Gå til innhold

Avsluttet forhold i jula

Anbefalte innlegg

Er jeg ondskapsfull? Gjorde det slutt med kjæreste for halvannen uke siden. Ønsket var det før men så føltes det for ille så kort før jul. Det ble slutt før allikevel fordi 

- jeg ønsker ikke fortsette kjæresteforholdet

- det kjentes ut som jeg faket hengivenhet og interesse de siste gangene vi møttes (og vi møtes ofte) 

- har et veldig behov for å være alene nå og vil ikke føle ansvar for denne personen hele jula. Vil ikke ha tid sammen, men være alene. Det kan liksom ikke rettferdiggjøres i et forhold. 

- har mistet interesse. Ingen konflikt..jeg vil bare ikke 

Problemer:

- personen har ingen rundt seg og jeg bryr meg om hen. Det betyr at vi opprettholder en viss kontakt, men jeg holder en vennskapelig tone..hen derimot klarer ikke (?) unngå stadige kjærlighetserklæringer til meg..tror jeg må kutte helt for at hen skal skjønne?? 

- personen sier jeg kommer til å ombestemme meg og at dette bruddet ikke gjelder fordinjeg er deprimert. Dette utsagnet provoserer og forvirrer meg. Hva skal det bety? 

Er jeg ond fordi jeg slo opp ikke lenge før jul? 

Hva tenker dere om den andre personens utsagn? Må jeg kutte helt og risikere at hen står helt alene? Det virker ikke som hen aksepterer slutt på forholdet. 

Anonymkode: 4116d...45e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/477022-avsluttet-forhold-i-jula/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Worriesome Plenty 2

De gangene jeg har blitt dumpet har det vært farvel med en gang. Å fortsette vennskapelig speiler ett håp om å bli sammen igjen, for den dumpede. 

Det er ikke veldig vanlig å ha vennskapelige forhold etter det er slutt og i hvert fall ikke om den ene ønsker noe mer enn vennskap. Ditt ansvar er over da du gjorde det slutt, selv om du påførte han kjærlighetssorg.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er jeg ondskapsfull? Gjorde det slutt med kjæreste for halvannen uke siden. Ønsket var det før men så føltes det for ille så kort før jul. Det ble slutt før allikevel fordi 

- jeg ønsker ikke fortsette kjæresteforholdet

- det kjentes ut som jeg faket hengivenhet og interesse de siste gangene vi møttes (og vi møtes ofte) 

- har et veldig behov for å være alene nå og vil ikke føle ansvar for denne personen hele jula. Vil ikke ha tid sammen, men være alene. Det kan liksom ikke rettferdiggjøres i et forhold. 

- har mistet interesse. Ingen konflikt..jeg vil bare ikke 

Problemer:

- personen har ingen rundt seg og jeg bryr meg om hen. Det betyr at vi opprettholder en viss kontakt, men jeg holder en vennskapelig tone..hen derimot klarer ikke (?) unngå stadige kjærlighetserklæringer til meg..tror jeg må kutte helt for at hen skal skjønne?? 

- personen sier jeg kommer til å ombestemme meg og at dette bruddet ikke gjelder fordinjeg er deprimert. Dette utsagnet provoserer og forvirrer meg. Hva skal det bety? 

Er jeg ond fordi jeg slo opp ikke lenge før jul? 

Hva tenker dere om den andre personens utsagn? Må jeg kutte helt og risikere at hen står helt alene? Det virker ikke som hen aksepterer slutt på forholdet. 

Tror du selv at du er deprimert? Man kan ønske å isolere seg og miste interessen for andre mennesker på grunn av depresjon. 

Har du mistet interessen for andre ting og mennesker som interesserte deg tidligere også? Eller gjelder det bare kjæresten?

Anonymkode: 79f40...846

Annonse

To ting jeg tenker på her:

Om er deprimert og har vært det en stund så bekrefter du ovenfor ex og sier at nettopp derfor må du fokusere på deg selv nå og trenger tid alene.

Hvorfor ble du involvert i ett menneske og involverte vedkommende emosjonelt når du er så umoden selv med tanke på relasjoner?

’vil ikke mer’ er en 20-åring er unnskyldt med. Slike mennesker må slutte å rote til andres følelser når de er usikre på sine egne. 

Trinity80 skrev (42 minutter siden):

Hvorfor ble du involvert i ett menneske og involverte vedkommende emosjonelt når du er så umoden selv med tanke på relasjoner?

Det der skjønte jeg ikke. Man er vel ikke umoden mtp relasjoner fordi man blir forelsket og innleder et forhold? Det er heller ikke umodent å gjøre det slutt med noen når følelsene avtar eller tar slutt. 

Anonymkode: 0fb00...5ea

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det der skjønte jeg ikke. Man er vel ikke umoden mtp relasjoner fordi man blir forelsket og innleder et forhold? Det er heller ikke umodent å gjøre det slutt med noen når følelsene avtar eller tar slutt. 

Har dere snakket om at følelsene dine har avtatt, eller får vedkommende plutselig bare beskjed om at det er slutt?
«Vil ikke mer er en dårlig unnskyldning» 

Anonymkode: bf6c5...82b

Worriesome Plenty 2 skrev (12 timer siden):

De gangene jeg har blitt dumpet har det vært farvel med en gang. Å fortsette vennskapelig speiler ett håp om å bli sammen igjen, for den dumpede. 

Det er ikke veldig vanlig å ha vennskapelige forhold etter det er slutt og i hvert fall ikke om den ene ønsker noe mer enn vennskap. Ditt ansvar er over da du gjorde det slutt, selv om du påførte han kjærlighetssorg.

Det er ansvaret jeg er usikker på. Er redd for at personen går i kjelleren. Derfor har jeg ikke brutt helt kontakt. 

Kashmir skrev (8 timer siden):

Det er aldri rett tispunkt å avslutte forhold når det er følelser i bildet fra en av partene. 

Jeg tror heller ikke kontakt etterpå er så heldig, uten at man trenger å blokkere da. 

Nei. Var det jeg tenkte. Har kjent på det i uker eller måneder, at jeg ikke ønsker et forhold lenger. Orket ikke tanken på å tilbringe masse tid sammen i julen med alle de forventningene det bringer med seg. 

Jeg svarer på meldinger en gang daglig cirka, men tar ikke kontakt på eget initiativ. Det kommer en del meldinger, noen ganger bilder ila en dag.  Det virker bare veldig kaldt å ikke reagere i det hele tatt. Men ellers enig med deg. Virker som hen ikke tror at det er over på denne måten. 

Vhanja skrev (3 timer siden):

For hans (hennes?) skyld bør du bryte kontakten. Du opprettholder bare håpet hos vedkommende hvis ikke. 

Du har nok rett. Må bare se om jeg tør siden personen ikke har noen rundt seg. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tror du selv at du er deprimert? Man kan ønske å isolere seg og miste interessen for andre mennesker på grunn av depresjon. 

Har du mistet interessen for andre ting og mennesker som interesserte deg tidligere også? Eller gjelder det bare kjæresten?

Anonymkode: 79f40...846

Jeg har vært deprimert i lang tid og unngår helst kontakt mest mulig. Det gjelder ikke bare denne personen. Familie kan jeg ikke gjøre slutt med, men med vennskap og andre forhold er det noe annet. Hen sier det er pga formen min at jeg gjør dette og sier at det ikke gjelder. Det gjør meg litt frustrert fordi jeg da ikke vet hva jeg skal føle. Det er riktig at jeg vil være alene og at jeg er eller har vært deprimert. Usikkert nå. Men å si at følelser som ikke er der, bare er borte midlertidig. Det går ikke an. Det vanskeligste er å vite om det jeg gjør er dårlig oppførsel eller ikke. Føler jeg ikke har rett til å slå opp. Men jeg vil slå opp. Det er jeg sikker på. Uansett hjelper det ikke å sende meg kjærlighetserklæringer hver dag når jeg har sagt at følelsene er borte, at jeg ikke ønsker et forhold lenger og at jeg trenger være alene. 

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke 1.5 uke før jul er spesielt galt. Det er dårlig gjort å ikke dumpe partneren når man ikke har følelser.

Du får bare kutte kontakten hvis det ikke synker inn at det faktisk er slutt.

Frykter jeg må det ja. 

Trinity80 skrev (1 time siden):

To ting jeg tenker på her:

Om er deprimert og har vært det en stund så bekrefter du ovenfor ex og sier at nettopp derfor må du fokusere på deg selv nå og trenger tid alene.

’vil ikke mer’ er en 20-åring er unnskyldt med. Slike mennesker må slutte å rote til andres følelser når de er usikre på sine egne. 

Det er noen år siden vi ble sammen, så det er vel bare det at følelsene ikke er de samme nå lenger. Det er en del uker siden jeg sluttet være interessert i intimitet, så så plutselig er det heller ikke tror jeg. Har unngått å flytte sammen fordi jeg ikke tror det er lurt. 

Tenker som deg at jeg ikke kommer til å bo med noen eller ha et seriøst forhold igjen. Det er ikke uten grunn at jeg spør om dere synes dette er ondskapsfullt? Føler jeg har mista nålet i det kompasset der. 

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg tenker egentlig at det er riktig å gjøre slutt når følelsene er borte. Men blir usikker på hvordan, når det er greit og hva jeg bør gjøre nå. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har dere snakket om at følelsene dine har avtatt, eller får vedkommende plutselig bare beskjed om at det er slutt?
«Vil ikke mer er en dårlig unnskyldning» 

Ja. Siden før sommeren. Det er ting i forholdet som har fungert lenge etter det også, men jeg oppfyller ikke generelle forventninger man har til en kjæreste. 

Man kan oppsummere til "jeg vil ikke mer", men har avgitt bedre forklaring enn det. Men det avslås bare og godtas ikke. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenker som deg at jeg ikke kommer til å bo med noen eller ha et seriøst forhold igjen. Det er ikke uten grunn at jeg spør om dere synes dette er ondskapsfullt? Føler jeg har mista nålet i det kompasset der. 

Jeg tenker egentlig at det er riktig å gjøre slutt når følelsene er borte. Men blir usikker på hvordan, når det er greit og hva jeg bør gjøre nå. 

Setter pris på at du tar tilbakemeldingene så realt. Du er ikke ondskapsfull, men fremover bør du handle litt mer bevisst. Det er en vanskelig tid du står i nå, og da er ikke soft dumping tingen. Vær helt ærlig om dette, og kutt kontakten. Du trenger først og fremst ta vare på deg selv nå, for å komme på rett kjøl mtp. depresjonen og det du ønsker i livet fremover.

Jeg har forresten tatt samme valg selv, å ikke involvere noen intimt i livet mitt. Min ex gjorde det slutt med meg før sommeren, og jeg har bevisst ikke involvert meg i noe eller noen. Jeg skjønner at jeg var dyp deprimert, og at jeg har jobbet hardt med meg selv. Da venter jeg til jeg er fullstendig tilstede. Samboer har jeg ikke ønsker på 10 år, må ha eget space. Man må finne ut av egne ønsker og behov, da ‘roter’ man det ikke det til☺️ 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg svarer på meldinger en gang daglig cirka, men tar ikke kontakt på eget initiativ. Det kommer en del meldinger, noen ganger bilder ila en dag.  Det virker bare veldig kaldt å ikke reagere i det hele tatt. Men ellers enig med deg. Virker som hen ikke tror at det er over på denne måten. 

Du har nok rett. Må bare se om jeg tør siden personen ikke har noen rundt seg. 

Om du forsøker å sette deg i den andres situasjon, hva tenker du vil være best at du gjør?

Nå lever h*n i et vakum hvor h*n fornekter virkeligheten slik den forholder seg og håper på at den skal endre seg - det virker som om det er det h*n gjør. Hvor hardt ser du for deg at fallet blir når virkeligheten først går opp, og h*n innser at kjærligheten er over? Den kan ikke vinnes tilbake med ord, bilder, tid, pause m.m.

Jeg synes det er vennlig av deg å tenke på hvordan h*n tar det og det viser at du har mye omsorg i deg, men jeg tenker litt på at å være unnvikende og lite direkte i dette tilfellet, kan gjøre det hele mer smertefullt til syvende og sist enn det du egentlig ønsker mot din tidligere partner.

Jeg har erfart at det går fint å ha et vennskapelig forhold etter et lengre samboerforhold, men da er forutsetningen at begge er enige om å avslutte forholdet og vi avsluttet som venner. Slik du beskriver det, der den ene ikke aksepterer ditt valg, hadde jeg sagt at enten fikk han akseptere mitt valg eller vi fikk la være å ha kontakt. Da er valget opp til h*n.

Jeg synes det virker som om h*n ikke aksepterer at du ønsket å gjøre forholdet slutt. Jeg ville ha laget klare grenser for deres videre kommunikasjon. Mulig at det blir enklere om du venter litt over nyttårsaften om h*n kan ta det emosjonelt - den dagen er en typisk dag for ettertanke... Selv om vi ikke har ansvar for en tidligere partner, som @whanja nevner, vil vi føle på det likevel... I så fall er vi over på et helt annet emne.

Annonse

Eva Sofie skrev (1 time siden):

Om du forsøker å sette deg i den andres situasjon, hva tenker du vil være best at du gjør?

Nå lever h*n i et vakum hvor h*n fornekter virkeligheten slik den forholder seg og håper på at den skal endre seg - det virker som om det er det h*n gjør. Hvor hardt ser du for deg at fallet blir når virkeligheten først går opp, og h*n innser at kjærligheten er over? Den kan ikke vinnes tilbake med ord, bilder, tid, pause m.m.

Jeg synes det er vennlig av deg å tenke på hvordan h*n tar det og det viser at du har mye omsorg i deg, men jeg tenker litt på at å være unnvikende og lite direkte i dette tilfellet, kan gjøre det hele mer smertefullt til syvende og sist enn det du egentlig ønsker mot din tidligere partner.

Jeg har erfart at det går fint å ha et vennskapelig forhold etter et lengre samboerforhold, men da er forutsetningen at begge er enige om å avslutte forholdet og vi avsluttet som venner. Slik du beskriver det, der den ene ikke aksepterer ditt valg, hadde jeg sagt at enten fikk han akseptere mitt valg eller vi fikk la være å ha kontakt. Da er valget opp til h*n.

Jeg synes det virker som om h*n ikke aksepterer at du ønsket å gjøre forholdet slutt. Jeg ville ha laget klare grenser for deres videre kommunikasjon. Mulig at det blir enklere om du venter litt over nyttårsaften om h*n kan ta det emosjonelt - den dagen er en typisk dag for ettertanke... Selv om vi ikke har ansvar for en tidligere partner, som @whanja nevner, vil vi føle på det likevel... I så fall er vi over på et helt annet emne.

Takk for svaret ditt. Du får med deg flere perspektiver her. Er enig med deg og andre som svarer her om at det virker som vi ikke kan ha kontakt mer mtp å forstå situasjonen, at det faktisk er slutt. 

Tror det er best å ytre ønske om å ikke ha mer kontakt til over nyttår ja. Er redd det skal bli unødvendig vanskelig nå under ferien med mye alenetid og spesielle dager. Vil virkelig ikke at det skal bli helt krasj. Fortsetter nok å svare på meldinger nå de neste dagene. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor gjør noen det slutt, men insisterer på at man skal fortsette å være venner. For vennskapet vil de ikke miste. 

Ts her. Insisterer på ingen måte på å være venner. Det er ekspartner som tar mye kontakt og jeg er bekymret for hvordan det blir hvis jeg bryter kontakten helt. Selv vil jeg være helt alene. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...