Gå til innhold

Bruker du kjøkkenredskaper av plast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trinity80
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Som med all annen forskning er det ikke enten/eller, men flere faktorer som spiller inn.

https://www.forskning.no/bakterier-forskeren-forteller-mat/tre-eller-ikke-tre-pa-kjokkenet/829175

 

 

Første jeg så var at artikkelen var fra 2010, da gadd jeg ikke lese😅 Men er nok fremdeles sånn at de ikke er enige @psykedeliker

Tror at det har mye med smak og behag å gjøre faktisk. Ingen jeg vet om har dødd av å bruke hverken tre eller plast - for alt vi vet - enda. Så da fortsetter vi med det @Lillemus 🥂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker
Trinity80 skrev (6 minutter siden):

Tror at det har mye med smak og behag å gjøre faktisk.

Et annet problem er at det er bransjeinteresser på begge sider av denne forskningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Et annet problem er at det er bransjeinteresser på begge sider av denne forskningen.

Som i veldig mye av forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vasker du tre i vaskemaskinen? Og er de like bra som plst? 

Anonymkode: b7bac...60f

Ja, jeg har vasket treredskaper i vaskemaskinen i mange år - men skyller av de straks jeg er ferdig med de. Det tar under ett minutt.. De holder seg trolig bedre med håndvask, men jeg har hatt mine i mange år og de eldste ser fremdeles fine ut med vedlikehold. Om treet i redskapene blir tørre og sprukne, kan de oljes inn med nøytral olje (til matlaging) eller ev. får en vel kjøpt noe egnet på Jernia, og de blir som nye. Det samme gjelder for trefjøler.

 

Det er nok som @Trinity80 sier, at en får selv velge hva en foretrekker, og jeg legger meg lite oppi hva venner eller naboer gjør... Men jeg er også fornøyd med de plastredskapene jeg har og kommer ikke til å hive de ut av kjøkkenet fordi det er plast. Det får gjøre jobben sin først...

 

Tidlig på 2000-tallet kom det frem noen røde lamper om at svart plast ikke var bra, men hva jeg kan se, har nyere forskning kunnet tilbakevise dette. Hvem som har finansiert den forskningen, vet jeg ikke, men jeg tenker at en kan putte mye i alle typer materialer... Om 10-15 år finner en kanskje ut at å bruke gjenvunnet glass eller metall/aluminium/stål ikke er så bra for sluttproduktet likevel selv om intensjonen i dag er god...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...