Gå til innhold

Skadelige mengder alkohol

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mener sånn 8 enheter i uka kan gi peth på 0,30 og det er definert som moderat og potensielt skadelig forbruk

Jeg drakk 70 halvlitere i uka og hadde peth på 0,53. 

Skal se om jeg finner linken om peth-verdier. 

Her står det litt: https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/peth/

Endret av Glitter
Glitter skrev (56 minutter siden):

Mener sånn 8 enheter i uka kan gi peth på 0,30 og det er definert som moderat og potensielt skadelig forbruk

Jeg drakk 70 halvlitere i uka og hadde peth på 0,53. 

Skal se om jeg finner linken om peth-verdier. 

Her står det litt: https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/analyser/peth/

70 halvlitere i uka blir 106 enheter. 15 enheter per dag.

«Flere studier viser at et daglig inntak på 4-6 alkoholenheter (AE= 13 gram etanol) per uke for å oppnå PEth på 0,30.»

Dvs. 28 til 42 enheter per uke.

Når jeg først drikker så blir det gjerne en del da. Maks Ca. 0,7 Liter sprit (17,5 enheter) eller tilsvarende i andre drikkevarer. Mengden varierer etter hvor ofte jeg drikker. Det kan også begrense seg til noen få enheter. Og alt imellom. Jeg pleier ikke få blackout. Hvor ofte jeg drikker varierer også. Jeg pleier å drikke minst en gang i uka. I noen perioder har det vert nesten daglig. Og alt imellom. Å drikke 1 gang + i uka har jeg gjort i mange år. 

Anonymkode: 31003...d37

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

70 halvlitere i uka blir 106 enheter. 15 enheter per dag.

«Flere studier viser at et daglig inntak på 4-6 alkoholenheter (AE= 13 gram etanol) per uke for å oppnå PEth på 0,30.»

Dvs. 28 til 42 enheter per uke.

Når jeg først drikker så blir det gjerne en del da. Maks Ca. 0,7 Liter sprit (17,5 enheter) eller tilsvarende i andre drikkevarer. Mengden varierer etter hvor ofte jeg drikker. Det kan også begrense seg til noen få enheter. Og alt imellom. Jeg pleier ikke få blackout. Hvor ofte jeg drikker varierer også. Jeg pleier å drikke minst en gang i uka. I noen perioder har det vert nesten daglig. Og alt imellom. Å drikke 1 gang + i uka har jeg gjort i mange år. 

Ja, mente per dag slik det stod i artikkelen og ikke per uke. 

Her står det at moderat drikking betyr mindre en 2 enheter per dag for menn og mindre en 1 enhet per dag for kvinner. 
https://www.cdc.gov/alcohol/fact-sheets/moderate-drinking.htm 

Her står det om «binge drinking» som defineres som 5 enheter eller mer for menn, og 4 enheter eller mer for kvinner på en gang https://www.cdc.gov/alcohol/fact-sheets/binge-drinking.htm

det virker jo veldig lavt. Da har vel en stor del av den norske befolkningen et høyt inntak av alkohol / et drikke problem?

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her står det at moderat drikking betyr mindre en 2 enheter per dag for menn og mindre en 1 enhet per dag for kvinner. 
https://www.cdc.gov/alcohol/fact-sheets/moderate-drinking.htm 

Her står det om «binge drinking» som defineres som 5 enheter eller mer for menn, og 4 enheter eller mer for kvinner på en gang https://www.cdc.gov/alcohol/fact-sheets/binge-drinking.htm

det virker jo veldig lavt. Da har vel en stor del av den norske befolkningen et høyt inntak av alkohol / et drikke problem?

Jeg tok en blodprøve hos legen, og hun sendte den til St. Olavs Hospital. Den vise 0.9, men jeg vet ikke om dette var peth som dere snakker om. Psykiateren sa at dette er skadelig, men jeg syns egentlig ikke at jeg drakk så mye, i alle fall ikke så mye som Glitter. Jeg kjøpte inn endel vin til jul, men har ikke drukket for nå er jeg skræmt. Er kvinne, 55 år.

Anonymkode: a38fd...f77

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tok en blodprøve hos legen, og hun sendte den til St. Olavs Hospital. Den vise 0.9, men jeg vet ikke om dette var peth som dere snakker om. Psykiateren sa at dette er skadelig, men jeg syns egentlig ikke at jeg drakk så mye, i alle fall ikke så mye som Glitter. Jeg kjøpte inn endel vin til jul, men har ikke drukket for nå er jeg skræmt. Er kvinne, 55 år.

Hvis der var peth så er jo ikke det typ skadelig mye. Og ikke nok til å inndra førerkortet mener jeg. 

Alkohol er ikke noe kroppen trenger og er tomme kalorier. Det vil si at jo mindre alkoholkonsumet er, jo bedre er det for kroppen. 

Men med det sagt, så handler helse om mer enn kropp. OK, så lever du kanskje 1 år lengre og blir 91 i stedet for 90 år hvis du ikke drikker, men til gjengjeld går du kanskje glipp av mye sosialt liv, kos og trivsel? Hvem vet. 

Personlig tror jeg mer på grunnen til at man drikker enn antall enheter. Drikker man i hyggelig selskap eller for å kose seg, tenker jeg det helhetlig er bedre enn å drikke for å døyve vonde følelser.

ISW skrev (3 timer siden):

Alkohol er ikke noe kroppen trenger og er tomme kalorier. Det vil si at jo mindre alkoholkonsumet er, jo bedre er det for kroppen. 

Men med det sagt, så handler helse om mer enn kropp. OK, så lever du kanskje 1 år lengre og blir 91 i stedet for 90 år hvis du ikke drikker, men til gjengjeld går du kanskje glipp av mye sosialt liv, kos og trivsel? Hvem vet. 

Personlig tror jeg mer på grunnen til at man drikker enn antall enheter. Drikker man i hyggelig selskap eller for å kose seg, tenker jeg det helhetlig er bedre enn å drikke for å døyve vonde følelser.

Etter det som jeg har lest til nå å dømme så er det å drikke i sosiale lag av og til normalt og ikke nødvendigvis negativt eller skadelig. 

Drømmeautomat

Ut fra det man veit nå er det ingen trygg nedre grense for alkoholinntak. Med andre ord er det tryggeste å ikke drikke i det hele tatt. Canadiske helsemyndigheter gir disse anbefalingene (en enhet tilsvarer ca. en 0,33 pils på 4,5%, eller et standard glass vin eller en drink i bar):

• 0 enheter i uka – ingen risiko
  • 1-2 enheter i uka – lav risiko
  • 3-6 enheter i uka – moderat risiko
  • 7 eller flere enheter i uka – økende høy risiko

Disse er noen av de strengeste anbefalingene, og sannsynligvis også de som er mest basert på oppdatert kunnskap. Anbefalingene varierer fra land til land. Dette er en god artikkel om det: https://avogtil.no/fakta/hvor-mye-alkohol-er-skadelig/

Drømmeautomat skrev (34 minutter siden):

Ut fra det man veit nå er det ingen trygg nedre grense for alkoholinntak. Med andre ord er det tryggeste å ikke drikke i det hele tatt. Canadiske helsemyndigheter gir disse anbefalingene (en enhet tilsvarer ca. en 0,33 pils på 4,5%, eller et standard glass vin eller en drink i bar):

• 0 enheter i uka – ingen risiko
  • 1-2 enheter i uka – lav risiko
  • 3-6 enheter i uka – moderat risiko
  • 7 eller flere enheter i uka – økende høy risiko

Disse er noen av de strengeste anbefalingene, og sannsynligvis også de som er mest basert på oppdatert kunnskap. Anbefalingene varierer fra land til land. Dette er en god artikkel om det: https://avogtil.no/fakta/hvor-mye-alkohol-er-skadelig/

Jeg har nettopp drukket en flaske vin, i desperasjon.

Jeg har noen råd til de som sliter med alkoholinntaket. Husk at alt hjelper og at det er lov å gjøre endringer gradvis. Jeg mener alkohol kan sidestilles med mange andre usunnheter man kan ha et reflektert forhold til.

1. Mengden kan reduseres enten man drikker på fest eller alene. Det er lurt å unngå hard fyll i den forstand at man får hukommelsessvikt eller ødelegger hele neste dag. Man kan f.eks drikke annethvert glass med vann eller noe alkoholfritt. 

2. Man bør reflektere litt over sine årsaker for å drikke alkohol (eller gjøre andre usunne ting som f.eks å spise godteri). Det er lov å kose seg, men har man behov for det hver dag så bør man se om man mangler noe i livet som man bør ta tak i. Det samme om motivasjonen er å få det mindre vondt. 

3. Aksepter at man iblant gjør dumme valg uten å rive av deg hodet av den grunn. Vi kan ikke forandre på fortiden men vi kan lære av feilene og forandre framtiden.

Hver enhet teller. Det er lov å begynne i det små.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...