Gå til innhold

Har du blitt feildiagnostisert?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På dps? Jeg har også lyst å be om det, men de mener jeg «bare» har angst selv om vi har snakket og og vært inne på at den angsten jeg har kan være en traumereaksjon.

Anonymkode: 70d8a...c17

Trenger du å be om det? Bestemmer du ikke selv hva du ønsker å snakke om? 

Anonymkode: ccc81...0ce

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er behandlingen for disse to veldig ulik?

Jeg tror jeg kommer til å få GAD diagnose, men jeg kjenner meg ikke helt igjen i det, selv om det de mener er angst er tilstede hele tiden. Men det er heller ikke panikklidelse siden jeg ikke har anfall, men det er mye panikk i den allltid tilstedeværende angsten. Kanskje angst for angsten. 
Det  glir kanskje litt over i hverandre,men lurer litt på hvor mye det har å si for behandlingen sånn egentlig. og det er som du sier kanskje vanskelig å sette 100% riktig diagnose innenfor psykiske lidelser siden det ofte er sammensatt og litt av flere ting, hvertfall når det kommer til angst eller depresjon. 
Kan man få en diagnose som f.eks panikklidelse eller GAD dersom det blir nyoppstått og ikke er en «lidelse» man har hatt alltid?

Litt ulik forløp av symptomer, og behandling. Ikke så veldig ulik, men jeg merket raskere bedring etter at panikklidelse/ panikkangst ble utredet. Det tar dessuten litt lenger tid å behandle enn GAD for enkelte. 

Trinity80 skrev (7 minutter siden):

Litt ulik forløp av symptomer, og behandling. Ikke så veldig ulik, men jeg merket raskere bedring etter at panikklidelse/ panikkangst ble utredet. Det tar dessuten litt lenger tid å behandle enn GAD for enkelte. 

Visste ikke at det var slik, såpass spisset ift behandlinger. Det kan jo være bra, men også dumt hvis man ikke har rett diagnose. Jeg er som sagt i tvil om min, men vi får se. De tilpasser kanskje underveis om man ikke responderer eller at det passer helt det man driver med..?

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Trenger du å be om det? Bestemmer du ikke selv hva du ønsker å snakke om? 

Vet ikke, men de sier de skal behandle det som GAD, vet ikke helt hva det innebærer foreløpig. Men tenker mye på at den angsten er en reaksjon på noe og innebærer mye følelser og greier og greier, og redd det ikke blir behandla riktig?

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vet ikke, men de sier de skal behandle det som GAD, vet ikke helt hva det innebærer foreløpig. Men tenker mye på at den angsten er en reaksjon på noe og innebærer mye følelser og greier og greier, og redd det ikke blir behandla riktig?

Det er jo bare å snakke om traumene da om det er det du har problemer med. 

Men jeg syns det er viktig å ikke bruke så mye tid på å tenke at alt skal ha en årsak. Fokuser heller på å bli frisk

Everybody skrev (21 minutter siden):

Hvorfor er det noen som får feil diagnose på psykoselidelse men som egentlig har traumelidelse?

Kanskje fordi man ofte får hallusinasjoner ved begge? Det er et interessant tema og syns du skal lage en egen tråd om

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo bare å snakke om traumene da om det er det du har problemer med. 

Men jeg syns det er viktig å ikke bruke så mye tid på å tenke at alt skal ha en årsak. Fokuser heller på å bli frisk

Ja. Men hvis man ikke blir frisk før man har jobba med traumene?

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja. Men hvis man ikke blir frisk før man har jobba med traumene?

Er jo derfor du burde bruke tiden på å snakke om traumene? (dersom du har traumer). Men alt av vonde opplevelser kan man ikke kalle traumer. Traumer er når du får stadige flashbacks og mareritt om hendelsen

Everybody skrev (34 minutter siden):

Hvorfor er det noen som får feil diagnose på psykoselidelse men som egentlig har traumelidelse?

Jeg har egentlig k-ptsd i grunn, men har snakket meg ihjel om mine traumer. Blir kjedelig i lengden å behandle traumer. Jeg begynte i andre enden til slutt. Hvorfor har jeg angst, hvorfor har jeg depresjon. Alle mine psykiske reaksjoner har vært normale reaksjoner til rare livshendelser og fysisk sykdom.

Ble lei tankene mine tilslutt og tok grep. 

Trinity80 skrev (28 minutter siden):

Jeg har egentlig k-ptsd i grunn, men har snakket meg ihjel om mine traumer. Blir kjedelig i lengden å behandle traumer. Jeg begynte i andre enden til slutt. Hvorfor har jeg angst, hvorfor har jeg depresjon. Alle mine psykiske reaksjoner har vært normale reaksjoner til rare livshendelser og fysisk sykdom.

Ble lei tankene mine tilslutt og tok grep. 

Føler du at du likevel kan få behandla angsten, og depresjonen og bli frisk uten å behandle traumene da?
Men det er kanskje vesentlig å definere hvorfor som du sier, for det er jo ofte normale reaksjoner på ting. Og det blir jo på en måte å adressere de eventuelle traumene eller vanskelige tingene som ligger til grunn. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er jo derfor du burde bruke tiden på å snakke om traumene? (dersom du har traumer). Men alt av vonde opplevelser kan man ikke kalle traumer. Traumer er når du får stadige flashbacks og mareritt om hendelsen

Jeg kan jo ikke bare snakke om de vonde tingene dersom behandler har bestemt seg for å «behandle» generalisert angst. 
Det er for min del også slik som en annen her skriver, reaksjoner på ting. Og da skjønner jeg ikke helt hvordan de bare skal skumme toppen og plastre angsten, om du skjønner. Men jeg vet egentlig ikke hvordan man behandler generalisert angst. Bare ser for meg at det handler om å eksponere og fokusere utover ellernoe. Men det er kanskje en del av behandlingen og snakke om årsaker og følelser som som ligger til grunn..?

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kan jo ikke bare snakke om de vonde tingene dersom behandler har bestemt seg for å «behandle» generalisert angst. 
Det er for min del også slik som en annen her skriver, reaksjoner på ting. Og da skjønner jeg ikke helt hvordan de bare skal skumme toppen og plastre angsten, om du skjønner. Men jeg vet egentlig ikke hvordan man behandler generalisert angst. Bare ser for meg at det handler om å eksponere og fokusere utover ellernoe. Men det er kanskje en del av behandlingen og snakke om årsaker og følelser som som ligger til grunn..?

Det fins ikke noe mirakelkur mot traumer. Du må bare snakke om det. Behandling er å snakke om det. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det fins ikke noe mirakelkur mot traumer. Du må bare snakke om det. Behandling er å snakke om det. 

Ja. Men hvordan behandles GAD? Ved å snakke om det som ligger under angsten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...