Gå til innhold

Vanlig ved autisme eller er det noe annet?

Anbefalte innlegg

Jeg har endel besøk for tiden av ei venninne som bor langt vekke. Vi har vært endel rundt på kjøpesentre og andre butikker flere ganger samt at hu har vært hos meg flere kvelder. Pga manglende transport må jeg hente hu og kjøre hu dit hu overnatter hver gang. Jeg kjenner jeg er veldig sliten og søvnen er ikke god. I går var foreldrene mine her og da ble det jo bare mer rundt i butikker. Jeg utredes for autisme og lurer på om det er vanlig å bli så sliten av å være rundt mye folk. Av 11 dager har jeg bare fått 3 - 4 dagers pause så jeg kjenner det godt. Er vondt i kroppen og sliten. Hu ska reise hjem på søndag så blir nok 3 dager til. Jeg har BP2 og K-PTSD og blir som sagt nå utredet for autisme. 

Endret av aa-k-j

Fortsetter under...

aa-k-j skrev (12 minutter siden):

Jeg har endel besøk for tiden av ei venninne som bor langt vekke. Vi har vært endel rundt på kjøpesentre og andre butikker flere ganger samt at hu har vært hos meg flere kvelder. Pga manglende transport må jeg hente hu og kjøre hu dit hu overnatter hver gang. Jeg kjenner jeg er veldig sliten og søvnen er ikke god. I går var foreldrene mine her og da ble det jo bare mer rundt i butikker. Jeg utredes for autisme og lurer på om det er vanlig å bli så sliten av å være rundt mye folk. Av 11 dager har jeg bare fått 3 - 4 dagers pause så jeg kjenner det godt. Er vondt i kroppen og sliten. Hu ska reise hjem på søndag så blir nok 3 dager til. Jeg har BP2 og K-PTSD og blir som sagt nå utredet for autisme. 

Det er veldig vanlig.

aa-k-j skrev (21 minutter siden):

Ja, det er ekstremt utmattende.

Anonymkode: 4f457...2e2

Annonse

aa-k-j skrev (43 minutter siden):

Man trenger ikke en diagnose for å bli sliten av mye sosialt samvær. Sett grenser for deg selv og andre sånn at du tar vare på deg selv best mulig ❤️

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Situasjonen kan du kanskje ikke gjøre så mye med, annet enn å unngå den. Men hva er det folkene gjør som sliter deg ut? Har du tatt det opp med dem?

Ja, men foreldrene mine er her ca 1 gang i måneden mens når venninnen min er her er det flere dager i strekk. Jeg har gitt beskjed at jeg blir sliten av det, men jeg må stadig gjenta det. 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Alle blir sliten av sånt. Har ikke noe med autisme å gjøre. De som har autisme blir slitne mer i den graden at de ikke klarer det i det hele tatt eller må sove ut i flere dager etterpå

Anonymkode: ea999...c09

Joda med høyt fungerende autisme kan en klare noe av det, men ikke så voldsomt mye. Jeg kan sove i først 2 timer på sofaen og 10 timer på natten etter å ha vært rundt mye folk. Jeg er ganske trøtt nå. 

Endret av aa-k-j

Annonse

aa-k-j skrev (2 minutter siden):

Å være rundt folk.

Å være rundt folk er ikke en ting. Det er alltid flere ting på en gang. Du må da vite hva det er?

La oss si at det var en person i samme rom som deg, men vedkommende hadde kamuflert seg så godt at du ikke visste at personen var der. Ville du merket det da?

psykedeliker skrev (19 minutter siden):

Å være rundt folk er ikke en ting. Det er alltid flere ting på en gang. Du må da vite hva det er?

La oss si at det var en person i samme rom som deg, men vedkommende hadde kamuflert seg så godt at du ikke visste at personen var der. Ville du merket det da?

Har ingen anelse. Jeg vet bare at jeg blir sliten av flere folk samtidig. Og verst er det å være i butikker. 

psykedeliker skrev (19 minutter siden):

Prøv det da. Prøv med 2 eller flere personer. (La oss holde butikker utenfor foreløpig, det er en mye mer kompleks analyse.)

Jeg har forsøkt med flere og blir sliten av det. Når jeg besøker foreldrene mine er vi jo 3 personer og av og til er bror min og kona der også og da må jeg trekke meg vekk ei lita stund. Jeg bruker e-sigarett og bruker den ute og den er fin unnskyldning for å få litt ro. 

psykedeliker skrev (40 minutter siden):

Jeg har møtt flere med AS-diagnose, og mange forteller akkurat det samme som deg. Er det ikke meningen man skal finne ut av slikt i utredningen?

Jo, men er jo ikke ferdig. Men er greit å vite hva som er viktig å ta med når jeg skal til behandler i morgen. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...