Gå til innhold

Derealisering og depersonalisering på antidepressiva

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om dette? Jeg opplever dette så sterkt og mer og mer jo lengre tid det går på AD, så jeg begynte å søke litt for å kunne finne ut om det kunne skyldes medisinene, og fant dette:

Leser om det flere steder også, at folk opplever det, men føler det blir avvist av legen.

«Depersonalisation is an experience of feeling strange and unusual, almost as though you are not really yourself anymore, or that you are in a kind of a dream or haze.

Derealisation refers to a similar set of feelings and perceptions, but in this case it is the world itself that seems strange or unreal; everything may seem far away or staged in some way – as though life is being watched rather than lived.

Depersonalisation and derealisation are relatively common on antidepressants.»

https://rxisk.org/side-effects-of-antidepressants/

Anonymkode: a3743...1c8

Fortsetter under...

kupton skrev (4 minutter siden):

Slik jeg leser det, har de samlet inn alle bivirkninger som en eller annen mener å ha fått av medisiner. 

Det kan være. Men leser generelt en del om folk som føler seg slik på antidepressiva, så det må jo være NOE i det. Og har også lest flere steder at det er ganske vanlig med dette og følelsesnummenhet. Har dessverre ikke linker på stående fot

Annonse

Jeg har jobbet med dette i over 30 år sammen med kanskje 20 kolleger, og jeg har aldri hørt noen nevne det, så svært vanlig kan det ikke være.

Tilbake til listen over mulige bivirkninger på den nevnte siden, var det kun bakglatte ski jeg savnet.

kupton skrev (9 timer siden):

Jeg har jobbet med dette i over 30 år sammen med kanskje 20 kolleger, og jeg har aldri hørt noen nevne det, så svært vanlig kan det ikke være.

Tilbake til listen over mulige bivirkninger på den nevnte siden, var det kun bakglatte ski jeg savnet.

Hjelpes hva er galt med meg da?

kupton skrev (10 timer siden):

Men det å bli emosjonelt nummen er vel vanlig? Det kan jo gi en opplevelse av å ikke være seg selv?

Det kan hende at du har en tilstand som bør utredes nærmere, og at AD ikke er løsningen for deg. Det kan også være at du ikke har riktig AD eller at ADen er riktig, men at dosen bør korrigeres. 

Så grunnen kan være både deg og medikament, og tilstanden din. Umulig for oss å gjette, ta disse bekymringene til din behandler og jobbe langsiktig med det. Er nok noe som tar litt tid å finne ut av. 

Trinity80 skrev (19 minutter siden):

Det kan hende at du har en tilstand som bør utredes nærmere, og at AD ikke er løsningen for deg. Det kan også være at du ikke har riktig AD eller at ADen er riktig, men at dosen bør korrigeres. 

Så grunnen kan være både deg og medikament, og tilstanden din. Umulig for oss å gjette, ta disse bekymringene til din behandler og jobbe langsiktig med det. Er nok noe som tar litt tid å finne ut av. 

Hva slags tilstander tenker du på?

Jeg tenker selv - om det ikke skyldes ad- noe jeg lurer litt på siden det blir verre ettersom tiden går-  at det kommer av utmattelse/angst, depresjon og traumer (vanskelig livssituasjon). Vet ikke om det kan være tenkelig? 
Har ikke hatt dette før nå ganske nylig. Lite sannsynlig at man plutselig har en annen alvorlig lidelse da- når det er slik?

Håper ikke det MÅ være langvarig 

Annonse

Trinity80 skrev (26 minutter siden):

Er vel andre her inne som har opplevd fenomenet antagelig?

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Sier det igjen, dette må du snakke med en behandler om. Er som et sort hull når man prøver å gi deg informasjon, da du besvarer med 3 ny spørsmål. Ikke bra.

Jeg blir jo redd når du sier slik. At jeg er et sort hull. 
Har bare mange spørsmål 😊

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg blir jo redd når du sier slik. At jeg er et sort hull. 
Har bare mange spørsmål 😊

Du blir i hvert fall ikke bedre sånn som du holder på. 

Everybody skrev (16 timer siden):

Høres rart ut. AD skal motvirke slike tilstander.

Det er min erfaring. Etter jeg begynte på SSRI forsvant det meste av depersonaliseringen.
Jeg var sterkt plaget av angst i flere år.

Føler også at jeg er blitt mere robust. 

Anonymkode: 65b65...820

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er min erfaring. Etter jeg begynte på SSRI forsvant det meste av depersonaliseringen.

Jeg har som sagt blitt verre nå, så da må det skyldes situasjonen (utmattelse) eller traume..?

har både angst og depresjon som reaksjon på det og siden ad ikke hjelper er det jo en fysisk årsak til at jeg strever sånn. Ad kan jo ikke behandle ubesrbeida følelser eller utmattelse og alle de sumptomene det fører med seg🙁

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hadde du dette konstant? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...