Gå til innhold

Er du for eller imot dødstraff?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er imot. Jeg syns at uansett hvor ille en forbrytelse noen har gjort så burde man aldri straffe drap med drap. Er glad det ikke fins i Norge. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/henrettes-med-ny-metode-tortur/80853405

Anonymkode: 60606...57f

Jo, det er noen mennesker jeg gjerne hadde sett kastrert med en sløv neglesaks før de ble festet til et tre like ved en tue med brannmaur til de dør... Nemlig de som misbruker barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Virker veldig motsiende å dømme noen til noe man har gjort straffbart. Hvem skal straffeforølge rettsvesenet som tar livet av mennesker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Nei til dødsstraff. Uskyldige kan bli avrettet og skjer det så er det ikke forsvarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (2 timer siden):

Jo, det er noen mennesker jeg gjerne hadde sett kastrert med en sløv neglesaks før de ble festet til et tre like ved en tue med brannmaur til de dør... Nemlig de som misbruker barn. 

Forstår tanken, men hva om det var ditt barn som hadde hadde gjort noe slik. Ville du ønsket det samme da?

Anonymkode: 41253...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Forstår tanken, men hva om det var ditt barn som hadde hadde gjort noe slik. Ville du ønsket det samme da?

Anonymkode: 41253...b83

Godt spørsmål. Jeg vet ikke, men jeg hadde fått store problemer med å forholde meg til barnet mitt om det hadde gjort noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste i USA er for dødstraff, mens i Norge er de fleste imot tror jeg. Det har vel mye med hva man er oppvokst med

Anonymkode: 60606...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste i USA er for dødstraff, mens i Norge er de fleste imot tror jeg. Det har vel mye med hva man er oppvokst med

Anonymkode: 60606...57f

Hvor har du det ifra at fleste i USA er for dødstraff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 timer siden):

Jo, det er noen mennesker jeg gjerne hadde sett kastrert med en sløv neglesaks før de ble festet til et tre like ved en tue med brannmaur til de dør... Nemlig de som misbruker barn. 

Jeg liker ikke sånn gaspring.  Hva hadde du gjort med en attenåring som blir dømt for å misbruke en fjortenåring?  Hva med en som blotter seg foran småjenter?  Hva med en senil bestefar som klår på småjenter?

Jeg forsvarer ikke misbruk av barn på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Savannah skrev (22 minutter siden):

Jeg liker ikke sånn gaspring.  Hva hadde du gjort med en attenåring som blir dømt for å misbruke en fjortenåring?  Hva med en som blotter seg foran småjenter?  Hva med en senil bestefar som klår på småjenter?

Jeg forsvarer ikke misbruk av barn på noen måte.

Svaret for meg er enkel for det handler om  samme sak. Tror ikke 18 åringen nødvendigvis ville blitt dømt til døden i tilfellet du nevner der, bare fordi om dødsstraff hadde vært en mulighet i slike saker. De andre må gjerne ryke for min del, så ja. Jeg er for dødsstraff for mennesker som har forgrepet seg på barn. Uten tvil i mitt hjerte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (42 minutter siden):

Svaret for meg er enkel for det handler om  samme sak. Tror ikke 18 åringen nødvendigvis ville blitt dømt til døden i tilfellet du nevner der, bare fordi om dødsstraff hadde vært en mulighet i slike saker. De andre må gjerne ryke for min del, så ja. Jeg er for dødsstraff for mennesker som har forgrepet seg på barn. Uten tvil i mitt hjerte. 

Hva med de som dreper barn som massemorderen på Utøya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Det er jeg helt i mot. Man nedlater seg til å begå like nedrige handlinger som de dømte. Overgripere synes jeg heller fortjener en stusslig, nitrist  fengselstilværelese på livstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot av flere grunner. Blant annet fordi uskyldige blir dømt.

Jo mer sjokkerende sak, desto mer følelser og større sjanse for justismord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Savannah skrev (1 time siden):

Hva med de som dreper barn som massemorderen på Utøya?

Kunne helt klart stått bak en slik rettslig felt dom også, men nevner først overgrep mot barn fordi det for meg personlig er noe som utpeker seg som den kriminelle handlingen som er helt utilgivelig, uansett omstendigheter. Jeg har faktisk hørt om drap der jeg til en viss grad kan forstå gjerningspersonens motivasjon og se den som legitim (ikke Utøya saken eller relaterte hendelser! Ei eller de fleste drap man hører om, men de finnes) og dermed på et plan tilgivelig.  Hva som var bakgrunn for at noen forgrep seg på et barn er meg klirrende likegyldig, ikke gyldig uansett. Derfor tok jeg det som eksempel. 

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (5 timer siden):

Jeg er imot dødsstraff. At noen har drept rettferdiggjør ikke at staten dreper. 

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (16 minutter siden):

Kunne helt klart stått bak en slik rettslig felt dom også, men nevner først overgrep mot barn fordi det for meg personlig er noe som utpeker seg som den kriminelle handlingen som er helt utilgivelig, uansett omstendigheter. Jeg har faktisk hørt om drap der jeg til en viss grad kan forstå gjerningspersonens motivasjon og se den som legitim (ikke Utøya saken eller relaterte hendelser! Ei eller de fleste drap man hører om, men de finnes) og dermed på et plan tilgivelig.  Hva som var bakgrunn for at noen forgrep seg på et barn er meg klirrende likegyldig, ikke gyldig uansett. Derfor tok jeg det som eksempel. 

Jeg er imot dødstraff, uansett.  Det er store variasjoner i forbrytelser mot barn, men jeg støtter aldri dødstraff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Savannah skrev (Akkurat nå):

Jeg er imot dødstraff, uansett.  Det er store variasjoner i forbrytelser mot barn, men jeg støtter aldri dødstraff.

Fordi? Livet et ikke hellig etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (1 minutt siden):

Fordi? Livet et ikke hellig etter min mening. 

Jeg støtter ikke drap av mennesker, men jeg støtter at de som utøver de mest bestialske handlingene får en streng straff.  De som misbruker små uskyldige barn bør få en av de strengeste straffene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...