Gå til innhold

Feildiagnostisert?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ny her. Har strevd psykisk siden barndommen og gått i behandling i 15 år. I 2016 ble jeg utredet av en psykiater i forbindelse med søknad av uføretrygd. Jeg fikk diagnosen engstelig personlighetsforstyrrelse. Jeg ble ganske overveldet og fortvilet over det, men kan kanskje se at jeg kan ha trekk av dette. Jeg lurer imidlertid på om det er mulig å ha dette i kombinasjon med k-ptsd? Jeg har vokst opp i et hjem med omsorgssvikt, alkoholmisbruk og en psykisk syk mor. Min mor har alltid vært iskald og avvisende, og har ofte gjort narr av meg foran andre. Jeg fikk ingen oppdragelse så jeg skjønte ikke hvordan man skulle forholde seg til andre mennesker. Det førte til at jeg ble grovt mobbet gjennom hele skoletiden. Jeg har alltid levd med en voldsom angst, og er fryktelig redd for lyder og brå bevegelser. Jeg kan falle overende hvis noen kommer brått på meg bakfra, feks en jogger. Jeg har traumer knyttet til spesielle dager i året, og da må jeg dra på hytta langt fra mennesker for å ikke bli trigget. Da blir det et så voldsomt trykk i meg at det føles ut som jeg skal sprenges  Jeg tåler ingen former for stress, da blir jeg så overaktivert at jeg ikke klarer å tenke klart. Jeg har gjentatte mareritt fra episoder jeg har opplevd, og våkner av at jeg roper eller gråter. Ved store påkjenninger kan jeg oppleve å miste hørselen, dvs. at jeg er bevisst og får med meg det som skjer men hører ingenting. Episoder som minner meg om vanskelige ting får meg ofte til å fryse, og noen ganger har jeg er hull i hukommelsen om hvordan jeg kom meg ut av situasjonen. Våkner liksom etter en stund og kan da befinne meg et annet sted. Jeg er hyperaktivert hele tiden og sover svært lite. 

Dette ble langt, men noen som har noen tanker?

Anonymkode: 2176a...a44

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476813-feildiagnostisert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg ønsker å påpeke en ting, alle som vokste opp på 90-tallet og senere har pr definisjonen i dag hatt en ‘traumatiserende’ oppvekst. De visste ikke den gang hva oppdragelse var (ikke det at de er bedre på det i dag, men bedre er det i det minste). Vet ikke helt forskjellen på engstelig og unnvikende personlighetsforstyrrelse, men du har definitivt unnvikende trekk. Er det noe du er bevisst på?

Med angst så har jeg jobbet med meg selv mye, og forstått balansen mellom å unngå ting og mennesker fordi det gir angst, og å eksponere meg for ting i riktig mengde. Det tok tid, men er dette noe du jobber med? Symptomsbildet på k-ptsd er også annerledes enn ‘vanlig’ ptsd.

Har behandler noen gang snakket med deg om dissosiasjon?

Du forteller ikke mye av hva du gjør for å bedre livet ditt. Fortell gjerne litt om det også. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476813-feildiagnostisert/#findComment-4229480
Del på andre sider

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

alle som vokste opp på 90-tallet og senere har pr definisjonen i dag hatt en ‘traumatiserende’ oppvekst.

Nei, så enkelt er det ikke. Det kommer an på hva slags familie man vokser opp i. Selvstendig tenkning eksisterte den gangen også, på samme måte som idag. Ikke alle foreldre følger slavisk det "ekspertene" mener er riktig til enhver tid, når mange generasjoners erfaring tilsier noe annet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476813-feildiagnostisert/#findComment-4229493
Del på andre sider

psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Nei, så enkelt er det ikke. Det kommer an på hva slags familie man vokser opp i. Selvstendig tenkning eksisterte den gangen også, på samme måte som idag. Ikke alle foreldre følger slavisk det "ekspertene" mener er riktig til enhver tid, når mange generasjoners erfaring tilsier noe annet.

Det var jo det som var problemet den gang. Fantes ikke mange eksperter som utga informasjon om barneoppdragelse, annet enn at de som var spesielt interessert måtte lese en bok eller ti. Nå flyter det jo over av informasjon, og eksperter. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476813-feildiagnostisert/#findComment-4229498
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Det må i så fall være den slekten du kommer fra. Den jeg kommer fra kunne skremme fanden på flatmark helt uten skinnbelte. Men ja, nå sporer vi av. Vi er gode på det!

Rågode. Som du pleier å si: tilbake til manus😅😅

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476813-feildiagnostisert/#findComment-4229517
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...