Gå til innhold

Hva er ditt beste råd angående vektnedgang?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg går ned i vekt ved å faste deler av døgnet. Jeg spiser første måltid mellom 13-1430. Moderat mengde, så spiser jeg normal middag (ca 600 kcal) kl 1730 og en liten porsjon havregryn til kvelds kl 20.

Blir vant til å ikke spise før sent på dagtid og etter det spiser jeg jo ganske regelmessig. 

Man kan spise fire måltider, men da må hvert måltid være mindre. 

Spiser mye grønnsaker, egg, kylling, fisk, havregryn. 

Så koser jeg meg litt på lørdager. Men ikke store mengder. 

Spis mindre er det dummeste tipset man kan få ved ulvehunger. Går faktisk ikke. Ble missfornøyd med vekt, sluttet på medisiner, ble manisk, sluttet å spise og raste ned i vekt. Måtte på medisiner igjen, igjen ulvehunger og vektoppgang.

Nektet å gjøre det igjen, så etter 20 kg opp har jeg nå funnet medisiner som ikke gjør meg sulten. Lamictal og abilify. Blir da lettere å spise mindre og få en normal sakte vektnedgang.

Nå har jeg endelig vektnøytrale medisiner, så nå klarer jeg å spise mindre..

Men føler det er nedlatende å si spis mindre til noen som har ulvehunger. Da viser man lite forståelse. 

Anonymkode: b6075...63f

Glitter skrev (12 minutter siden):

Jeg går ned i vekt ved å faste deler av døgnet. Jeg spiser første måltid mellom 13-1430. Moderat mengde, så spiser jeg normal middag (ca 600 kcal) kl 1730 og en liten porsjon havregryn til kvelds kl 20.

Blir vant til å ikke spise før sent på dagtid og etter det spiser jeg jo ganske regelmessig. 

Man kan spise fire måltider, men da må hvert måltid være mindre. 

Spiser mye grønnsaker, egg, kylling, fisk, havregryn. 

Så koser jeg meg litt på lørdager. Men ikke store mengder. 

Teller du kalorier?

Anonymkode: bf529...c67

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Spis mindre er det dummeste tipset man kan få ved ulvehunger. Går faktisk ikke. Ble missfornøyd med vekt, sluttet på medisiner, ble manisk, sluttet å spise og raste ned i vekt. Måtte på medisiner igjen, igjen ulvehunger og vektoppgang.

Nektet å gjøre det igjen, så etter 20 kg opp har jeg nå funnet medisiner som ikke gjør meg sulten. Lamictal og abilify. Blir da lettere å spise mindre og få en normal sakte vektnedgang.

Nå har jeg endelig vektnøytrale medisiner, så nå klarer jeg å spise mindre..

Men føler det er nedlatende å si spis mindre til noen som har ulvehunger. Da viser man lite forståelse. 

Takk!

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Teller du kalorier?

Nei. Men har gjort det tidligere og vet sånn ca hvor mye det er i middagene jeg spiser. Men for å ikke bli for besatt av mat og kalorier igjen så teller jeg ikke lenger. 

kupton skrev (Akkurat nå):

Dessverre er reduksjon av energiinntak det eneste som gir vektnedgang. 
Så beklager, men innta færre kalorier er det eneste som virker. 

Det  et jo alle. Men i noen situasjoner er det umulig. Har tenkt nå på min siste periode at kanskje man ksman gi wegovay ( eller hva det heter) til de med ulvehunger. Kan tenkes det stopper sulten. Og man da kan gå på mer effektive medisiner, også vi som ikke klarer å leve et liv med fedme.

Jeg gikk ned 26 kg på 4 mnd ved å kutte ut alt snop, gå 10.000 skritt hver dag og spise en porsjon havregrøt til frokost, 2 brødskiver til lunsj, en normal porsjon middag etter jobb og grønnsaker til kvelds.

Ps. Jeg skeiet ut med fredagskos på jobb på fredager (kake, dessert el.l). Dette (Skeie ut) gjorde jeg kun pga det sosiale. 

Endret av Emoji
Emoji skrev (16 minutter siden):

Jeg gikk ned 26 kg på 4 mnd ved å kutte ut alt snop, gå 10.000 skritt hver dag og spise en porsjon havregrøt til frokost, 2 brødskiver til lunsj, en normal porsjon middag etter jobb og grønnsaker til kvelds.

Ps. Jeg skeiet ut med fredagskos på jobb på fredager (kake, dessert el.l). Dette (Skeie ut) gjorde jeg kun pga det sosiale. 

På 4 mnd!! Wow! Har du klart å holde vekta nede? Hvordan spiste du før dette?

kupton skrev (1 time siden):

Dessverre er reduksjon av energiinntak det eneste som gir vektnedgang. 
Så beklager, men innta færre kalorier er det eneste som virker. 

Ja, men for å greie det, så er det lurt med feks nok søvn.  Ved søvnmangel så blir en mer sulten og fysen, og dermed vanskeligere å greie og gå ned.

Annonse

emilie321 skrev (15 minutter siden):

Ja, men for å greie det, så er det lurt med feks nok søvn.  Ved søvnmangel så blir en mer sulten og fysen, og dermed vanskeligere å greie og gå ned.

For meg er det omvendt, mindre jeg sover mindre spiser jeg. Mindre jeg sover høyere blir jeg, dermed ikke behov for mat. 

Går også kun opp pga.medisner. derfor intr om det blir greit å gå ned på vektnøytrale medisiner.

Så lenge man holder kaloriene lave går man ned. Det vet de aller fleste. Hvordan man får til det er det like mange oppskrifter på som dwt finnes mennesker. 

En ting jeg har lært er at mange er er ignorante over hva ulvehunger er, hørt av mang en behandler at det bare er å begynne å telle kaloriene. Da har man null innsikt i hva det er. For det går ikke ann å ikke spise (for meg).  Blir en overspisinglidelse. 

Jeg våkner enda i kjøleskapet med mat rennende nedover munn. Nedverdigende faktisk, og enda mer når folk tror det bare er å slutte. 

Men nå har jeg kontroll på dsgsoising og spiser mindre da, så kanskje nattspisingen gir seg den også.

Man har fsktidk ikke en eneste rett fasit. Og det er noe av det viktigeste man kan si. Kalorier inn er mindre enn kalorier ut er det viktige.

Nicklusheletida

1. Spis mindre

2. Vær bevisst på hva slags matvarer du putter på tallerkenen. Mer grønt og mindre av det usunne på tallerkenen.

3. Ingen kjeks og usunne bakevarer, sjokolade, potetgull osv. 

4. Mange er for lite bevisst på kalorier man får i seg gjennom drikke. Kutt ut alkohol, juice og brus med sukker. 

5. Trening. Både styrketrening og kondisjonstrening. Tenk trening i alt du gjør. F.eks ta trappene i steden for heisen. Lange raske gåturer er også fin trening. Finn en oppoverbakke i nærområdet og bruk den aktivt. Opp og ned, opp og ned. Langrenn er noe av den beste treninga man kan få. Hele kroppen er i bruk. Eller gjør det du liker. All aktivitet er bra.

Endret av Nicklusheletida
.

Nicklusheletida har gode råd. Det å kutte ut all kaloriholdig drikke (inkl. juice og melk) kan hjelpe en god del. Drikke metter uansett ikke noe særlig. Unngå snop/snacks og kaker/hvetebakst så godt du kan. Velg ellers mat som gir mye metthet per kalori; grønnsaker, bønner/linser, frisk frukt/bær, magert kjøtt/fisk, og fiberrike kornprodukter(havregryn, grove knekebrød, ekstra grovt brød). 

Anonymkode: 1ebfe...198

Nei å spørre helsepersonell i psykiatrien hvordan man kan gå ned i vekt går ikke, det har de null kunnskap om. De går rundt med sine slanke kropper og har aldri tatt medisiner som gir ulvehunger. Jeg må dessverre si at det blir veldig vanskelig å gå ned i vekt med disse medisinene. Enten må du gå ned i dose eller slutte på de. Noen finner seg også bare i at det er verdt å ha det bra psykisk mot å ha litt ekstra kilo.

Drømmeautomat
  • Spis mettende ting, som havregryn, grønnsaker, egg og ubearbeida kjøtt og fisk. Prøv å spis minst 30 ulike plantebaserte matvarer per uke. Frukt og grønt, inkludert nøtter, urter og helkorn.
  • Unngå prosessert mat så mye som mulig. Ferdigmat, med andre ord, og det inkluderer butikkbrød og f.eks. fiskekaker, fiskegrateng og fiskepinner, som mange ser på som sunt, men som ikke er det. Prosessert mat er knytta til vektøkning.
  • Unngå raske karbohydrater. Sukker åpenbart, men også lyst brød og pasta.
  • Hopp over frokost eller andre måltider om du kan, sånn at du har en lett faste deler av dagen.
  • Når du spiser et måltid, avslutt litt før du har nådd den metthetsfølelsen du ellers ville oppnådd.

Dette er ting jeg selv forsøker å følge, og har god erfaring med. Ellers kjenner jeg meg igjen i at mani/hypomani er en garantert slankekur.

Lege om ultraprossesert mat som den viktigste årsaken til overvekt:

Endret av Drømmeautomat

Har du snakket med behandler om å bytte ut Zyprexa?

Jeg har ikke erfaring med ulvehunger, så jeg vet ikke om disse tipsene funker når man har hjernekjemi som jobber mot deg.
Det funket for meg i en periode (men det gikk også litt over styr, så alt med måte):

Begrens tidspunktene du inntar mat (f.eks ikke spise etter middag). 

Planlegg hva du skal spise på forhånd, ta kun med det du skal spise bort til bordet. 

Bruke mindre tallerkener. 

Før logg, skriv ned milepæler, lag et slags spill ut av det / hva som helst som aktiverer belønningssystemet (men kanskje utøve måtehold her) 

Hvis du sover kan du ikke spise. God nok søvn gir mindre sult. 

Spis mye proteiner. Magert kjøtt, fisk, egg, magre meieriprodukter. 

Unngå alkohol.

God frokost som holdt meg mett lenge: Havregrøt med mager cottage cheese

Støtter også tipset over om ikke-prosessert mat. 

Ta pause fra det harde regimet en gang i blant. Det kan gjøre det lettere å holde ut (må ikke være for ofte og du må ikke spise helt elleville mengder, men du kan kose deg og spise deg mett). 

Håper noe kan funke for deg også 😊

Hvis man får matkick av medisiner så hjelper det å ha noe å knaske på. Velg sunne matvarer å kanske på, og tyggegummi. Hjernen sørger for matsug, men den dikterer ikke hva du må spise.

Da jeg hadde det i perioder på ulike medikamenter (måtte i tillegg gå på kortikosteroider i flere år) følte jeg på sultfølelse konstant. Spiste dampede edamame-bønner med havsalt, snackgulrøtter, fersken, persimon, druer og andre frukt med masse smak + tygget masse tyggegummi. Da slapp jeg vektøkningen.

Men det er veldig slitsomt med den konstante sultfølelsen 😰

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...