Gå til innhold

Anoreksi - er det lov å snakke om her?


Pegaso98

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det var et omsorgsfullt direkte spørsmål for det kan bli virkeligheten din hvis du fortsetter i samme spor som du gjør nå. Det virker ikke som du ikke forstår at 700 kcal er ekstremt lite siden du sier det. Det er jo ikke rart mensen mulig snart forsvinner. Forsvinner den kan den bli permanent borte. Visste du det? 

Anonymkode: 8e6ac...8af

Ja, det er derfor jeg er redd. Jeg er veldig redd for å bli utsatt for tvang, men er også livredd for å spise mer og gå opp i vekt 😔 

Om mensen ikke skulle komme tilbake hvis den forsvinner, så er ikke det det verste. Tviler på at jeg skal ha barn 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kritiserer deg  ikke. Kommenterer kommentaren din. Jeg har hatt anoreksi i ti år og trenger ikke lese så mye mer om sykdommen. Menstruasjon har jeg snakket med mange leger om. Den blir Birte ved undervekt og kommer tilbake ved normal vekt. Om du aldri oppnår normal vekt kommer den selvsagt ikke tilbake. Men uriktig å fremstille det som ar mensen kan forsvinne og aldri returnere selv om man når vanlig vekt. 

Anonymkode: cbf91...f27

Åja. Men du vet jo ikke om MIN bakgrunn for det. Eller gjør du det? Det kan jo hende jeg sitter på en kunnskap du IKKE har. Så du kan mene det du vil om det og så kan jeg si at den kan forsvinne permanent hvis man er riktig uheldig. Så får du tro det du tror også får jeg gjøre det samme. Det du gjør nå er faktisk ikke heldig for en som er på vei inn til alvorlig sykdom. 

Anonymkode: 8e6ac...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åja. Men du vet jo ikke om MIN bakgrunn for det. Eller gjør du det? Det kan jo hende jeg sitter på en kunnskap du IKKE har. Så du kan mene det du vil om det og så kan jeg si at den kan forsvinne permanent hvis man er riktig uheldig. Så får du tro det du tror også får jeg gjøre det samme. Det du gjør nå er faktisk ikke heldig for en som er på vei inn til alvorlig sykdom. 

Anonymkode: 8e6ac...8af

I alle dager. Så sint du er da. Jeg behøver ingen info om din bakgrunn for å kommentere feilsitat. Medisinsk litteratur svarer på spørsmålet og svaret er at mensen kommer tilbake etter en tid i normal vekt. Det er infoen man gir syke anorektikere med manglende mens også. Jeg tror ingenting, jeg lener meg på vitenskap og forskning, noe du og burde gjøre når du svarer sårbare mennesker på viktige spørsmål om sykdom. 

Anonymkode: cbf91...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I alle dager. Så sint du er da. Jeg behøver ingen info om din bakgrunn for å kommentere feilsitat. Medisinsk litteratur svarer på spørsmålet og svaret er at mensen kommer tilbake etter en tid i normal vekt. Det er infoen man gir syke anorektikere med manglende mens også. Jeg tror ingenting, jeg lener meg på vitenskap og forskning, noe du og burde gjøre når du svarer sårbare mennesker på viktige spørsmål om sykdom. 

Anonymkode: cbf91...f27

Du får hjelpe TS da du siden du er verdensmester innen medisin og anoreksi. Jeg trekker meg ut fra tråden og overlater det videre til deg, eksperten. 

Anonymkode: 8e6ac...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får hjelpe TS da du siden du er verdensmester innen medisin og anoreksi. Jeg trekker meg ut fra tråden og overlater det videre til deg, eksperten. 

Anonymkode: 8e6ac...8af

Er jeg verdensmester? Det er din påstand i så tilfelle. Til neste gang er det lurt å ikke bli så sur og krenka i en tråd. Når du har kommentert noe offentlig inviterer du samtidig andre til å kommentere dine kommentarer. Det bør du tåle 

Anonymkode: cbf91...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er jeg verdensmester? Det er din påstand i så tilfelle. Til neste gang er det lurt å ikke bli så sur og krenka i en tråd. Når du har kommentert noe offentlig inviterer du samtidig andre til å kommentere dine kommentarer. Det bør du tåle 

Anonymkode: cbf91...f27

I følge ‘’literatur og vitenskap’’ er du det. Jeg heier på deg. 

Anonymkode: 8e6ac...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ruccola skrev (1 time siden):

Hvorfor er du så redd for å spise? Det er det store spørsmålet. 

Fordi jeg er redd for å gå opp i vekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er alle helseskadene ved anoreksi spesielt. Helseskader ved anoreksi

  • Søvnløshet
  • Tenner kan løsne
  • Nedsatt kroppstemperatur/forandret temperaturregulering
  • Muskelsvakhet/tap av muskelmasse
  • Væskeansamling i underhuden
  • Håravfall
  • Svimmelhet
  • Lavt blodsukker
  • Langsom hjertefrekvens
  • Forstoppelse
  • Nyreskader
  • Dunaktig behåring (lanugo-hår)
  • Benskjørhet
  • Blå og kalde føtter og hender
  • Mindre sexlyst
  • Hjernen blir mindre av undervekt
  • Mer rigiditet og vanskelig å regulere følelser
  • Nedfor, deprimert, dårlig humør
  • Menn: Nedsatt testosteronproduksjon
  • Kvinner: Forsinket brystutvikling, uregelmessig mens/tap av mens  kilde: ung.no 

Anonymkode: 8e6ac...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
Pegaso98 skrev (13 timer siden):

Ja, det er derfor jeg er redd. Jeg er veldig redd for å bli utsatt for tvang, men er også livredd for å spise mer og gå opp i vekt 😔 

Om mensen ikke skulle komme tilbake hvis den forsvinner, så er ikke det det verste. Tviler på at jeg skal ha barn 😊

Jeg håper du vil få god hjelp på et mest mulig tidlig tidspunkt. Husk at du er den som må dra lasset, men hjelperne heier på deg, viser deg vei og i blant drar sammen med deg. Jeg håper at du gir de mulighet til å hjelpe deg, og det innebærer også å være ærlig mot de og ikke holde informasjon tilbake. Stol på at leger og andre helsepersonell vil deg ditt beste. Går du forresten i terapi for traumene dine?

 

Jeg strevde selv med undervekt grad 2 og 3 i et par års tid, og det som skremte meg betydelig, var at min beintetthetsmåling ble forverret med ca. 10-11% på ett år. Etter å ha hatt normalvekt i ett år hadde beintettheten gått tilbake 8% - det var en gledens dag.

 

I samme periode strevde jeg også med at hodet mentalt koblet ut, jeg kunne sitte uten at jeg ga respons, og dette hadde ingen psykisk/emosjonell årsak - det ser annerledes ut. Den siste senvirkningen ved alvorlig undervekt er kjent. Hjernen kobler rett og slett ut. Et dokument jeg tidligere kunne bruke 40-50 minutter på å skrive med normalvekt, brukte jeg da 4-6 timer på å skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Jeg håper du vil få god hjelp på et mest mulig tidlig tidspunkt. Husk at du er den som må dra lasset, men hjelperne heier på deg, viser deg vei og i blant drar sammen med deg. Jeg håper at du gir de mulighet til å hjelpe deg, og det innebærer også å være ærlig mot de og ikke holde informasjon tilbake. Stol på at leger og andre helsepersonell vil deg ditt beste. Går du forresten i terapi for traumene dine?

 

Jeg strevde selv med undervekt grad 2 og 3 i et par års tid, og det som skremte meg betydelig, var at min beintetthetsmåling ble forverret med ca. 10-11% på ett år. Etter å ha hatt normalvekt i ett år hadde beintettheten gått tilbake 8% - det var en gledens dag.

 

I samme periode strevde jeg også med at hodet mentalt koblet ut, jeg kunne sitte uten at jeg ga respons, og dette hadde ingen psykisk/emosjonell årsak - det ser annerledes ut. Den siste senvirkningen ved alvorlig undervekt er kjent. Hjernen kobler rett og slett ut. Et dokument jeg tidligere kunne bruke 40-50 minutter på å skrive med normalvekt, brukte jeg da 4-6 timer på å skrive.

@Pegaso98 kan på det varmeste anbefale deg å snakke med Eva Sofie om problemene du er nå i. Kanskje hun kan hjelpe deg til å sortere tankene dine og følelsene dine du nå står ovenfor, og evt lære noe av det. Masse lykke til og god bedring så håper jeg du blir frisk og bedre :) Det fortjener du. 

Anonymkode: 8e6ac...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie skrev (12 timer siden):

Jeg håper du vil få god hjelp på et mest mulig tidlig tidspunkt. Husk at du er den som må dra lasset, men hjelperne heier på deg, viser deg vei og i blant drar sammen med deg. Jeg håper at du gir de mulighet til å hjelpe deg, og det innebærer også å være ærlig mot de og ikke holde informasjon tilbake. Stol på at leger og andre helsepersonell vil deg ditt beste. Går du forresten i terapi for traumene dine?

 

Jeg strevde selv med undervekt grad 2 og 3 i et par års tid, og det som skremte meg betydelig, var at min beintetthetsmåling ble forverret med ca. 10-11% på ett år. Etter å ha hatt normalvekt i ett år hadde beintettheten gått tilbake 8% - det var en gledens dag.

 

I samme periode strevde jeg også med at hodet mentalt koblet ut, jeg kunne sitte uten at jeg ga respons, og dette hadde ingen psykisk/emosjonell årsak - det ser annerledes ut. Den siste senvirkningen ved alvorlig undervekt er kjent. Hjernen kobler rett og slett ut. Et dokument jeg tidligere kunne bruke 40-50 minutter på å skrive med normalvekt, brukte jeg da 4-6 timer på å skrive.

Jeg har bestilt legetime på fredag for å få henvisning til en spesialenhet for spiseforstyrrelser ikke så langt unna der jeg bor. Jeg kommer til å være helt åpen om problemene. Går dessverre ikke i behandling for traumene nå, ble avsluttet mot min vilje forrige uke (midt oppi alt dette med maten, så ja 😔). Behandler mente at det ikke gikk å behandle traumer så lenge det er så mye juridisk som pågår (straffesaker ol.), så da ble jeg avsluttet. Må nå henvises og rettighetsvurderes på nytt…

Det du sier med at de vil meg mitt beste, den sliter jeg med. Har opplevd så mye at systemet har sviktet, også helsepersonell. Så jeg er hele tiden på let etter at de vil utnytte meg og misbruke meg, eller som da jeg var innlagt, at de skulle låse seg inn og voldta meg om natta. Tillit er veldig vanskelig.

Hva er dette med beintetthetsmåling? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

@Pegaso98 kan på det varmeste anbefale deg å snakke med Eva Sofie om problemene du er nå i. Kanskje hun kan hjelpe deg til å sortere tankene dine og følelsene dine du nå står ovenfor, og evt lære noe av det. Masse lykke til og god bedring så håper jeg du blir frisk og bedre :) Det fortjener du. 

Anonymkode: 8e6ac...8af

Takk ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
Pegaso98 skrev (9 timer siden):

Behandler mente at det ikke gikk å behandle traumer så lenge det er så mye juridisk som pågår (straffesaker ol.), så da ble jeg avsluttet. Må nå henvises og rettighetsvurderes på nytt…

Det er veldig synd, men du har likevel en behandler som tenker riktig om du gikk i traumeterapi. Det er ikke et godt tidspunkt å motta terapi mot traumene når man lever i en ustabil og kaotisk livssituasjon. Som du selv sier, avviser ikke psykologen deg, men sier vent til senere - til du vil kunne nyttiggjøre deg bedre av terapien. Noen terapeuter mener også at pasienter bør være over en viss vekt for å kunne få noe ut av terapien.

Pegaso98 skrev (9 timer siden):

Hva er dette med beintetthetsmåling? 

Beintetthetsmåling er et ord som brukes når man måler om man er beinskjør eller ikke. Jeg hadde da fått 10-11% forverring på ett år, men som jeg også skrev, kan det også forbedre seg igjen ved å komme opp i normal vekt og ta tilskudd av kalsium og hvor jeg fokuserte mye på å få i meg kalsiumholdig matvarer. Det er mulig å reversere selv om det ser mørkt ut.

 

Om du trenger samtale med noen i mellomtiden, finnes det noen du kan snakke med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pegaso98 skrev (På 5.2.2024 den 22.31):

Fordi jeg er redd for å gå opp i vekt

Hva kan skje om du går opp i vekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Eva Sofie skrev (På 7.2.2024 den 8.16):

Det er veldig synd, men du har likevel en behandler som tenker riktig om du gikk i traumeterapi. Det er ikke et godt tidspunkt å motta terapi mot traumene når man lever i en ustabil og kaotisk livssituasjon. Som du selv sier, avviser ikke psykologen deg, men sier vent til senere - til du vil kunne nyttiggjøre deg bedre av terapien. Noen terapeuter mener også at pasienter bør være over en viss vekt for å kunne få noe ut av terapien.

Beintetthetsmåling er et ord som brukes når man måler om man er beinskjør eller ikke. Jeg hadde da fått 10-11% forverring på ett år, men som jeg også skrev, kan det også forbedre seg igjen ved å komme opp i normal vekt og ta tilskudd av kalsium og hvor jeg fokuserte mye på å få i meg kalsiumholdig matvarer. Det er mulig å reversere selv om det ser mørkt ut.

 

Om du trenger samtale med noen i mellomtiden, finnes det noen du kan snakke med?

Hei, ja jeg forstår at det på nåværende tidspunkt ikke er mulig å bearbeide traumer, men jeg begynner å bli veldig bekymret for utviklingen av sf.

Ble henvist til utredning i starten av mnd, men fikk avslag på denne. Siden forrige helg har jeg kollapset og falt i bakken flere ganger. Det er nå sendt ny henvisning til utredning for spiseforstyrrelse.

Jeg har faste samtaler med spiseforstyrrelsesforeningen , og er veldig fornøyd med det. Håper henvisningen går gjennom og at jeg får time raskt 🥺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Startet dette som et ønske om å gå ned i vekt, eller er det noe annet som ligger bak?

Jeg sliter med spiseforstyrrede tanker selv, men har gjort det i iallefall 25 år. Har akkurat nå en BMI på 19,4, men lever ok med det.

Anonymkode: d940d...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...