Gå til innhold

Kupton. Avbrudd og oppstart lamictal

Anbefalte innlegg

Gjest Krøll47

Jeg var litt dum og sluttet på lamictal for en uke siden.  Jeg gikk på 200 morgen og 100 kveld. Og var under opptrapping. Kan jeg begynne rett på samme dose imorgen igjen siden det er så kort siden? Jeg kan ikke rådføre meg med fastlegen eller legen som satte det i gang. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476801-kupton-avbrudd-og-oppstart-lamictal/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krøll47 skrev (11 minutter siden):

Jeg var litt dum og sluttet på lamictal for en uke siden.  Jeg gikk på 200 morgen og 100 kveld. Og var under opptrapping. Kan jeg begynne rett på samme dose imorgen igjen siden det er så kort siden? Jeg kan ikke rådføre meg med fastlegen eller legen som satte det i gang. 

Felleskatalogen sier følgende:

"Gjenopptatt behandling:Når intervall siden lamotriginseponering overstiger 5 halveringstider, bør lamotrigin generelt titreres til vedlikeholdsdose i samsvar med gitt doseringsplan."

Og videre: "Halveringstid33 timer gjennomsnittlig, men med stor variasjon (14-103 timer) avhengig av individ og annen medikasjon."

frosken skrev (40 minutter siden):

Felleskatalogen sier følgende:

"Gjenopptatt behandling:Når intervall siden lamotriginseponering overstiger 5 halveringstider, bør lamotrigin generelt titreres til vedlikeholdsdose i samsvar med gitt doseringsplan."

Og videre: "Halveringstid33 timer gjennomsnittlig, men med stor variasjon (14-103 timer) avhengig av individ og annen medikasjon."

Confused Season 3 GIF by The Simpsons

Annonse

Jeg har alltid gått rett på forrige dose de gangene jeg har slutta. Har gått helt fint. Har du ikke fått utslett før får du det neppe nå. Men prosedyre er langsom opptrapping om du vil følge boka 

Anonymkode: a2c84...953

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har alltid gått rett på forrige dose de gangene jeg har slutta. Har gått helt fint. Har du ikke fått utslett før får du det neppe nå. Men prosedyre er langsom opptrapping om du vil følge boka 

Den logikken holder vel ikke helt. Den langsomme opptrappingen er jo for å unngå bivirkninger, så det at man ikke har fått bivirkninger etter langsom opptrapping, gir ikke grunn til å regne med at man en annen gang vil tåle medikamentet uten den anbefalte opptrappingen. 

frosken skrev (14 minutter siden):

Den logikken holder vel ikke helt. Den langsomme opptrappingen er jo for å unngå bivirkninger, så det at man ikke har fått bivirkninger etter langsom opptrapping, gir ikke grunn til å regne med at man en annen gang vil tåle medikamentet uten den anbefalte opptrappingen. 

Vel min psykiater den gang støtter min logikk, har man unngått utslett før ved langsom opptrapping unngår man det trolig også igjen ved raskere opptrapping. Men ts kan selv velge om hen vil ha en sånn risiko 

Gjest Krøll47
kupton skrev (8 timer siden):

Du må starte på nytt med 25mg i to uker osv slik det står i Felleskatalogen. 

Ok. Takk. Det var kjedelig. Men da haster det i alle fall ikke å komme i gang igjen når jeg uansett har gått over det tidsvinduet hvor jeg kunne ha startet rett på igjen. 

Gjest Krøll47
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel min psykiater den gang støtter min logikk, har man unngått utslett før ved langsom opptrapping unngår man det trolig også igjen ved raskere opptrapping. Men ts kan selv velge om hen vil ha en sånn risiko 

Jeg tror jeg ikke starter på 25 men kanskje 50 eller 100. Men nå venter jeg til januar eller noe. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...