AnonymBruker Skrevet 14. desember 2023 Del Skrevet 14. desember 2023 Hei! Hvordan vært en god støttespiller for en alkoholavhengig? Vedkommende skammer seg, og vil ikke innrømme at hun har et problem - unntatt i fylla. Men det er altså helt tydelig. Vedkommende er isolert i heimen, og er sjelden edru. Hun vil heller ikke ha hjelp med dette, fordi hun mener det ikke går. Det er altså ingen indre motivasjon hos vedkommende for å kjempe. Hun har prøvd flere ganger, men tankegangen er at andre (helsepersonell og familie) må hjelpe henne, og det er ingenting hun kan gjøre selv. Og det er hennes valg, og hun bestemmer selvsagt selv. Men som er person som er så glad i henne, og som vet hvilken vakker person hun egentlig er, er det så vondt å se hvordan hun forfaller, og ikke har noe liv. Jeg vil ikke være påtrengende, eller virke som om jeg er dømmende, besserwisser, eller noe sånt. Og jeg dømmer heller ikke. Men jeg skulle så gjerne klart å så et frø om håp, et lite glimt av inspirasjon eller motivasjon - nådd inn til henne på et vis som kanskje kunne vært til hjelp. Jeg vet ikke om det er mulig. Hva kan man gjøre? Har noen tips om en god bok om dette, en film eller podkastepisode? Eller andre tips om hvordan man kan være til hjelp? Kanskje har noen her/har hatt avhengighetsproblemer? Hva ville du satt pris på at andre gjorde, i så fall? Anonymkode: 9d066...70a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476776-hvordan-st%C3%B8tte-en-alkoholavhengig/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitter Skrevet 14. desember 2023 Del Skrevet 14. desember 2023 Jeg har avhengighet til multiple stoffer. Primært alkohol og amfetamin. Jeg har vært i rusbehandling noen ganger og jeg avsluttet en runde i går. Og det er først denne gangen det egentlig virkelig er håp for at jeg holder meg rusfri. Fordi denne gangen har jeg hatt genuin motivasjon og et genuint ønske om å få det til. Jeg har en helt annen innstilling og jeg gjør flere grep for å klare å holde meg rusfri. Det jeg kan si er at til tross for at mange har prøvd å få meg til å ville bli rusfri så har ikke dette hjulpet. Det er helt greit å få høre at jeg burde oppsøke hjelp, men ønsket om å bli rusfri må komme innenfra. Man kan ikke bli rusfri for andres skyld. Da hadde alle med barn klart å bli rusfri. Jeg tror, hvis jeg var deg, ville oppmuntret med at det er hjelp å få og at du er der for henne. Kanskje opplyst om hvilke muligheter for hjelp hun kan få. Men ut over det må hun finne ut at hun ønsker det selv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476776-hvordan-st%C3%B8tte-en-alkoholavhengig/#findComment-4228904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
psykedeliker Skrevet 14. desember 2023 Del Skrevet 14. desember 2023 Det eneste jeg vet om som hjelper i slike tilfeller er å sette hardt mot hardt. Gjøre det så ubehagelig for personen at den eneste veien ut er å søke profesjonell hjelp. Men da må man være i posisjon til det og ha nødvendige ressurser til å gjennomføre det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/476776-hvordan-st%C3%B8tte-en-alkoholavhengig/#findComment-4228907 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.