Gå til innhold

Alle får hjelp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De hadde nok lest journalen din fra langt tilbake også så det var ikke kun basert på 15min samtale

Anonymkode: a905a...5cc

For det første var det ikke meg. For det andre var personen utredet på dps, sykehus og psykiater tidligere.  Da er det litt rart at noen som nettopp har kommet inn i bildet kan sette diagnosen til side etter en samtale. 

Fortsetter under...

motiva2 skrev (3 minutter siden):

For det første var det ikke meg. For det andre var personen utredet på dps, sykehus og psykiater tidligere.  Da er det litt rart at noen som nettopp har kommet inn i bildet kan sette diagnosen til side etter en samtale. 

Hvis dette var på en akuttavdeling så er de veldig kjappe til å sette eupf diagnose dersom man kommer inn pga overdose. Bare at man har tatt overdose det er ifølge dem bevis nok i seg selv på at man har eupf. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis dette var på en akuttavdeling så er de veldig kjappe til å sette eupf diagnose dersom man kommer inn pga overdose. Bare at man har tatt overdose det er ifølge dem bevis nok i seg selv på at man har eupf. 

Dette var akutt, men ikke etter en overdose eller selvskading.

Jeg har opplevd selv at hvis man er kritisk til pf-diagnose, så tar de det som et tegn på at den stemmer.

@kuptonstemmer det at man ikke skal utrede for pf mens pasienten er alvorlig deprimert?? 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det er ikke alltid at legen mener pasienten er like alvorlig deprimert som det pasienten hevder å være selv. 

Selvfølgelig ikke! Men for å bli henvist akutt, så må jo en lege, som regel fastlegen, vurdere tilstanden.  Det er jo ikke noe man bestemmer selv.

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men det er ikke alltid at legen mener pasienten er like alvorlig deprimert som det pasienten hevder å være selv. 

Tror du virkelig ikke at fastlegen eller annen fast behandler har større grunnlag til å stille diagnose enn en tilfeldig lege på dps??

kupton skrev (13 timer siden):

Det er dessverre ikke tilfelle på alle landets DPS.

Hva har de satt inn i stedet da? Jeg har bipolar og skal bytte behandler fordi min skal slutte. Om jeg får tildelt en sosionom eller pedagog med videreutdanning blir det ingen flere timer men takk for meg 

Anonymkode: 168bb...2db

Worriesome Plenty 2

Er det billigere å bli fulgt opp av akutt ambulant team, enn sengepost? Jeg tviler. Dette med nedleggelse av sengeplasser er ikke bare for å spare penger. Før i tiden var noen på asyl hele livet. Det er heller ikke noe nytt at folk blir avvist av psykiatrien, mens andre ikke blir det. Da jeg var nysyk for mange år siden ble jeg sent under tvang til ett psykehjem for oppbevaring, så snart vedtaket om tvangsmedisinering gikk i gjennom. Det tror jeg ikke hadde skjedd med en 18 åring diagnostisert med schizofreni i dag.

Endret av Worriesome Plenty 2
Worriesome Plenty 2 skrev (56 minutter siden):

Er det billigere å bli fulgt opp av akutt ambulant team, enn sengepost? Jeg tviler. Dette med nedleggelse av sengeplasser er ikke bare for å spare penger. Før i tiden var noen på asyl hele livet. Det er heller ikke noe nytt at folk blir avvist av psykiatrien, mens andre ikke blir det. Da jeg var nysyk for mange år siden ble jeg sent under tvang til ett psykehjem for oppbevaring, så snart vedtaket om tvangsmedisinering gikk i gjennom. Det tror jeg ikke hadde skjedd med en 18 åring diagnostisert med schizofreni i dag.

Jeg blir alltid like satt ut av din historie. Jeg tror heller ikke det ville ha skjedd i dag - men jeg tror heller ikke det var vanlig den gangen du ble syk. Eller det fantes i alle fall mange behandlingssteder som ville ha gjort betydelige forsøk på å hjelpe en 18-åring; sykehjemmene var jo for de som man tenkte ikke kunne hjelpes men trengte varig pleie. 

Veldig mange reformer innebærer å "tømme babyen ut med badevannet". Tidligere var det alt for mange pasienter som aldri ble gitt noen mulighet til å klare seg utenfor institusjonene, så forsøkene på å la folk bli en del av det ordinære samfunnet i stedet, hadde gode hensikter. At man samtidig la ned såpass mange institusjonsplasser, gjør at muligheten til å gi optimal behandling for de som trenger institusjonsplass, omtrent har forsvunnet. 

Endret av frosken
Worriesome Plenty 2 skrev (59 minutter siden):

Jeg tror ikke at alt var bedre før. Det må ha vært forferdelig for deg å bli tvangsmedisinert og havnet på psykehjem!! Men jeg synes nedleggelsen av sengeplasser har gått for langt. Og mye ansvar for den psyke blir overlatt til de pårørende.

Worriesome Plenty 2
frosken skrev (17 minutter siden):

Jeg blir alltid like satt ut av din historie. Jeg tror heller ikke det ville ha skjedd i dag - men jeg tror heller ikke det var vanlig den gangen du ble syk. Eller det fantes i alle fall mange behandlingssteder som ville ha gjort betydelige forsøk på å hjelpe en 18-åring; sykehjemmene var jo for de som man tenkte ikke kunne hjelpes men trengte varig pleie. 

Jeg tror det var mye større forskjell på kapasitet og tilbud regionalt i psykiatrien før. Jeg bodde i en region med veldig få plasser til en stor befolkning. Så psykehjem var en vanlig løsning. Noen av de var gode, og hadde psyk sykepleier og ett mer oppegående klientell enn der jeg var så uheldig å få plass. Der var det kun vanlige sykepleiere og tildels en ukultur med en svært nedlatende måte å behandle pasientene og mange helt uutdannede. 

I tillegg så var det svært lite tilsyn og flere direkte lovbrudd mtp mat og røykerestriksjoner. Dette var på 90 tallet. Det verste var at jeg ikke fikk tilsyn da jeg gikk med kraftig parkinsonisme i ett par måneder grunnet Haldol, uten at jeg fikk tilsyn. Dette førte til at jeg ikke orket og spise og ble tvunget selv om jeg brakk meg. Hadde en lege sett på meg og justert dose og gitt meg antiparkinson medisiner hadde jeg spist. I tillegg var den mest oppegående pasienten der ei som hevdet hun var kongelig, mens resten var grovt inkoherente og ei hendte det dreit på seg. Det var ett mareritt. Så jeg tok overdose for å komme meg vekk ved å være så vanskelig pasient at de ikke kunne oppbevare meg der. 🙂

Endret av Worriesome Plenty 2

Alt i alt er psykiatrien i dag langt bedre enn for 60 år siden. Den gang var det alt for mange innlagt, alt for liten bemanning og dårlig farmakoterapi. Det første AP ble utviklet i 1950 (klorpromazin/Hibanil/Largactil), og dette muliggjorde at mange pasienter kunne flyttes til et lavere omsorgsnivå evt helt hjem. De enorme asylene kunne bygges ned. Men......

Reduksjonen i sengeplasser har gått for langt, og den er i stor del økonomisk motivert og ikke motivert i faglige hensyn. Siden 1960 har befolkningen i Norge økt med 60% fra 3,5 mill til 5,5 mill. Vi har mottatt mange innvandrere med store psykiske utfordringer, og antallet rusmisbrukere har økt enormt. Når vi vurderer bortfallet av sengeplasser, må vi også ta disse tre faktorene med i beregningen.

Det er også uforståelig at vi fortsatt ikke har bygd et fengselssykehus for de mange i fengsel som lider av alvorlige psykiske sykdommer.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...