Gå til innhold

Hvilke sunne matvarer har du alltid i hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvilke sunne matvarer har du alltid i hus? Jeg tenker da på alt fra drikke, snacks, pålegg og ingredienser til middag.

Jeg har som mål å spise mer sunt så hadde satt pris på alle tips til matvarer.

Anonymkode: 7e207...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det første jeg kommer på et at vi alltid har frosne grønnsaker i frysen. 

Anonymkode: 3cef4...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det første jeg kommer på et at vi alltid har frosne grønnsaker i frysen. 

Anonymkode: 3cef4...7ea

Det er jo veldig lurt. Er det noe spesiell grunn til at du kjøper frosne grønnsaker fremfor ferske? Vet det er litt delte meninger om akkurat det der ute.

Anonymkode: 7e207...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er jo veldig lurt. Er det noe spesiell grunn til at du kjøper frosne grønnsaker fremfor ferske? Vet det er litt delte meninger om akkurat det der ute.

Anonymkode: 7e207...f9b

Fordi det er veldig lettvint og greit.

Anonymkode: 3cef4...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvilke sunne matvarer har du alltid i hus? Jeg tenker da på alt fra drikke, snacks, pålegg og ingredienser til middag.

Jeg har som mål å spise mer sunt så hadde satt pris på alle tips til matvarer.

Anonymkode: 7e207...f9b

Vi prøver hele tiden å spise mer grønnsaker og ettersom jeg ikke synes frosne grønnsaker smaker like godt som ferske så har vi sjelden frosne grønnsaker, unntaket er erter. Men det er faktisk godt å raspe blomkål og fryse ned, har det i poser som klemmer helt flate og når jeg tar det opp igjen slenger jeg det bare i en kjele med olivenolje og litt smør og steker det med salt og pepper - blomkålris. Kjempegodt!

Ellers har jeg alltid noen bokser bønner og linser, sunt og godt og passer både i salater og gryter. Om jeg steker meg en laksebit eller kyllingfilet kan jeg også slenge litt creme fraiche i sjyet og røre det inn med krydder og så slenge oppi litt bønner, de blir jo varme på null tid - det er kjempegodt!

Noe frisk frukt er også godt å ha, spis gjerne sammen med noen nøtter eller mandler for å få best utbytte av næringsstoffene i frukta og for å dempe insulinutskillelsen i kroppen, frukt inneholder jo mye sukker. 

Hvis du er en yoghurtspiser så spis heller yoghurt naturell og smaksett den selv, steviadråper er ypperlig som søtning og du kan tilsette bær, frukt og nøtter etter egen smak. Mye bedre enn yoghurter med sukker eller kunstig søtning, synes jeg da.

Om du kjøper ferdigprodukter så les på innholdsfortegnelsen og se hva som er i produktet - jeg kjøper veldig lite av produkter jeg som inneholder ting jeg ikke engang klarer å uttale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Epler, gulrøtter, tomater og agurk. Dessuten ofte "sesongfrukt" som klementiner (nå) eller nektariner (om sommeren). 

Frosne grønnsaker til middagsbruk.

Grove knekkebrød til de kveldene jeg er helt nødt til å spise mer enn noe småtteri før jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321

Har helt dilla på appelsiner, så det må være i hus. De er forresten veldig gode nå. Ellers er det store havregryn, melk, grove knekkebrød, brunost og makrell i tomat. Makrell i tomat kjøper jeg alltid 20 bokser av når de er på 10kr tilbud. Veldig kjekt med et lite lager sånn i tilfelle. Nå er ikke brunost det sunneste da, men må ha det i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Disse sunne matvarer er stort sett alltid  i hus 

 Isbergsalat, vanlig løk, rødløk, vårløk, agurk, tomat, paprika, grønne oliven,  gulerøtter, havregryn,  havre knekkebrød, makrell i tomat, bananer, egg, frosne grønnsaker. Hjemmelaget tyttebærsyltetøy, skummet melk. 

Ofte i hus : purreløk, rucculasalat, ananas, kiwi,  brokkoli, youplait youghurt,  frosne bær. ( frosne bær varmes og blandes med youghurten ) 

Av og til : epler, stangselleri,  youghurt naturel, druer. Druer er kanskje ikke så sunt? Bruker det av og til i salaten da jeg synes det er godt med noe søtt.

 

 

 

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Løk, hvitløk, gulrøtter, poteter, epler/Mandariner/appelsiner, skummet melk, ost, egg, olivenolje, havregryn, ulike nøtter, makrell i tomat. Har ofte andre grønnsaker også. Nå har jeg hodekål og kålrot i tillegg,  samt agurk, purre mm.

I frysen har jeg masse frosne bær, grove brød, fiskefileeter, hjortekjøtt, frosne bønner/erter, mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekkebrød
Yoghurt naturell
Cottage cheese

Vi pleier også alltid å ha ost og kalkun/kyllingpålegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie

Mye er nevnt her allerede... Det som @Kashmir nevner, @Lillemus , @laban og @påskelilje har nevnt, er mye av det vi også har. I tillegg kommer hermetisert ananas i ringer og små biter, ulike hermetiserte tomater i ulik konsistens fra Mutti, typiske grønnsaker til wok, ris, pasta, nudler (ikke porsjonspakninger av de raske karbohydratene...). Nøtter... Fiskekaker med >85% fisk. Og poteter er noe som alltid er å finne i kjøleskapet.

 

Men mye avgjør jo hva du liker og hvor mye middag du selv lager - ev. om du går for ferdigløsninger. Om du tenker å få et sunnere kosthold, tror jeg det er lettere å lykkes om du innfører endringer litt og litt. Noen ønsker å fornye alt over natten, men det krever svært mye av en...

 

PS: Om du ser at du får matvarer som kan gå ut på dato, er det to ting: 1. Om du ikke har datoskrekk, varer matvarene betydelig lengre enn hva datostemplingen sier. 2. Det er utrolig mye som kan puttes i fryseren og brukes senere. Akkurat nå har vi en crème fraîche som havnet der, egentlig med en feil, men den kan brukes utmerket til varm mat. Vi rasper opp ost og fryser det ned i passe store klumper - da slipper vi den jukse-ferdigraspete osten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (47 minutter siden):

Akkurat nå har vi en crème fraîche som havnet der, egentlig med en feil, men den kan brukes utmerket til varm mat. Vi rasper opp ost og fryser det ned i passe store klumper - da slipper vi den jukse-ferdigraspete osten...

Syrnet melkeprodukter holder seg ofte lenge over dato. I går brukte jeg en åpnet creme fraiche i middagen, den hadde gått ut for ti dager siden. 

Jeg smakte på den før jeg brukte den og den var faktisk så god at jeg spiste det lille som var igjen som dessert rett fra boksen etter middagen. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (55 minutter siden):

Syrnet melkeprodukter holder seg ofte lenge over dato. I går brukte jeg en åpnet creme fraiche i middagen, den hadde gått ut for ti dager siden. 

Jeg smakte på den før jeg brukte den og den var faktisk så god at jeg spiste det lille som var igjen som dessert rett fra boksen etter middagen. 😅

Jeg mener å huske at jeg har brukt cottage cheese som hadde gått ut på dato for mange mnd siden. Kjøpte den for å bake ett eller annet, men det ble ikke gjort og siden jeg ikke klarer konsistensen rett fra boksen så ble den stående i kjøleskapet. Var like fin da jeg omsider åpnet boksen og fikk bakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (14 timer siden):

Løk, hvitløk, gulrøtter, poteter, epler/Mandariner/appelsiner, skummet melk, ost, egg, olivenolje, havregryn, ulike nøtter, makrell i tomat. Har ofte andre grønnsaker også. Nå har jeg hodekål og kålrot i tillegg,  samt agurk, purre mm.

I frysen har jeg masse frosne bær, grove brød, fiskefileeter, hjortekjøtt, frosne bønner/erter, mm.

Jeg tenkte ikke på ost som sunt, men det et det jo og her går det stort sett i Norwegia. Samboeren er også veldig glad i magerost. Og jeg glemte å tenke på at vi har laks i frysen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Lillemus skrev (24 minutter siden):

Jeg mener å huske at jeg har brukt cottage cheese som hadde gått ut på dato for mange mnd siden. Kjøpte den for å bake ett eller annet, men det ble ikke gjort og siden jeg ikke klarer konsistensen rett fra boksen så ble den stående i kjøleskapet. Var like fin da jeg omsider åpnet boksen og fikk bakt.

Jeg har også en cottage cheese i kjøleskapet. Fikk et innfall for noen dager siden fordi det skal være sunt. Tok det over salaten, men det smaker jo ingen ting. Den boksen blir nok stående til den må kastes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
Lillemus skrev (23 minutter siden):

Jeg mener å huske at jeg har brukt cottage cheese som hadde gått ut på dato for mange mnd siden. Kjøpte den for å bake ett eller annet, men det ble ikke gjort og siden jeg ikke klarer konsistensen rett fra boksen så ble den stående i kjøleskapet. Var like fin da jeg omsider åpnet boksen og fikk bakt.

Rømme, yoghurt, og laktosefri kremfløte har vi også alltid her i huset, forresten, men det kommer kanskje ikke under kategorien "sunne matvarer"? Det kommer an på hvilken diett man følger. En eller annen juice er også å finne, og selvsagt basisvarer til baking og middagslaging.

 

Kjøttpålegg holder seg også lenge over datostemplingen - den er satt pga. Europeiske mattrygghetsregler. Vi har kjøpt inn Coops Gourmet-kjøttpålegg, og det har vært fullt ut spiselig 8-10 uker etter at det har gått over BBF-datostemplingen. Bare å bruke sansene... Man lukter når kjøttpålegg og mat ikke har det godt med seg selv... 🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...