Gå til innhold

Er det ikke rart hvordan de tolket selvmordstankene som psykotiske?

Anbefalte innlegg

Ok, jeg skal forsøke forklare så inngående men samtidig så kortfattet som mulig. For noen år tilbake (senest i 2018) var jeg mye tvangsinnlagt. Og hovedsymptomet var selvmordstanker. Noe de mente var psykotiske. Nå er det jo lenge siden og overlegen som hadde ansvaret for meg da jobber ikke der lenger, så jeg får dessverre ikke spurt ham. Så jeg spør her. Regner med det sikkert også er vanskelig for utenforstående å svare, men tenker det er verdt ett forsøk?

Jeg hadde bare selvmordstankene, ingen andre tanker knyttet til dem som kunne sees på som psykotiske. Er det ikke da rart at de så på selvmordstankene som psykotiske?

Anonymkode: 9a123...8ec

Fortsetter under...

Hva var begrunnelsen for at de så på det som psykotisk? Du sier veldig lite om dine tanker, utsagn, følelser og handlinger rundt dette så da blir det veldig vanskelig å kunne si noe.

Anonymkode: c701d...064

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva var begrunnelsen for at de så på det som psykotisk? Du sier veldig lite om dine tanker, utsagn, følelser og handlinger rundt dette så da blir det veldig vanskelig å kunne si noe.

Begrunnelsen for at de så på det som psykotisk er det jeg dessverre ikke vet og forsøker finne ut av. Men jeg fikk høre det to ganger minst i alle fall (hukommelsen min fra den tiden er dårlig). Ene var han overlegen som jeg hadde da jeg var innlagt som alltid fattet tvangsvedtak om innleggelse og medisinering med antipsykotika og den andre var en annen psykiater som kommenterte selvmordsforsøket mitt (at hun mente jeg var psykotisk da jeg gjennomførte). Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne si mer om mine tanker, utsagn, følelser og handlinger rundt det men som sagt er hukommelsen dårlig.

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Nå skjønner jeg ikke. Du hadde ingen tanker knyttet til hvorfor du ville ta livet ditt? 

Jeg hadde ingen psykotiske tanker knyttet til hvorfor jeg ville ta livet mitt. Tankene om hvorfor var helt rasjonelle. Håper det gir mer mening?

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begrunnelsen for at de så på det som psykotisk er det jeg dessverre ikke vet og forsøker finne ut av. Men jeg fikk høre det to ganger minst i alle fall (hukommelsen min fra den tiden er dårlig). Ene var han overlegen som jeg hadde da jeg var innlagt som alltid fattet tvangsvedtak om innleggelse og medisinering med antipsykotika og den andre var en annen psykiater som kommenterte selvmordsforsøket mitt (at hun mente jeg var psykotisk da jeg gjennomførte). Jeg skulle virkelig ønske jeg kunne si mer om mine tanker, utsagn, følelser og handlinger rundt det men som sagt er hukommelsen dårlig.

Da blir det jo vanskelig for oss å kunne si noe mer. :)

Står det noe mer konkret i journalen?

Annonse

Jeg hadde ingen psykotiske tanker knyttet til hvorfor jeg ville ta livet mitt. Tankene om hvorfor var helt rasjonelle. Håper det gir mer mening?

Det er vel ikke rasjonelt å ha tanker om selvmord?

Da blir det jo vanskelig for oss å kunne si noe mer. :)

Står det noe mer konkret i journalen?

Ja, det skjønner jeg jo.

Nei, det gjorde det dessverre ikke.

Det er vel ikke rasjonelt å ha tanker om selvmord?

Nei, det er kanskje ikke det? Men poenget var at tankene om hvorfor ikke var psykotiske men bunnet i normale konklusjoner, som at jeg ikke så noen håp for bedring, at jeg ikke orket mer osv.

Det eneste jeg tenker på når jeg leser "psykotiske selvmordstanker" her er det som gjaldt meg en gang. Jeg hadde stemmer som ba meg om å ta livet mitt. Det var ikke mine tanker. 

Presisering: Jeg opplevde dem ikke som mine tanker. Helt klart psykotisk. 

Endret av Vendi
Vendi skrev (15 minutter siden):

Det eneste jeg tenker på når jeg leser "psykotiske selvmordstanker" her er det som gjaldt meg en gang. Jeg hadde stemmer som ba meg om å ta livet mitt. Det var ikke mine tanker. 

Presisering: Jeg opplevde dem ikke som mine tanker. Helt klart psykotisk. 

Det må ha vært fælt å oppleve. Føler med deg.

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, det er kanskje ikke det? Men poenget var at tankene om hvorfor ikke var psykotiske men bunnet i normale konklusjoner, som at jeg ikke så noen håp for bedring, at jeg ikke orket mer osv.

Siden du sier du ikke husker så mye fra den tiden, så kan du jo ha hatt psykotiske tanker omkring dette som du ikke husker.

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du må nesten utdype for at jeg skal forstå. Det er greit om du ikke vil det. 

Kashmir skrev (8 minutter siden):

Du må nesten utdype for at jeg skal forstå. Det er greit om du ikke vil det. 

Ts forklarer jo. Det er bare å lese. Hen hadde selvmordstanker med rasjonelle grunner for å dø. Altså ikke noe psykotisk over selvmordstankene utover at det å ønske å dø i seg selv ikke er rasjonelt. Ts lurer derfor på hvorfor selvmordstankene ble kategorisert som psykotiske når det eneste uvanlige ved dem var selve dødsønsker. 

Anonymkode: 59d50...1ee

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts forklarer jo. Det er bare å lese. Hen hadde selvmordstanker med rasjonelle grunner for å dø. Altså ikke noe psykotisk over selvmordstankene utover at det å ønske å dø i seg selv ikke er rasjonelt. Ts lurer derfor på hvorfor selvmordstankene ble kategorisert som psykotiske når det eneste uvanlige ved dem var selve dødsønsker. 

Anonymkode: 59d50...1ee

Veldig...offensiv du er? 🙂

Jeg ser kanskje litt mindre..enkelt på det da. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det må ha vært fælt å oppleve. Føler med deg.

Takk. Ja, det var fælt. Det var imperative stemmer, og jeg ble jo redd av det. Lenge siden jeg har opplevd sånt nå. Kunne oppleve både kommanderende og kommenterende stemmer tidligere, men Zyprexa har tatt det bort. Nå blir jeg bare en sjelden gang litt paranoid. Ikke moro det heller. 

Vendi skrev (8 minutter siden):

Takk. Ja, det var fælt. Det var imperative stemmer, og jeg ble jo redd av det. Lenge siden jeg har opplevd sånt nå. Kunne oppleve både kommanderende og kommenterende stemmer tidligere, men Zyprexa har tatt det bort. Nå blir jeg bare en sjelden gang litt paranoid. Ikke moro det heller. 

Hva betyr det at de var imperative? Jeg forsøkte google men forsto ikke så mye av det. Godt å høre at zyprexa hjelper deg. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva betyr det at de var imperative? Jeg forsøkte google men forsto ikke så mye av det. Godt å høre at zyprexa hjelper deg. 

Imperative i denne sammenhengen er kommanderende stemmer ala "Ta livet ditt!" (med detaljerte måter å gjøre det på). 

Endret av Vendi

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...