Gå til innhold

Mr og psykiske plager

Anbefalte innlegg

https://www.minhjernehelse.no/app-showcase-2-4-2-2-2-2-2-2-2-2-2/

inspirert av noe som ble tatt opp her inne for litt siden ang at man kan se depresjon på hjernrscan. Kan man se dette på «vanlig» mr? Hva annet av endringer kan man se ang andre lidelser?

hvorfor brukes ikke dette oftere når man ikke finner ut av folk?

Anonymkode: 94be0...b32

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/477027-mr-og-psykiske-plager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lite vits i å bruke ressurser på å sende folk til mr for å finne ut om de er deprimerte. Å finne ut om folk er deprimerte kan fagfolk lett se på pasientene ved observasjon og deres atferd. Man trenger ikke mr til sånt. 

Anonymkode: 3e1bb...3ae

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lite vits i å bruke ressurser på å sende folk til mr for å finne ut om de er deprimerte. Å finne ut om folk er deprimerte kan fagfolk lett se på pasientene ved observasjon og deres atferd. Man trenger ikke mr til sånt. 

Forsåvidt sant. Men ved mer sammensatte plager/lidelser? Eller for å utelukke?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det brukes jo allerede for å utelukke hjerneskade.. 

Åja. Hva slags hjerneskader ser man på mr? Kan man se andre ting som feks kognitiv svikt eller andre sykdommer?

Men for å utelukke eventuell depresjon var det jeg egentlig tenkte på

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt riktig.

Og til TS, leser du faktisk artikkelen du lenker til, så får du svaret ditt der. 

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis man tar mr av andre grunner - kan man likevel se disse endringene?

De ser ikke etter alt på en mr. Er du henvist pga ditt eller datt er det det de ser etter. 

Anonymkode: 039a3...73c

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De ser ikke etter alt på en mr. Er du henvist pga ditt eller datt er det det de ser etter. 

Anonymkode: 039a3...73c

Men de kan se etter flere ting hvis det henvises på det da?

Eller om man henvises på generelt grunnlag for å utelukke sykdom når man har uforklarlige symptomer?

kupton skrev (12 minutter siden):

Husk at i prinsippet finnes det strukturforandringer og funksjonsforandringer. 
Vanlig MR ser vanligvis kun strukturforandringer. 

Ja ikke sant, så depresjon o.l er funksjonsforandring og er en egen type undersøkelse?

kupton skrev (13 minutter siden):

Husk at i prinsippet finnes det strukturforandringer og funksjonsforandringer. 
Vanlig MR ser vanligvis kun strukturforandringer. 

Da de trodde jeg hadde en alvorlig psykoselidelse, sendte de meg til MR. Jeg har ingen psykoselidelse, hvorfor så de ikke det på MR? De trodde jeg var syk helt til de skrev meg ut. Jeg klarer i dag å jobbe fullt og klarer fint oppgavene mine i en ordinær jobb. Så jeg har ingen funksjonsforandringer. Har helt normale relasjoner til andre rundt meg også. Bruker ikke medisiner i dag. 

Anonymkode: 4b47e...345

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...