Gå til innhold

Jeg tror jeg er frisk og aldri har vært psykisk syk, alt er bare en misforståelse

Anbefalte innlegg

I dag begynte jeg å få tanken: "Hva om jeg er frisk?". Jeg er diagnostisert med schizoaffektiv men lurer på om psykosene, depresjonene og hypomaniene jeg har opplevd bare er normale reaksjoner. Da jeg hadde psykose så trodde jeg at maten var forgiftet og at de hadde tenkt å tenne på bygningen så jeg brant inne, også hørte jeg stemmer - de ansatte som kommenterte det jeg gjorde. Men når jeg tenker meg om  så tror jeg ikke at jeg faktisk trodde det da, jeg har bare funnet det opp i ettertid siden jeg leste journalen og det sto der så siden jeg leste det så forestilte jeg meg at det var virkelig (om dere skjønner?). Jeg har bare hatt en hypomani og det var når jeg fant ut at jeg virkelig ville leve etter ett selvmordsforsøk. Så jeg var rusa på livet liksom. Jeg tror at hvis de ansatte på avdelingen ikke kjente meg så godt så hadde de oversett den hypomanien og tolket det som at jeg bare var veldig glad.

Hva tror dere, er jeg frisk?

Anonymkode: 15f32...34e

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I dag begynte jeg å få tanken: "Hva om jeg er frisk?". Jeg er diagnostisert med schizoaffektiv men lurer på om psykosene, depresjonene og hypomaniene jeg har opplevd bare er normale reaksjoner. Da jeg hadde psykose så trodde jeg at maten var forgiftet og at de hadde tenkt å tenne på bygningen så jeg brant inne, også hørte jeg stemmer - de ansatte som kommenterte det jeg gjorde. Men når jeg tenker meg om  så tror jeg ikke at jeg faktisk trodde det da, jeg har bare funnet det opp i ettertid siden jeg leste journalen og det sto der så siden jeg leste det så forestilte jeg meg at det var virkelig (om dere skjønner?). Jeg har bare hatt en hypomani og det var når jeg fant ut at jeg virkelig ville leve etter ett selvmordsforsøk. Så jeg var rusa på livet liksom. Jeg tror at hvis de ansatte på avdelingen ikke kjente meg så godt så hadde de oversett den hypomanien og tolket det som at jeg bare var veldig glad.

Hva tror dere, er jeg frisk?

Nei, du er ikke frisk.

Anonymkode: 97655...195

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du fant det opp i ettertid, hvordan kunne det da sto i journalen?

Anonymkode: 325a7...a99

Jeg formulerte meg litt feil i den setningen, det jeg mente var at jeg begynte å tro på at jeg tidligere trodde at maten var forgiftet fordi det sto i journalen. Litt som når noen forteller deg noe og du får bilder av det i hodet selvom du aldri har opplevd det, om det gir mening?

Å være på sykehus med hvite vegger og låste dører kan gjøre til og med friske folk paranoide så det er ikke utenkelig at det var selve sykehuset som gjorde deg syk og paranoid. 

Hva var grunnen til at du endte opp innlagt i det hele tatt egentlig? Dro du frivillig? 

Anonymkode: 5e5cf...104

Annonse

Kjenner igjen det der med å ha ideer og tanker, også deler man dem med noen også ser det helt craaazy ut på papiret etterpå. Det var en tanke liksom! Ubehagelige rare innfall. Men man var jo ikke nødvendigvis 100% overbevist om at det var fakta! Det er jo noe med det at man kan følge seg forfulgt, overvåker, eller i ditt tilfelle at noe forferdelig skal skje. Det er tanker man ønsker å avkrefte på noe vis, også kanskje deler man dem... Voilá! Du er blitt en papirgærning.... 

Jeg vet ikke om du er syk eller ikke. Men du kan ha alvorlige sykdomsperioder igjen, selv om du føler deg helt fin nå. Synes du det er vanskelig at syke deg og ikke-syke deg er en og samme person? Har ikke samme diagnose som deg men når jeg ikke har symptomer, så tror jeg 90% av tiden at sykdomsperioder var funnet på eller hva jeg skal si. Jeg er syk nå og forsøker hele tida tenke på om jeg bare gikk på jobb i morgen og bare steller meg slik jeg pleier, så kanskje jeg er frisk??? 

Anonymkode: 5af91...780

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg formulerte meg litt feil i den setningen, det jeg mente var at jeg begynte å tro på at jeg tidligere trodde at maten var forgiftet fordi det sto i journalen. Litt som når noen forteller deg noe og du får bilder av det i hodet selvom du aldri har opplevd det, om det gir mening?

Er det første gangen du er innlagt? Jeg vil ikke forhindre noens tilfriskning her. Du skal sikkert snakke. Men ville vært forsiktig med å dele "uvanlige tanker". Før du vet ordet av det blir du tvangsmedisinert med et eller annet rare greier fordi du hadde et innfall!!! 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men igjen: Hvordan kan det stå i journalen hvis det ikke var noe du trodde på det tidspunktet? Hvor kom det fra da?

Om du er syk eller frisk kan du egentlig bare vite selv. Psykiske lidelser er reélle, men egentlig finnes ikke det noe som heter "psykisk sykdom". Det er et oppkonstruert juridisk begrep som er nødvendig for at statsforvaltningens ulike institusjoner skal ha et felles begrepsapparat og kunne samarbeide. Derfor er det i noen tilfeller mulig å være juridisk definert som (psykisk) syk selv om man er frisk (i øyeblikket).

Endret av psykedeliker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Å være på sykehus med hvite vegger og låste dører kan gjøre til og med friske folk paranoide så det er ikke utenkelig at det var selve sykehuset som gjorde deg syk og paranoid. 

Hva var grunnen til at du endte opp innlagt i det hele tatt egentlig? Dro du frivillig? 

Anonymkode: 5e5cf...104

Ja, kanskje det?

Grunnen til at jeg endte opp innlagt var at jeg hadde kontakt med AAT en periode og siden jeg bare ble verre og verre så ville de jeg skulle bli innlagt. Innleggelsen var frivillig ja.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er det første gangen du er innlagt? Jeg vil ikke forhindre noens tilfriskning her. Du skal sikkert snakke. Men ville vært forsiktig med å dele "uvanlige tanker". Før du vet ordet av det blir du tvangsmedisinert med et eller annet rare greier fordi du hadde et innfall!!! 

Jeg har vært innnlagt mye, sikkert over 1,5 år til sammen. Og ja, jeg ble tvangsmedisinert mye også (ikke nå lenger da).

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men igjen: Hvordan kan det stå i journalen hvis det ikke var noe du trodde på det tidspunktet? Hvor kom det fra da?

Det med at jeg trodde maten var forgiftet kom av at jeg bare spiste mat som var innpakket/i embalasje så de trodde det var fordi jeg var redd for å bli forgiftet av dem. Og når jeg leste det i ettertid så trodde jeg at jeg trodde det da. Er i alle fall det jeg tror kan ha skjedd, og ikke at jeg virkelig var psykotisk.

Annonse

psykedeliker skrev (4 timer siden):

Om du er syk eller frisk kan du egentlig bare vite selv. Psykiske lidelser er reélle, men egentlig finnes ikke det noe som heter "psykisk sykdom". Det er et oppkonstruert juridisk begrep som er nødvendig for at statsforvaltningens ulike institusjoner skal ha et felles begrepsapparat og kunne samarbeide. Derfor er det i noen tilfeller mulig å være juridisk definert som (psykisk) syk selv om man er frisk (i øyeblikket).

Å. Det skal jeg ærlig si jeg ikke skjønte så mye av, men synes det var litt rart såfall.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det med at jeg trodde maten var forgiftet kom av at jeg bare spiste mat som var innpakket/i embalasje så de trodde det var fordi jeg var redd for å bli forgiftet av dem. Og når jeg leste det i ettertid så trodde jeg at jeg trodde det da. Er i alle fall det jeg tror kan ha skjedd, og ikke at jeg virkelig var psykotisk.

Hvorfor spiste du bare mat som var innpakket/i emballasje?

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det husker jeg ikke.

Da er det jo en mulighet for at du trodde den var forgiftet, men at du ikke husker det?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er det jo en mulighet for at du trodde den var forgiftet, men at du ikke husker det?

Ja, det har du jo rett i. Men samtidig kunne det jo også være helt tilfeldig?

Noen spesifikke (vrang)forestillinger går ofte igjen hos pasienter som blir tvangsinnlagt. Man kan lure på hvorfor ingen forskere interesserer seg for å finne ut av dette. Er de redde for å oppdage noen årsakssammenhenger som kan være ubehagelig for "vanlige" folk å forholde seg til?

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja, det har du jo rett i. Men samtidig kunne det jo også være helt tilfeldig?

Det kan være tilfeldig. Samtidig, utfra din historikk, så er sjansen for det temmelig liten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...