Gå til innhold

@Kupton SSRI og bipolar

Anbefalte innlegg

Om jeg kutter ut stemningsstabiliserende og øker dosen ssri, er det gitt at jeg vil oppleve rask bedring fra bipolar depresjon? 

Grunner til at jeg tenker prøve

- eventuelt avkrefte diagnose om jeg ikke merker rask bedring. For jeg bør merke noe raskt ikke sant? Har opplevd dette tidligere mtp energinivå. Noen få dager eller en liten uke etter oppstart om jeg ikke husker feil. Har samme preparat nå. 

- trenger quick fix på depresjon. Vil eventuelt starte på stemningsstabiliserende igjen når jeg har kommet opp av gropa. 

Anonymkode: 0c211...bdc

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/476905-kupton-ssri-og-bipolar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

BP1: Ikke SS, men kun SSRI. Meget farlig og frarådes på det sterkeste. SS+SSRI kan forsøkes i samarbeid med psykiater.

BP2: Ikke SS, men kun SSRI. Anbefales ikke, men det skjer ikke noe verre enn en skikkelig hypomani. SS+SSRI er trygt og bør forsøkes der SS alene ikke løfter depresjonen.

Husk at SS også virker mot depresjon, så ingen grunn til å ta det bort når en skal behandle depresjon.

kupton skrev (21 minutter siden):

BP1: Ikke SS, men kun SSRI. Meget farlig og frarådes på det sterkeste. SS+SSRI kan forsøkes i samarbeid med psykiater.

BP2: Ikke SS, men kun SSRI. Anbefales ikke, men det skjer ikke noe verre enn en skikkelig hypomani. SS+SSRI er trygt og bør forsøkes der SS alene ikke løfter depresjonen.

Husk at SS også virker mot depresjon, så ingen grunn til å ta det bort når en skal behandle depresjon.

Hva er SS?

Anonymkode: 4d796...771

Annonse

kupton skrev (5 timer siden):

Kan SS forsøkes dersom AD ikke har effekt, selv om man ikke er bipolar? Hvordan er SS når det gjelder angstpreget depresjon?

Anonymkode: 2dac9...9c5

Hentet og startet opp i dag. Går ut fra at det ikke er mulig å reagere på medikamentet etter få timer? 

Følte meg ustabil i humøret men hadde et par timer hvor jeg hadde en slags lykkefølelse på kvelden som jeg ikke kan huske å ha hatt på mange måneder, og var vel heller en sånn falsk oppspilthet og lattermildhet enn å være oppriktig glad. Gjorde meg litt skeptisk, men så lenge det bare er en falsk følelse av lettelse er vel alt under kontroll. Kan man virkelig merke noe 4-5 timer etter oppstart?  

kupton skrev (16 timer siden):

Ja, SS bør forsøkes om en ikke har effekt av AD. Dette enten depresjonen er angstpreget eller ikke.

Hjelper den for angsten også?

Hvordan virkningsmekanisme har ss ift antidepressivaer?

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hentet og startet opp i dag. Går ut fra at det ikke er mulig å reagere på medikamentet etter få timer? 

Følte meg ustabil i humøret men hadde et par timer hvor jeg hadde en slags lykkefølelse på kvelden som jeg ikke kan huske å ha hatt på mange måneder, og var vel heller en sånn falsk oppspilthet og lattermildhet enn å være oppriktig glad. Gjorde meg litt skeptisk, men så lenge det bare er en falsk følelse av lettelse er vel alt under kontroll. Kan man virkelig merke noe 4-5 timer etter oppstart?  

Jeg ble også oppspilt og glad bare noen timer etter at jeg hadde tatt aller første antidepressiva. Så har jeg hørt at «det går ikke an». Tenker kanskje at det bare var lettelse, for at jeg endelig skulle få hjelp.?

Anonymkode: 2995c...266

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ble også oppspilt og glad bare noen timer etter at jeg hadde tatt aller første antidepressiva. Så har jeg hørt at «det går ikke an». Tenker kanskje at det bare var lettelse, for at jeg endelig skulle få hjelp.?

Jeg fikk også en slags reaksjon ca to timer etter jeg tok cipralex. Men motsatt, ekstrem uro og no merkelig følelse i hodet. Hadde også hørt at det ikke gikk an, men det var helt tydelig noe som skjedde..

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ok. Da er det ikke bare meg som har litt placebo men flere av oss ;)

Merket noe i dag også, dag to, men ikke slik som i går. I dag varte det kortere og var ikke så kraftig:) Så tenker som deg, at dette vil komme til å hjelpe. 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg fikk også en slags reaksjon ca to timer etter jeg tok cipralex. Men motsatt, ekstrem uro og no merkelig følelse i hodet. Hadde også hørt at det ikke gikk an, men det var helt tydelig noe som skjedde..

Har også opplevd det forrige runde for noen år siden men tenker at jeg skal styre energien riktig vei på en måte. Merket i alle fall at den hadde noe som helst virkning sist, selv om det ikke utelukkende var positivt. Da må jeg bare prøve. Hovedsaken er at det blir bevegelse her. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk noen ganger en veldig mild «high» av Zoloft, sånn at jeg gledet meg til å ta pillen. Også noen slags anfall av hyperseksualitet, veldig fascinerende. Og stooore pupiller. 

Anonymkode: dc412...83d

Er Zoloft også AD? Er det pga lettelse tro? Bortsett fra det med store pupiller? Deilig å faktisk ha lyst til noe. Håper det blir sånn. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...