Gå til innhold

jeg klarer ikke helt å få tak på hva som foregår med hodet mitt, kanskje noen kjenner seg igjen (lang tekst)

Anbefalte innlegg

jeg vet ikke om dette blir mer et outlet enn om noen i det hele tatt kan svare på noe, jeg har bare et håp om at en eller annen kan kjenne seg igjen i en eller annen ting og kanskje komme med et eller annet råd. i korte trekk så har jeg hatt store psykiske vansker hele livet. det eskalerte i slutten av tenårene, og jeg ble lagt inn første gang da jeg var 20 (8 år siden). da endte jeg opp med diagnosen bipolar 1. mange episoder de siste årene, mye psykose, mye medisinutprøving. de la til diagnosen eupf for et par år siden, men de har egentlig aldri vært helt sikre, det er ikke noen tegn som er konsekvent til stede, men de ser tegn til den i ustabile perioder. jeg har også ocd, selv om de aldri har formelt satt diagnosen, men de vedkjenner at det er tilfelle. i tillegg møter jeg kriteriene for fire andre pf-er, men de tror jeg møter kriteriene pga andre ting. har hatt tett oppfølging i mange år. vi er nå på sporet av en asd diagnose som viser seg å kunne forklare og erstatte flere av diagnosene, men det er lang ventetid på spesialister. de siste månedene har jeg trappet veldig ned på medisiner for å se om jeg kan klare meg bedre uten enn før, jeg har også mindre tett oppfølging (etter eget ønske) og jeg bor for første gang 100% for meg selv (har bodd mest på institusjon og bemannet bolig). jeg flyttet tilbake til der jeg kommer fra og har fått ny behandler.

det har egentlig godt ganske greit (etter min standard), jeg har ikke vært innlagt siden sent i sommer og jeg har ikke følt meg hverken deprimert eller manisk. de fleste dager klarer jeg å komme meg opp i god tid, kle på meg noe annet en pysj, pusse tenna to ganger om dagen, ta en dusj når det trengs, husket medisiner de fleste dager, holdt tritt med tøy- og oppvask. jeg er stolt av meg selv. jeg har hatt mer og mer problemer med søvn etter å ha sluttet med flere av medisinene (de gjorde meg ekstremt trøtt), sover 5-6 timer om jeg er heldig, men jeg klarer meg greit med det egentlig, noen trenger sikkert ikke så mye søvn i alle perioder. jeg sliter dog veldig med å identifisere følelser og kroppsoppfatning. altså, jeg vet ikke om jeg er tørst, sulten, trøtt, syk, trist, sint.. jeg følte noe var off lenge for noen uker siden også viste det seg at jeg hadde korona, ørebetennelse og feber. fordi jeg ikke kjenner på at jeg blir tørst og sulten før jeg nesten svimer av, så glemmer jeg å spise og drikke. jeg har også veldig bestemte interesser og når jeg er inne i perioder hvor jeg bare klarer å fokusere på det, så glemmer jeg alt annet, og det hjelper jo ikke på å huske å spise og drikke. så var jeg hos legen for å sjekke noe annet for en uke siden eller noe, og da sa han at jeg virket veldig dehydrert, og det er jo selvfølgelig ikke så rart i og med at jeg absolutt ikke drikker nok. jeg prøver å jobbe for å finne metoder for å klare det, så jeg er på saken der. men ting blir vanskelig når det hoper seg opp, for meg er ikke det å spise bare å "komme seg opp av sofaen, finne noe i kjøleskapet og sette i gang med det for så å innta måltidet", men det er 40 steg på veien før jeg kan begynne å tenke på å skulle spise det, og da klarer jeg ikke engang å starte på oppgaven.

når ting begynner å hope seg opp med ting jeg burde gjøre, må gjøre, skal gjøre, så blir det vanskelig å gjøre noen verdens ting, så jeg blir sittende av og til. jeg føler meg egentlig ikke deprimert, men samtidig så er det veldig vanskelig for meg å identifisere hva det skulle føles ut som, så jeg vet ærlig talt ikke helt. hodet mitt går generelt alltid ganske fort, jeg har veldig mange tanker og samtaler og "filmer" som spilles i hodet simultant. i det siste så har jeg begynt å føle at det kanskje går enda fortere inni hodet, men jeg føler ikke noen sånn "giret" manifølelse eller eufori, jeg er ikke noe mer aktivert enn tidligere, dagene går egentlig ganske rolig. jeg bare klarer ikke henge med på tankene, de flyr forbi så fort noen ganger at jeg ikke klarer å få fatt på noen av dem. jeg prøver da å gjøre ting, dette distraherer meg veldig fra at tankene går fort, jeg bruker ofte tiden på de spesifikke interessene jeg har, men det igjen, som sagt, medfører at jeg glemmer å for eksempel drikke.

jeg får enkelte tanker om at verden og jeg ikke er helt virkelig, men hvis jeg bare fokuserer på det jeg liker å drive med, så merker jeg ikke helt det heller. også begynner jeg å tenke på om disse tingene er tegn på forverring, men jeg begynner å tvile på at jeg tviler på meg selv. kanskje innbiller jeg meg at det er noe i veien. har det i det hele tatt noen gang vært noe i veien? jeg har gått på så mye medisiner de 10 siste årene at jeg vet ikke helt hvem jeg er uten. kanskje dette bare er slik det er uten? jeg har også veldig problemer med å huske hvordan noe føltes. jeg husker ikke helt hvordan det føltes å være deprimert, eller i mani. jeg husker ikke helt hvordan hodet fungerte for ti dager siden eller to. jeg vet ikke helt om tankene mine var annerledes for en måned siden enn nå. vet noen om det har noe navn (altså om man ikke klarer å huske hvordan noe opplevdes tidligere)?

det føles ikke ut som om jeg er en annen eller at jeg mangler identitet eller at jeg ikke vet hvem jeg er direkte. jeg liker de samme tingene, de samme klærne, de samme interessene, jeg bare vet ikke om det jeg føler eller tenker er det samme som for litt siden. jeg er redd for å snakke med noen om det, spesielt da jeg har ny behandler som jeg kun har møtt noen ganger og som ikke kjenner meg så godt, jeg er redd de tenker jeg må legges inn eller trenger medisiner. jeg vil heller ikke at noen skal bli bekymret, men jeg er faktisk også litt redd for at jeg skal ytre en bekymring for at noe er galt, også synes ingen andre det, også føler jeg bare at jeg er enda mer på jordet, men da på jordet om at jeg er på jordet, så da er jeg vel et helt annet sted enn på jordet. jeg er også veldig vant til at jeg ikke klarer å kommunisere mine tanker og behov, og jeg klarer heller ikke tolke hva behandlernes intensjoner er så det blir mye miskommunikasjon, som har vært et stort problem. jeg liker meg godt hjemme, jeg liker godt mitt eget selskap, jeg er redd noen skal ta det i fra meg.

dette ble langt, men jeg håper noen leser og kanskje kan kjenne seg igjen.

Anonymkode: 8a346...55b

Fortsetter under...

Mange ting av det du beskriver høres ut som kan stamme fra autismespekteret. 

Hvorfor bruker du forresten ikke stor bokstav etter punktum? 

Anonymkode: a5422...892

Trapper du ned medisiner i samråd med behandler, og er det lurt å kutte på behandling når du har så mye svevende tanker og følelser mens du trapper ned?

15 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg liker ikke store bokstaver. Jeg kan bruke dem, men jeg foretrekker å ikke gjøre det.

12 minutes ago, Trinity80 said:

Trapper du ned medisiner i samråd med behandler, og er det lurt å kutte på behandling når du har så mye svevende tanker og følelser mens du trapper ned?

Jeg trapper ned i samråd med behandler. Jeg har behovsmedisiner, men jeg har problemer med å identifisere helt når jeg skal ta dem.

9 minutes ago, Everybody said:

OCD. 

det kan være, men kan du utdype hva du mener er ocd?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg liker ikke store bokstaver. Jeg kan bruke dem, men jeg foretrekker å ikke gjøre det.

Jeg trapper ned i samråd med behandler. Jeg har behovsmedisiner, men jeg har problemer med å identifisere helt når jeg skal ta dem.

det kan være, men kan du utdype hva du mener er ocd?

At du tenker på ting 40 ganger før du gjør det. Men det kan også være ADHD. At du har samtaler og filmer surrende i hodet hele tiden.

Annonse

Da forstår jeg litt mer. Dette er litt skummelt å svare på synes jeg, for du beskriver en utfordrende hverdag. Men samtidig så kutter du ned på både behandling og medisinering.

Regner med at du har hatt denne samtalen med din behandler? Nøyaktig det du beskriver for oss her?

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

jeg har hatt mer og mer problemer med søvn etter å ha sluttet med flere av medisinene (de gjorde meg ekstremt trøtt), sover 5-6 timer om jeg er heldig, men jeg klarer meg greit med det egentlig, noen trenger sikkert ikke så mye søvn i alle perioder

jeg har også veldig bestemte interesser og når jeg er inne i perioder hvor jeg bare klarer å fokusere på det, så glemmer jeg alt annet, og det hjelper jo ikke på å huske å spise og drikke

i det siste så har jeg begynt å føle at det kanskje går enda fortere inni hodet

jeg bare klarer ikke henge med på tankene, de flyr forbi så fort noen ganger at jeg ikke klarer å få fatt på noen av dem.

Innlegget ditt inneholder veldig mange tanker, det virker som det både går fort og at tankene flyr hit og dit. Hvordan er det for deg når du blir manisk?

Kanskje du bør sove mer?

Snakk i hvert fall med behandler om dette, ikke hold ting skjult fordi du er redd for å få behandling! 

Anonymkode: a3b0a...3f0

13 minutes ago, Everybody said:

At du tenker på ting 40 ganger før du gjør det. Men det kan også være ADHD. At du har samtaler og filmer surrende i hodet hele tiden.

åja, du mener kanskje de "stegene" jeg skrev om? det er bare noe jeg alltid sliter med, men som blir enda mer utpreget når ting hoper seg opp og som da gjør at ting baller på seg. de tror det er på grunn av eventuell autisme, altså jeg ser for meg at en oppgave har 20 steg, og da blir det umulig for meg å finne motivasjon til å starte, mens for en som ikke har autisme så er det kanskje tre. det med at tankene surrer, vet jeg ikke, det er mer sånn, jeg tenker på alt mulig på samme tid, det har bare blitt mer utpreget og slitsomt i det siste.

13 minutes ago, Trinity80 said:

Da forstår jeg litt mer. Dette er litt skummelt å svare på synes jeg, for du beskriver en utfordrende hverdag. Men samtidig så kutter du ned på både behandling og medisinering.

Regner med at du har hatt denne samtalen med din behandler? Nøyaktig det du beskriver for oss her?

nei, jeg har ikke fått snakket med henne sånn veldig mye, og jeg er fortsatt ikke helt trygg på henne (ikke at hun ikke har gitt meg noe annet enn et positivt inntrykk, jeg vet bare ikke hvordan hun reagerer på ting eller hva slags tiltak hun tar).

4 minutes ago, AnonymBruker said:

Innlegget ditt inneholder veldig mange tanker, det virker som det både går fort og at tankene flyr hit og dit. Hvordan er det for deg når du blir manisk?

Kanskje du bør sove mer?

Snakk i hvert fall med behandler om dette, ikke hold ting skjult fordi du er redd for å få behandling! 

Anonymkode: a3b0a...3f0

jeg prøver, men jeg har store problemer med å finne ut hvordan jeg skal få sove mer, jeg får ikke hodet til å bli stille så jeg blir for det meste bare liggende å stirre i taket, også våkner jeg som regel ganske tidlig.

når jeg blir manisk, så klarer jeg som regel ikke sitte stille og finner på mye rart, til slutt sover jeg ikke i det hele tatt og blir ofte psykotisk.

ja, jeg har bare ikke avtalt time før om et par uke fordi jeg hadde planer for nyttår og en sak jeg måtte ta meg av på det gamle bostedet mitt, men jeg er ikke sikker på at jeg klarer å dra eller være med så mange mennesker fordi jeg blir så fort sliten. men min nye behandler har ikke noe direktenummer jeg kan sende melding på, og jeg liker ikke ringe, og i hvert fall ikke når jeg må ringe resepsjonen for så å vente på at noen skal ringe meg opp. jeg vet ikke engang hva jeg eventuelt skulle ha sagt til resepsjonisten eller til behandler på telefonen.

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Har du blitt utredet for ADHD?

Anonymkode: 15861...c9f

nei, i første omgang skal vi ta en autismeutredning i hvert fall. kan ting minne om det?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje hun skriver på pc.. 

Anonymkode: f17dd...b7e

Hva du liker eller ikke liker har med personlige preferanser, ikke med diagnose(r) å gjøre.

Annonse

1 minute ago, psykedeliker said:

Hva du liker eller ikke liker har med personlige preferanser, ikke med diagnose(r) å gjøre.

Ja, det har jeg da ikke sagt noe om eller i det hele tatt antydet? Jeg bare sa jeg liker å bruke små bokstaver.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det har jeg da ikke sagt noe om eller i det hele tatt antydet?

Vil du bli tatt seriøst av andre kan det være en god idé å følge norsk språknorm, ellers fremstår du bare som sær og selvopptatt når du skal tvinge dine egne preferanser over på andre.

7 minutes ago, psykedeliker said:

Vil du bli tatt seriøst av andre kan det være en god idé å følge norsk språknorm, ellers fremstår du bare som sær og selvopptatt når du skal tvinge dine egne preferanser over på andre.

Dette er jo ikke akkurat et brev til kongen, og jeg har ikke tvunget hverken deg eller andre til å bruke små bokstaver, det var heller noe du valgte å henge deg opp i og plages over.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det var heller noe du valgte å henge deg opp i og plages over.

Nei, å forvente at en innleggsforfatter i voksen alder behersker noe så grunnleggende som stor bokstav etter punktum er ikke noe "oppheng".

11 minutes ago, psykedeliker said:

Nei, å forvente at en innleggsforfatter i voksen alder behersker noe så grunnleggende som stor bokstav etter punktum er ikke noe "oppheng".

Jeg mener det når jeg sier jeg ikke ønsker å plage deg. Jeg påstår heller ikke at det har noe som helst med diagnose å gjøre, men jeg har faktisk litt oppheng i små bokstaver for tiden. Det burde ikke gå videre personlig utover noen så lenge det ikke er en formell tekst.

Jeg mener det når jeg sier jeg ikke ønsker å plage deg. Jeg påstår heller ikke at det har noe som helst med diagnose å gjøre, men jeg har faktisk litt oppheng i små bokstaver for tiden. Det burde ikke gå videre personlig utover noen så lenge det ikke er en formell tekst.

Jeg syns det er påfallende at noen at dere som skriver inn hit ikke har minste tanke for andre, og hvordan de opplever ting. Jeg HAR ocd og holdt på å klikke av innlegget ditt. Rett og slett. Og, jeg vil bare si at jeg er ikke den enesre - åpembart! 

Og hva fan betyr  "oppheng" ? 

Jeg kjenner at jeg irriterer meg av dere som ikke tar MINSTE hensyn. Beklager. 

5 hours ago, Kashmir said:

Jeg syns det er påfallende at noen at dere som skriver inn hit ikke har minste tanke for andre, og hvordan de opplever ting. Jeg HAR ocd og holdt på å klikke av innlegget ditt. Rett og slett. Og, jeg vil bare si at jeg er ikke den enesre - åpembart! 

Og hva fan betyr  "oppheng" ? 

Jeg kjenner at jeg irriterer meg av dere som ikke tar MINSTE hensyn. Beklager. 

Vel, siden du også har OCD, så vet du kanskje også at OCD aldri handler lite om å ha et problem med å se at andre ikke bruker store bokstaver om det trengs, da dette er en stor feil oppfatning og hva OCD virkelig er, men heller mental eller fysisk "sjekking" eller kompulsive handlinger i frykt for at tankene eller disse fryktene du har skal være sanne. Hvis du nå sitter og skulle ha fryktelige problemer med det, så beklager jeg det. Vil da si at du henger på et nettforum også for psykisk helse for å understreke det, hvor mange har psykiske helseplager og bakgrunner man vet lite om, så hva slags akademiske ferdigheter, norskkunnskaper/skrive kunnskaper de har, om de har dysleksi eller lærevansker, er vanskelig å si, men vil nok dukke opp ganske ofte, og hvis det er rettskriving og hvorvidt noen er grammatiske korrekte man skal henge seg opp i, så blir jo ting veldig vanskelig for deg/dere personlig. Det blir også veldig trist for de som velger å ta opp et tema som er tungt for dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...