Gå til innhold

I hvilke tilfeller tas det MR?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Trinity80 skrev (2 minutter siden):

Man kan finne ut om hodeskader eller om det er somatisk grunn til psykiske plager. Det har blitt en vanligere undersøkelse i psykiatrien i det siste, der man ønsker å utelukke dette. 

Hva slags somatiske grunner kan man se annet enn svulst?

Kan man se psykiske sykdommer?

Anonymkode: 1663b...eb4

Jeg ble sendt til MR da jeg hadde et alvorlig og dramatisk funksjonsfall (deres ord) og rett og slett personlighetsendring samt jeg responderte dårlig på behandling. Så de ville utelukke at det var noe fysisk. Ble også sendt til nevropsykologisk utredning. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags somatiske grunner kan man se annet enn svulst?

Kan man se psykiske sykdommer?

Somatisk kan være mangt, du kan google dette selv. 

Hva mener du med å se psykiske sykdommer?

MR er ikke detaljert nok, og viser kun strukturelle endringer eller misdannelser.

I psykiatrien i dag er det mer vanlig å basere diagnostisering på symptombilde. Slike undersøkelser er mer som @Glitter også sier for å utelukke fysiske traumer. 

Glitter skrev (9 minutter siden):

Jeg ble sendt til MR da jeg hadde et alvorlig og dramatisk funksjonsfall (deres ord) og rett og slett personlighetsendring samt jeg responderte dårlig på behandling. Så de ville utelukke at det var noe fysisk. Ble også sendt til nevropsykologisk utredning. 

De fant ikke noe? 
Kan jeg spørre deg hva som feilte deg, og om du ble bra og fikk tilbake personligheten din?

Annonse

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Somatisk kan være mangt, du kan google dette selv. 

Hva mener du med å se psykiske sykdommer?

MR er ikke detaljert nok, og viser kun strukturelle endringer eller misdannelser.

I psykiatrien i dag er det mer vanlig å basere diagnostisering på symptombilde. Slike undersøkelser er mer som @Glitter også sier for å utelukke fysiske traumer. 

Ja det jeg mente var litt som glitter sa, med personlighetsendring feks om man kan se om det skyldes en spesifikk psykisk lidelse. 
Eller om man kan se kognitiv svikt, forandringer i hjernen pga stress eller traumer feks?

Ja somatisk er så mangt, men jeg vet ikke hvilke somatiske tilstander som evt kan gi symptomer som ses som psykiske symptomer. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De fant ikke noe? 
Kan jeg spørre deg hva som feilte deg, og om du ble bra og fikk tilbake personligheten din?

De fant ikke noe på MR nei. 

Jeg har fått diagnosene bipolar lidelse type to, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, asperger syndrom og rusavhengighet. Oppfylte også kriterier til unnvikende og avhengig personlighetsforstyrrelse, men det ble bakt inn i asperger syndrom. 

Jeg har nå noen år senere alle bortsett fra noen diagnose på personlighetsforstyrrelse da jeg er blitt bedre. 

Ja jeg er kommet ganske så tilbake til meg selv. Men det tok 7 år. Og jeg er avhengig av medisiner. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja det jeg mente var litt som glitter sa, med personlighetsendring feks om man kan se om det skyldes en spesifikk psykisk lidelse. 
Eller om man kan se kognitiv svikt, forandringer i hjernen pga stress eller traumer feks?

Ja somatisk er så mangt, men jeg vet ikke hvilke somatiske tilstander som evt kan gi symptomer som ses som psykiske symptomer. 

Kognitiv svikt kan man se ved å konstatere alderstilsvarende normal hjernestruktur og masse. Da gjerne som ett ledd i utredningen av demens.

Somatisk kan være hjerneslag, blødning osv. Hadde du giddet å google i ett sekund så finner du dette: (finner det interessant at du har uttalige spørsmål, men gidder ikke sette deg inn i ting).

IMG_7988.thumb.jpeg.4677a1a648b2674380cb8e111a7e202e.jpeg

Glitter skrev (33 minutter siden):

De fant ikke noe på MR nei. 

Jeg har fått diagnosene bipolar lidelse type to, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, asperger syndrom og rusavhengighet. Oppfylte også kriterier til unnvikende og avhengig personlighetsforstyrrelse, men det ble bakt inn i asperger syndrom. 

Jeg har nå noen år senere alle bortsett fra noen diagnose på personlighetsforstyrrelse da jeg er blitt bedre. 

Ja jeg er kommet ganske så tilbake til meg selv. Men det tok 7 år. Og jeg er avhengig av medisiner. 

Takk for svar.

Fikk du alt dette plutselig ifb med det du nevnte?

lurer på hva slags sykdom som kan gi en slags endring i personlighet, kan depresjon eller angst feks gjøre det? Eller traumer? Eller må det være tyngre lidelser?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar.

Fikk du alt dette plutselig ifb med det du nevnte?

lurer på hva slags sykdom som kan gi en slags endring i personlighet, kan depresjon eller angst feks gjøre det? Eller traumer? Eller må det være tyngre lidelser?

Er en lang historie hvorfor det ble som det ble, men jeg har slitt psykisk hele livet. Bare klarte å bite tennene sammen fram til 2016 da jeg gjennomgikk et vondt samlivsbrudd etter et langt forhold med psykisk vold og trusler. 

Slik jeg skjønte det er ikke det som skjedde meg helt normalt. Å gå fra å være så fungerende utad til å bli så alvorlig syk og hjelpetrengende i en alder av 25 år. Var innlagt i 7,5 måneder og var overhodet ikke i orden da jeg ble skrevet ut. 

Glitter skrev (4 timer siden):

Er en lang historie hvorfor det ble som det ble, men jeg har slitt psykisk hele livet. Bare klarte å bite tennene sammen fram til 2016 da jeg gjennomgikk et vondt samlivsbrudd etter et langt forhold med psykisk vold og trusler. 

Slik jeg skjønte det er ikke det som skjedde meg helt normalt. Å gå fra å være så fungerende utad til å bli så alvorlig syk og hjelpetrengende i en alder av 25 år. Var innlagt i 7,5 måneder og var overhodet ikke i orden da jeg ble skrevet ut. 

Huff.

Jeg har blitt veldig dårlig og ufungerende nå i voksen alder, og føler personligheten og mye annet er borte.. så blir redd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...