Gå til innhold

Ufør og tv-spill

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det blir umulig å følge 100%, men synes ikke man kan drive dank om man ikke klarer gå på jobb. Er ikke uføretrygdet men har vært sykemeldt en stund. Hverken Netflix, spill eller annet er innafor synes jeg. 

Anonymkode: dba15...2ef

Kan du utdype hva som er "innafor"?

Anonymkode: 5752b...281

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det blir umulig å følge 100%, men synes ikke man kan drive dank om man ikke klarer gå på jobb. Er ikke uføretrygdet men har vært sykemeldt en stund. Hverken Netflix, spill eller annet er innafor synes jeg. 

Hva tenker du at folk som er uføre har lov til å gjøre da? Jeg synes det er merkelig at man skal lage en strengere moralsk kode for folk som er uføre enn for resten av befolkningen. 

Nei, hvis man har så dårlig helse at man ikke kan jobbe, da skal man sannelig bare skamme seg og for all del ikke engasjere seg i lystbetonte aktiviteter! Det blir for dumt. 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så altså, er man ufør er lesing, tv-spill og Netflix strengt forbud på dagtid?

Anonymkode: d4538...143

Det er ikke forbudt i loven. Men jeg gjør ingenting underholdningsmessig eller på annen måte hyggeting når jeg ikke går på jobb. Har sett på noen episoder på Netflix ved enkelttilfeller ila 2-3 måneder nå, kanskje en eller en halv episode om gangen. Synes ikke det er noe koselig. Får bare dårlig samvittighet.

Vhanja skrev (26 minutter siden):

Det var da en rar ting å si. Jeg har vært sykemeldt både langtid (flere måneder) og korttid (noen dager) og har både sett TV og spillt spill.

Så hva tenker du en ufør skal gjøre hvis han/hun ikke klarer å jobbe. Se i veggen?

Ja. Har forstått at folk flest synes de fortjener masse kos uansett situasjon. Jeg gjør ikke det. Det blir mye stirring i veggen og forsøke å sove ja. Ellers gjør jeg noe husarbeid men det henger jeg etter på det også, så tenker jeg ikke at videre belønning er naturlige neste steg nei.

psykedeliker skrev (30 minutter siden):

Da lar du være med det, og lar andre leve sine liv i fred. Evt. kan du rapportere de det gjelder til NAV og se hva slags tilbakemelding du får derfra.

Ja. Jeg lar andre leve sine liv i fred. Synes bare det er interessant hvor forskjellige vi er når det kommer til å tenke hva en selv fortjener. Kan ikke si at jeg vet hva du fortjener eller trenger å gjøre i ditt liv. Det har jeg ikke greie på. Men kan bare si for min egen del at jeg ikke har noen naturlig tankegang om å skulle belønne meg selv når jeg ikke har fortjent det på noe måte. Jeg gjør ganske bokstavelig ingenting bortsett fra det jeg skriver her inne, sove, prøve å ordne litt ting som må ordnes. Det var det. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke forbudt i loven. Men jeg gjør ingenting underholdningsmessig eller på annen måte hyggeting når jeg ikke går på jobb. Har sett på noen episoder på Netflix ved enkelttilfeller ila 2-3 måneder nå, kanskje en eller en halv episode om gangen. Synes ikke det er noe koselig. Får bare dårlig samvittighet.

Ja. Har forstått at folk flest synes de fortjener masse kos uansett situasjon. Jeg gjør ikke det. Det blir mye stirring i veggen og forsøke å sove ja. Ellers gjør jeg noe husarbeid men det henger jeg etter på det også, så tenker jeg ikke at videre belønning er naturlige neste steg nei.

Ja. Jeg lar andre leve sine liv i fred. Synes bare det er interessant hvor forskjellige vi er når det kommer til å tenke hva en selv fortjener. Kan ikke si at jeg vet hva du fortjener eller trenger å gjøre i ditt liv. Det har jeg ikke greie på. Men kan bare si for min egen del at jeg ikke har noen naturlig tankegang om å skulle belønne meg selv når jeg ikke har fortjent det på noe måte. Jeg gjør ganske bokstavelig ingenting bortsett fra det jeg skriver her inne, sove, prøve å ordne litt ting som må ordnes. Det var det. 

Jeg synes alle fortjener å ha det så bra som mulig i eget liv. Det gagner ingen om jeg stirrer i veggen fordi jeg ikke vil tillate meg selv å gjøre noe som er gøy. 

Jeg foretrekker å gjøre ting jeg liker fremfor å gjøre ting som er kjedelig, så da gjør det som gir meg mest glede i livet.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har forstått at folk flest synes de fortjener masse kos uansett situasjon. Jeg gjør ikke det. Det blir mye stirring i veggen og forsøke å sove ja. Ellers gjør jeg noe husarbeid men det henger jeg etter på det også, så tenker jeg ikke at videre belønning er naturlige neste steg nei.

Wow, du er jo et naturtalent i å følge manus! Har du vurdert å skrive dagbok?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har forstått at folk flest synes de fortjener masse kos uansett situasjon. Jeg gjør ikke det. Det blir mye stirring i veggen og forsøke å sove ja. Ellers gjør jeg noe husarbeid men det henger jeg etter på det også, så tenker jeg ikke at videre belønning er naturlige neste steg nei.

Dette er jo oppskriften på (forverring av) depresjon!

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Kan du utdype hva som er "innafor"?

Anonymkode: 5752b...281

Ting man er forpliktet til å gjøre. Alt som har med barn å gjøre. Deltagelse på en slik måte at de ikke merker forskjell. 

Ellers er det husarbeid. Det er vel nesten bare det. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ting man er forpliktet til å gjøre. Alt som har med barn å gjøre. Deltagelse på en slik måte at de ikke merker forskjell. 

Det høres forferdelig trist ut.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kan relatere. Jeg har også hatt det sånn. Stirre i veggen eller taket og ikke har lyst til noe. Det er veldig mye jeg skulle gjort, som jeg ikke får gjort. Det blir kanskje en virkelighets flukt. Men man får tankene litt vekk ifra negative ting. Å gå og kverne på det samme gufset uten pause hjelper ikke.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Når ble jeg forpliktet til husarbeid?

Jeg koser meg med husarbeid. Noe av det beste jeg vet. Skal så klart slutte pronto siden det for meg er kos.

Anonymkode: bd329...ae6

Annonse

psykedeliker skrev (5 minutter siden):

Som hva da?

Det er jo alle ting du må gjøre i dette livet. Alt fra ting som forhindrer at ungene er triste, sulter, havner på hjem,...til det å betale regninger og sørge for at man ikke blir kasta ut av leiligheten, holde kontakt med jobb når de maser litt i ny og ne. Familiemedlemmer som ringer ønsker eventuelt at man faktisk tar telefonen og virker blid. Det er ok å holde en viss orden for å ikke miste oversikt også, særlig når man ikke bor alene. Det er nok å gjøre til enhver tid man måtte orke. 

Vhanja skrev (11 minutter siden):

Det høres forferdelig trist ut.

Ja. Det gjør det sikkert. Jeg er ikke trist i det hele tatt. Kanskje bare trist når jeg tenker på at ungene vil at jeg skal være glad og at jeg ikke oppriktig kan ta del i deres glede. Kjennes ut som svik det. Men ellers er det mer seigpining og likegyldighet når det bare er meg her. 

Anonyone skrev (9 minutter siden):

Jeg kan relatere. Jeg har også hatt det sånn. Stirre i veggen eller taket og ikke har lyst til noe. Det er veldig mye jeg skulle gjort, som jeg ikke får gjort. Det blir kanskje en virkelighets flukt. Men man får tankene litt vekk ifra negative ting. Å gå og kverne på det samme gufset uten pause hjelper ikke.

Hva tenker du på? Å zoome ut? 

Men nå ble det negativt her. Det er forresten stor forskjell på å være sykemeldt og uføretrygdet. Jeg vil ikke antyde på noen måte at jeg ønsker noen her at de ikke skal ha det greit I livene sine. Begynner å gråte jeg nå når jeg leser det jeg har skrevet. For det er ikke ment sånn 😞 

Men jeg skulle vært på jobb og fått det til å gå rundt. Så derfor har jeg andre krav til meg selv enn til andre. 

Men tilbake til gaming. Tenker ikke at det bør være forskjell på gaming og andre fritidssysler. Man bør ha en balanse mellom plikt/konstruktivt og fritid hver dag. Så er man vel good. 

psykedeliker skrev (9 minutter siden):

Nå må snart admin komme og rydde tråden for avsporinger. Det er jo et veldig sårbart tema som diskuteres her. Hva med å henge opp julegardiner forresten? Er det noe syke og uføre har lov til?

Nei, fy. Det skulle tatt seg ut.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er jo alle ting du må gjøre i dette livet. Alt fra ting som forhindrer at ungene er triste, sulter, havner på hjem,...til det å betale regninger og sørge for at man ikke blir kasta ut av leiligheten, holde kontakt med jobb når de maser litt i ny og ne. Familiemedlemmer som ringer ønsker eventuelt at man faktisk tar telefonen og virker blid. Det er ok å holde en viss orden for å ikke miste oversikt også, særlig når man ikke bor alene. Det er nok å gjøre til enhver tid man måtte orke. 

Ja. Det gjør det sikkert. Jeg er ikke trist i det hele tatt. Kanskje bare trist når jeg tenker på at ungene vil at jeg skal være glad og at jeg ikke oppriktig kan ta del i deres glede. Kjennes ut som svik det. Men ellers er det mer seigpining og likegyldighet når det bare er meg her. 

Hva tenker du på? Å zoome ut? 

Ja, av og til kan det være for å zoome ut. Men å spille data og tv-spill er noe jeg har drevet med siden 90-tallet. Jeg opplever det stort sett som noe positivt. Har du hatt det sånn lenge?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men jeg skulle vært på jobb og fått det til å gå rundt.

Visste du at jorden gikk rundt lenge før menneskene kom, og at den kommer til å gå rundt lenge etter at vi er borte?

Uansett, nå har jeg fått inspirasjon til opptil flere innlegg i dagboken. Så ditt forsøk på å lage dårlig stemning her har nok feilet.

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kanskje du blir bedre hvis du prøver å gjøre noe hyggelig.

Anonymkode: d4538...143

Anonyone skrev (7 timer siden):

Jeg føler at mange har et negativt syn på det å spille tv-spill. Spesielt hvis den som spiller er ufør. Av en eller annen grunn er det bedre å se på tv, serier og filmer. Jeg spiller av og til. Men jeg ser så å si aldri på tv. Og sjeldent film og serier. Når jeg spiller får jeg tankene over på andre ting hvis ting er vanskelige. Og jeg tror det er bra for hjernen. Da blir den utfordret og brukt til noe. Andre som har synspunkter eller kjenner seg igjen? Hvis det er sånn, så hvorfor?

Jeg reagerer mer på uføre som er mer aktiv enn en arbeidstaker enn på en ufør som gamer. 

Anonymkode: 950a0...6cf

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...