Gå til innhold

Bruker du kjøkkenredskaper av plast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker på stekespade og sånn. Mtp at det kan avgi mikroplast og kan smelte osv. Eller bryr du deg ikke om det? 

Anonymkode: b7bac...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tenker på stekespade og sånn. Mtp at det kan avgi mikroplast og kan smelte osv. Eller bryr du deg ikke om det? 

Anonymkode: b7bac...60f

I teflonpannen gjør jeg jo det, men ikke i andre kjeler, da går jeg helst for den gode, gamle tresleiva, i jern-/stålpanner bruker jeg metall-stekespade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker gjerne redskap av silikon, når jeg ikke bruker av tre eller stål. Vet ikke om det miljømessig er noe bedre, har mine tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Bruker helst tre eller stål,  men har noen redskaper i plast også. Passer på at de ikke blir liggende på stekepanna, og helst ikke i gryta heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har flest av den typen silikon / nylon som anbefales i panner og kjeller med belegg.

Vi har noen sleiver i plast også, men de brukes til servering, ikke mens maten varmebehandles. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg. Jeg har droppet teflonpanner for lenge siden, fordi teflonen alltid flasser av og man får det i seg.

Ellers vet jeg at "plast" er utrolig mange forskjellige materialer. Jeg stoler på at noen andre passer på å forby de verste typene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tenker på stekespade og sånn. Mtp at det kan avgi mikroplast og kan smelte osv. Eller bryr du deg ikke om det? 

Anonymkode: b7bac...60f

Jeg bruker det mindre og mindre. Bruker mer redskaper av tre og metall/stål. Om det er noe jeg kjøper nytt av redskaper/gjenstander til kjøkkenet, sørger jeg for at det i det minste ikke er av gjenvunnet plast. Jeg unngår også gjenstander/redskaper av nylon og mye silikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (7 timer siden):

Ja, det gjør jeg. Jeg har droppet teflonpanner for lenge siden, fordi teflonen alltid flasser av og man får det i seg.

Ellers vet jeg at "plast" er utrolig mange forskjellige materialer. Jeg stoler på at noen andre passer på å forby de verste typene.

Stemmer det. EU strammet inn kravene for en del år tilbake (mens jeg jobbet på forrige arbeidsplass), gjetter at det er 10-15 år siden. Husker det som at Kina var en værsting her. Jeg sjekker altid ISO før jeg kjøper noe som skal i varme panner/ kjeler.

Må innrømme at jeg er mer bekymret for hva fisken vi tror er sunn har fått i seg av mikroplast og skit i havet 😮 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker plast ja. Noe tre. Plast er lett å rengjøre ved bruk flere ganger under tilberedning, og jeg vasker også oftest opp for hånd siden jeg bor alene og ikke har behov for å bruke maskinen. Plast oppbevaring og plast redskap. Metall og stål orker jeg ikke hverken lyd eller rengjøring av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg bruker det mindre og mindre. Bruker mer redskaper av tre og metall/stål. Om det er noe jeg kjøper nytt av redskaper/gjenstander til kjøkkenet, sørger jeg for at det i det minste ikke er av gjenvunnet plast. Jeg unngår også gjenstander/redskaper av nylon og mye silikon.

Vasker du tre i vaskemaskinen? Og er de like bra som plst? 

Anonymkode: b7bac...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Jeg bruker plast. Klarer ikke tanken på tre og bakterieveksten. Man får velge sin gift🫠

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (2 timer siden):

Jeg bruker plast. Klarer ikke tanken på tre og bakterieveksten. Man får velge sin gift🫠

Om du er redd for bakterier så burde du definitivt bruke treredskaper og trefjøler - de er til dels selvrensende og det vokser mindre bakterier på tre enn på plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Lillemus skrev (31 minutter siden):

Om du er redd for bakterier så burde du definitivt bruke treredskaper og trefjøler - de er til dels selvrensende og det vokser mindre bakterier på tre enn på plast.

Det stemmer nok ikke. Jeg får vasket alt i oppvaskmaskin etter hvert bruk, har en regel på utstyr som ikke er elektrisk: går det ikke i oppvaskmaskinen, går det ikke inn i kjøkkenet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (10 minutter siden):

Det stemmer nok ikke. Jeg får vasket alt i oppvaskmaskin etter hvert bruk, har en regel på utstyr som ikke er elektrisk: går det ikke i oppvaskmaskinen, går det ikke inn i kjøkkenet mitt.

Har googlet litt og noen sier det ene og noen det andre, jeg sverger til naturmaterialer og bruker bare trefjøler og mye treredskaper, men akkurat til stekespade egner ikke tre seg da det ikke blir tynt nok synes jeg.  Vasker ikke fjølene i maskina, men andre redskaper putter jeg der og det går helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...