Gå til innhold

Ufør og tv-spill

Anbefalte innlegg

Jeg føler at mange har et negativt syn på det å spille tv-spill. Spesielt hvis den som spiller er ufør. Av en eller annen grunn er det bedre å se på tv, serier og filmer. Jeg spiller av og til. Men jeg ser så å si aldri på tv. Og sjeldent film og serier. Når jeg spiller får jeg tankene over på andre ting hvis ting er vanskelige. Og jeg tror det er bra for hjernen. Da blir den utfordret og brukt til noe. Andre som har synspunkter eller kjenner seg igjen? Hvis det er sånn, så hvorfor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476775-uf%C3%B8r-og-tv-spill/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har akkurat gått igjennom alle Zeldaspill igjen, vi er snart 50. Min far var gamer på sin hals, til han døden75år gammel.

Tv er ikke noe for oss, og hvis folk prøver å spille visse typer spill så krever det så enormt mye hjernekapasitet at man skikkelig dår brukt seg. Man råtner ikke bort i en stol sittende å se tv.

Ble ikke dum fordi jeg ble ufør. Man blir heller aldri for gammel for å game. 

Men velger man gaming i steden for å spise den mnd middagen hos a mor, ja da bør man kanskje spille litt mer.

Ungdommen synes det er kult vi spiller og ikke minst at bestefar spilte flere timer hver dag🙂

Anonymkode: bd329...ae6

Jeg både spiller, ser filmer og TV-serier. Det går litt i perioder. Noen ganger får jeg "dilla" på en regissør eller skuespiller og binger en haug med deres filmer på kort tid. Andre ganger havner jeg godt inn i et spill og spiller det flere timer hver dag og ser ingenting TV.

Jeg har også vokst opp med at spill var sett ned på og nærmest alt annet man kunne gjøre var bedre enn det. Skulle man spille så skulle det være en halvtime/time på kvelden etter man har vært på skole/jobb, gjort husarbeid og helst også vært ute og gått tur eller trent.

Så det gir meg fortsatt en barnslig glede å spille til morgenkaffe en lørdag morgen, før jeg har gjort noe som helst "fornuftig". 😁

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi har akkurat gått igjennom alle Zeldaspill igjen, vi er snart 50. Min far var gamer på sin hals, til han døden75år gammel.

Tv er ikke noe for oss, og hvis folk prøver å spille visse typer spill så krever det så enormt mye hjernekapasitet at man skikkelig dår brukt seg. Man råtner ikke bort i en stol sittende å se tv.

Ble ikke dum fordi jeg ble ufør. Man blir heller aldri for gammel for å game. 

Men velger man gaming i steden for å spise den mnd middagen hos a mor, ja da bør man kanskje spille litt mer.

Ungdommen synes det er kult vi spiller og ikke minst at bestefar spilte flere timer hver dag🙂

Mindre ikke mer. Litt ivrig når gaming kommer opp.

Jeg ser for meg at mye skjermtid har gjort denne generasjon så utsatt for diverse. Psykisk, fysisk og sosialt. Vi sluttet å gå ut og leke på ett tidspunkt, og erstattet det med å sitte foran hver vår skjerm.

Dersom man klarer å balansere det så er det nok helt kurant. Men når man velger skjerm i stedet for sosiale relasjoner, komme seg ut, spise, jobbe eller å være i aktivitet på en eller annen måte - så oppstår problemene.

Som barn så blir man også utsatt for ting man burde bli eksponert for i senere aldre ser jeg, i tillegg til ovennevnte. 

Dette handler ikke bare om gaming eller skjermbruk som en negativ greie, men om en balanse. Den balansen er det mange som ikke finner. 

Trinity80 skrev (7 minutter siden):

Jeg ser for meg at mye skjermtid har gjort denne generasjon så utsatt for diverse. Psykisk, fysisk og sosialt. Vi sluttet å gå ut og leke på ett tidspunkt, og erstattet det med å sitte foran hver vår skjerm.

Dersom man klarer å balansere det så er det nok helt kurant. Men når man velger skjerm i stedet for sosiale relasjoner, komme seg ut, spise, jobbe eller å være i aktivitet på en eller annen måte - så oppstår problemene.

Som barn så blir man også utsatt for ting man burde bli eksponert for i senere aldre ser jeg, i tillegg til ovennevnte. 

Dette handler ikke bare om gaming eller skjermbruk som en negativ greie, men om en balanse. Den balansen er det mange som ikke finner. 

Helt enig. Selv spiller jeg ikke, men ser heller ikke ned på de som spiller.  Alt handler om balanse, men det gjelder vel det meste?

Annonse

emilie321 skrev (8 minutter siden):

Helt enig. Selv spiller jeg ikke, men ser heller ikke ned på de som spiller.  Alt handler om balanse, men det gjelder vel det meste?

Jo gjør det. Men ikke alltid man - meg selv inkludert - er oppmerksom på denne universale balansen. 

Trinity80 skrev (8 minutter siden):

Jo gjør det. Men ikke alltid man - meg selv inkludert - er oppmerksom på denne universale balansen. 

Jeg er helt enig i at man må finne en balanse. Jeg synes generelt sett at så og si alt (bortsett fra mord og tung narkotika) er greit i moderasjon.

Men den balansen er også individuell. Jeg som introvert har f.eks mer behov for alenetid enn en som er ekstrovert. I tillegg er jeg en type som lett blir engasjert og oppslukt i ting. For meg kan dermed en god balanse inkludere mer spilling enn for f.eks en ekstrovert som er bare litt interessert i noen spill. 

Anonyone skrev (2 timer siden):

Jeg føler at mange har et negativt syn på det å spille tv-spill. Spesielt hvis den som spiller er ufør.

Skjønner ikke problemet. Hva folk gjør i sitt eget hjem har da ingen andre noe med å gjøre, enten man er ufør eller ikke.

Vhanja skrev (30 minutter siden):

Jeg er helt enig i at man må finne en balanse. Jeg synes generelt sett at så og si alt (bortsett fra mord og tung narkotika) er greit i moderasjon.

Men den balansen er også individuell. Jeg som introvert har f.eks mer behov for alenetid enn en som er ekstrovert. I tillegg er jeg en type som lett blir engasjert og oppslukt i ting. For meg kan dermed en god balanse inkludere mer spilling enn for f.eks en ekstrovert som er bare litt interessert i noen spill. 

Skjønner det. Jeg er ambivert, dvs at jeg lader med alenetid og i tillegg får energi av samvær med andre mennesker. Noe må man jo finne på når man er på egenhånd. 

Jeg tror det er en stereotyp som henger om at gameren ikke gjør annet enn å game. Den bleke, fete personen med innehud som sitter i mørket foran en skjerm uten å ha annet å ta seg til. 

Jeg ser f.eks på søsteren min, som hater at samboeren sitter og gamer innimellom på ekstrarommet de har. Samme tid om ikke mer bruker hun på tv-serier og å scrolle på tiktok, men av en eller annen grunn så er det helt innafor at hun sitter og bruker 3 timer på serie etter jobb, men fullstendig uaktuelt at han får spille samme mengde.

Selv elsker jeg å game, men gjør det ikke hver dag. Særlig spill som inneholder litt hjernetrim kombinert med en god story line ( jeg elsker Zelda og Resident evil seriene ), og syns det er mye morsommere enn å se på tv serier. Spillet blir jo som en slags serie du får ta del i selv på et dypere nivå.

Da jeg vokste opp på 90 og tidlig 2000 tallet så skjønte aldri min mor poenget med tv spill. Nå som hun er blitt pensjonist og jeg satte igjen en Nintendo switch hos henne så spiller hun innimellom med søsteren sin, og de storkoser seg. 

Endret av hattifnattus

Annonse

For en tid tilbake var det i nyhetene om en handicapa mann som døde. I begravelsen hans kom folk fra andre land som hadde spilt mye med han online. Synes det var fint at det kom frem at det kan være sosialt å spille. Siden han var handicapa så begrenset det seg jo med hva annet han kunne drive med. Jeg spiller ikke med andre da. Hvis jeg finner et spill jeg virkelig liker kan jeg sitte i timesvis om gangen. Så kan det gå lenge der jeg ikke spiller i det hele tatt. 

Anonyone skrev (1 minutt siden):

For en tid tilbake var det i nyhetene om en handicapa mann som døde. I begravelsen hans kom folk fra andre land som hadde spilt mye med han online. Synes det var fint at det kom frem at det kan være sosialt å spille. Siden han var handicapa så begrenset det seg jo med hva annet han kunne drive med. Jeg spiller ikke med andre da. Hvis jeg finner et spill jeg virkelig liker kan jeg sitte i timesvis om gangen. Så kan det gå lenge der jeg ikke spiller i det hele tatt. 

Den artikkelen husker jeg, og jeg syns det var så fint at den kunne vise frem hvor inkluderende og flott gamingmiljøet kan være, særlig for dem som har utfordringer som gjør at de ikke nødvendigvis har et vanlig sosialt liv.

Folk må få gjøre det de føler for enten det er gaming, tv, radio, trening osv uavhengig om de er ufør eller ikke. Jeg spiller mest på mobilen og ser endel på tv, men jeg har puslespill jeg også drar fram av og til. Jeg blir sliten av å være mye sosial. 

Anonyone skrev (5 timer siden):

Jeg føler at mange har et negativt syn på det å spille tv-spill. Spesielt hvis den som spiller er ufør. Av en eller annen grunn er det bedre å se på tv, serier og filmer. Jeg spiller av og til. Men jeg ser så å si aldri på tv. Og sjeldent film og serier. Når jeg spiller får jeg tankene over på andre ting hvis ting er vanskelige. Og jeg tror det er bra for hjernen. Da blir den utfordret og brukt til noe. Andre som har synspunkter eller kjenner seg igjen? Hvis det er sånn, så hvorfor?

Det blir umulig å følge 100%, men synes ikke man kan drive dank om man ikke klarer gå på jobb. Er ikke uføretrygdet men har vært sykemeldt en stund. Hverken Netflix, spill eller annet er innafor synes jeg. 

Anonymkode: dba15...2ef

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir umulig å følge 100%, men synes ikke man kan drive dank om man ikke klarer gå på jobb. Er ikke uføretrygdet men har vært sykemeldt en stund. Hverken Netflix, spill eller annet er innafor synes jeg. 

Så altså, er man ufør er lesing, tv-spill og Netflix strengt forbud på dagtid?

Anonymkode: d4538...143

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det var da en rar ting å si. Jeg har vært sykemeldt både langtid (flere måneder) og korttid (noen dager) og har både sett TV og spillt spill.

Så hva tenker du en ufør skal gjøre hvis han/hun ikke klarer å jobbe. Se i veggen?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hverken Netflix, spill eller annet er innafor synes jeg. 

Da lar du være med det, og lar andre leve sine liv i fred. Evt. kan du rapportere de det gjelder til NAV og se hva slags tilbakemelding du får derfra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...