve remeron i morgen. 
I natt sov jeg absolutt ingenting, men apple watchen sier jeg har hatt 5 timer med optimal premium søvn. 
Er så utslitt at jeg så vidt orker å stå oppreist, så klokka tar feil her. 

Mulig du fikk til å slappe av i natt mens du var våken? Det er slitsomt. Min erfaring, når jeg sover lite, er å gi det minst mulig oppmerksomhet. La dagen gå sin gang, men akseptere at en ikke yter på sitt beste. Jo mer jeg har fokusert på lite søvn, jo større plass tar det i hodet. Her finner vi alle vår egen vei...

Jeg ser i blant at klokken min hevder jeg har sovet under terapitimene 🤔 Det har noen ganger vært pga. underaktivering eller at jeg har slappet av i den ene armen. Andre ganger har det skjedd mot slutten av timen da vi konkret har øvet på avslapningstekniker. Så ja, min erfaring er også at det er en upresis indikator på søvn/søvnkvalitet.

Jeg håper at du får ønsket effekt av Remeron - lykke til! Da jeg brukte den mot søvn, brukte jeg smeltetabl. i sin tid, fordi den blir tatt raskere opp i kroppen. Vanlige tabletter tar bare litt lenger tid før de virker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...