Gå til innhold

Ved bekymringsmelding til fastlegen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om det blir sendt bekymringsmelding til fastlegen ang. psyken til en av hans pasienter hvordan kommer han til å kontakte denne pasienten? Brev, sms, telefon, annet?

Anonymkode: df3cc...c9f

Min søster sendte bekymringsmelding om meg (jeg visste om det på forhånd) og min fastlege ringte meg. Da jeg virket veldig apatisk så fikk jeg beskjed om at hun måtte kontakte psykiatrisk på legevakten siden hun ønsket at jeg skulle få behandling. Da våknet jeg til og svarte på MADRS-testen. Resten er historie☺️

Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Min søster sendte bekymringsmelding om meg (jeg visste om det på forhånd) og min fastlege ringte meg. Da jeg virket veldig apatisk så fikk jeg beskjed om at hun måtte kontakte psykiatrisk på legevakten siden hun ønsket at jeg skulle få behandling. Da våknet jeg til og svarte på MADRS-testen. Resten er historie☺️

Tok det lang tid fra søsteren din tok kontakt med fastlegen til fastlegen din ringte deg? Om du husker?

Det var også en som snakket med legen min. Han ringte samme dag og jeg kom til ham dagen etter. Men det kommer nok helt an på historikk, kjennskap til tidligere problemer og så videre. 

Legen min hadde nok vært på vakt en stund på grunn av alt som skjedde rundt meg, og flukten min ( reell fysisk flukt ) så han reagerte fort. Bekymringsmeldingen kom fra ny kollega i ny jobb. Han prøvde å nå inn, men mislyktes. Fader for en bra mann. Han skjønte og handlet helt rett. Vi snakket om det etterpå da jeg ble utskrevet. At han handlet reddet meg jo, men som sagt betyr nok omstendigheter og alt mye, som at de tar i betrakning. 

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tok det lang tid fra søsteren din tok kontakt med fastlegen til fastlegen din ringte deg? Om du husker?

Ikke meg du spør, men jeg ringte en bekymringsmelding til en fastlege engang. Han satt umiddelbart igang hjelpeapparatet.  Tok ikke lange stunden før vedkommende fikk besøk og ble innlagt.  Tror nok det har med alvorlighetsgraden i meldingen og kanskje hvor godt fastlegen kjenner vedkommende. 

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg husker faktisk ikke for å være helt ærlig, dagene fløy forbi og jeg lå bare under dyna.

Spurte henne i senere tid, og hun mener en dag. For da hadde min fastlege kontaktet henne igjen. 

Annonse

Min fastlege var ikke på jobb den dagen, så bekymringsmeldingen ble videreformidlet til min psykolog. Vi diskuterte den i neste ordinære time, og min behandler begynte endelig å forstå at det var noen ugler i mosen hos dem som hadde ringt den inn. De trodde nok at de gjorde det riktige, men vi er ikke ferdig med de juridiske sidene av den saken enda.

Dessverre ble behandlingen avsluttet ikke så lenge etterpå, uten at det ble sett nærmere på saksforholdene. Det hadde jeg ikke godtatt idag, men dette skjedde før jeg var klar over det totale omfanget av saken.

Har også fått en annen falsk bekymringsmelding ringt inn til legevakten, da ringte de meg derfra med én gang. De fikk da beskjed om å heller bekymre seg for personen som hadde ringt den inn.

Trinity80 skrev (10 timer siden):

Jeg husker faktisk ikke for å være helt ærlig, dagene fløy forbi og jeg lå bare under dyna.

Spurte henne i senere tid, og hun mener en dag. For da hadde min fastlege kontaktet henne igjen. 

Hva skjedde da legen kontaktet legevakt? Fikk du innleggelse eller besøk eller hva?

Anonymkode: d32c5...584

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva skjedde da legen kontaktet legevakt? Fikk du innleggelse eller besøk eller hva?

Anonymkode: d32c5...584

Nei da, fastlegen kjenner meg godt. Hun sa at hvis jeg ikke klarte å respondere ordentlig måtte hun kontakte psykiatrisk legevakt fordi hun var bekymret for meg  

Da tok jeg meg sammen og tok MADRS-testen sammen med henne over telefonen. 

Hun sendte så en henvisning til DPS som så sendte brev til meg ila to dager vedrørende behandlingstilbud der. 

Jeg trengte jo åpenbart hjelp, så det var så hjertevarmende å bli tatt vare på.Jeg opplevde ikke noe av denne ivaretakelsen som noe drastisk eller fælt. Alt gikk veldig rolig for seg, men veldig raskt. 

emilie321 skrev (18 timer siden):

Ikke meg du spør, men jeg ringte en bekymringsmelding til en fastlege engang. Han satt umiddelbart igang hjelpeapparatet.  Tok ikke lange stunden før vedkommende fikk besøk og ble innlagt.  Tror nok det har med alvorlighetsgraden i meldingen og kanskje hvor godt fastlegen kjenner vedkommende. 

Ja, der har du ett godt poeng. 

Trinity80 skrev (18 timer siden):

Skjønner. Bra du fikk hjelp da.

psykedeliker skrev (18 timer siden):

Min fastlege var ikke på jobb den dagen, så bekymringsmeldingen ble videreformidlet til min psykolog. Vi diskuterte den i neste ordinære time, og min behandler begynte endelig å forstå at det var noen ugler i mosen hos dem som hadde ringt den inn. De trodde nok at de gjorde det riktige, men vi er ikke ferdig med de juridiske sidene av den saken enda.

Dessverre ble behandlingen avsluttet ikke så lenge etterpå, uten at det ble sett nærmere på saksforholdene. Det hadde jeg ikke godtatt idag, men dette skjedde før jeg var klar over det totale omfanget av saken.

Har også fått en annen falsk bekymringsmelding ringt inn til legevakten, da ringte de meg derfra med én gang. De fikk da beskjed om å heller bekymre seg for personen som hadde ringt den inn.

Så kjipt med falsk bekymringsmelding da. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så kjipt med falsk bekymringsmelding da.

Ikke nødvendigvis, for jeg benyttet anledningen til å fiske ut så mye informasjon som mulig fra personen som ringte meg. Bl.a. at slike bekymringsmeldinger ikke blir journalført.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...