Gå til innhold

Malariatabeletter - igjen


azur

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal ut å reise i 7 mnd, til Uganda, Kenya, Tanzania, India, Burma, Laos, Kambodsja og Indonesia (eller et utvalg av disse). Helsesøsteren på Ullevål sykehus (som gav meg alle vaksinene) skrev også ut en resept på Lariam for samtlige 7 mnd. Jeg kjenner imidlertid endel folk som har benyttet Lariam, og med ganske blandet erfaring. Mange har hatt "rare drømmer", noen har følt seg nedfor og andre igjen har mistet hår og generelt følt seg utilpass.

Jeg er ganske skeptisk til å gå på så sterke medisiner over en 7 mnds periode. Jeg lurer på om dette er tilrådelig. Videre lurer jeg på om det finnes alternativer som funker like bra. Er det ok å veksle mellom ulike typer malariamedisin? Og til slutt; hvordan kan jeg finne ut hvor og når det er spesielt viktig å bruke "sterk" malariamedisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Niels Erik Landmark, Lege

I praksis kan du begynne med lariam i god tid før avreise for å sjekke hvordan du reagerer på medisinen.

På den måten kan du luke ut bivirkninger hvis du ikke tåler de.I de afrikanske landene du nevner er klorokin paludrin ok,men enkelte land i asia vil du da være dårlig dekket f eks i Burma og Laos.Jeg synes du skulle holde deg til en og prøv ut lariam først.Husk at medisiner kun er et tiltak for å beskytte seg mot myggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...