Gå til innhold

Er psykiatere og leger underordnet pasientene sine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man kan jo få det inntrykket av at det er pasientene, og ikke legen, som bestemmer hvilke medisiner man bør bruke/prøve eller ikke bruke/prøve. Legen må bare være nikkedukke og skrive ut (eller seponere) det pasienten vil. Ser ut til at leger er sånn puppet on a string. 

Anonymkode: 97a1e...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Man kan jo få det inntrykket av at det er pasientene, og ikke legen, som bestemmer hvilke medisiner man bør bruke/prøve eller ikke bruke/prøve. Legen må bare være nikkedukke og skrive ut (eller seponere) det pasienten vil. Ser ut til at leger er sånn puppet on a string. 

Anonymkode: 97a1e...51a

Det tror jeg ikke, men det går an å engasjere seg i egen helse og å foreslå en medisin selv. Særlig hvis en har hørt at andre har hatt god effekt av en viss type medisin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er jo ganske opplyst nå, så de vet ganske mye om.medikamenter og hvilke som kan hjelpe mot hva. Alkurat det er jo såpass lett tilgjengelig informasjon at legen kan være enig i at det pasienten foreslår er greit å prøve. Jeg tror de sier nei når det ikke er noen hjelp i det pasienten foreslår, eller hvis det tvert om kan ha veldig uheldige bivirkninger for vedkommende. Det handler ikke om at legen er "underordnet", men at folk er mer opplyste. Antar jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Aldri opplevd legene mine som du beskriver og ei heller meg og egen vennekrets sånn i møte med behandlere. Tror din forestilling ikke samstemmer med virkeligheten 

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man har prøvd det meste, så googler man seg grønn, går den sammen med det andre? Har den bivirkningene man vil ha? Interakterer noen?

Så da foreslo jeg nå en medisin, så får vi se hva legen tenker om den. For er legen som vet best og som avgjør om det er den jeg skal prøve nå. Mener legen nei, så stoler jeg på henne.

Anonymkode: 6e295...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan jo få det inntrykket av at det er pasientene, og ikke legen, som bestemmer hvilke medisiner man bør bruke/prøve eller ikke bruke/prøve. Legen må bare være nikkedukke og skrive ut (eller seponere) det pasienten vil. Ser ut til at leger er sånn puppet on a string. 

Anonymkode: 97a1e...51a

Det er jo heelt feil! Synes leger og psykiatere bestemmer mer enn nok! Husk at når forholdene er rette så kan psykiateren få folk til å holde fast et menneske og sprøyte inn medisiner. På alle mulige måter så har helsepersonell mer makt! Og hvis en lege er en puppet som bare skriver ut hva enn pasienten vil bare fordi pasienten vil og ikke til pasientens beste så er det legen det er noe feil med, ikke pasienten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, man kan vel ikke bare foreslå en medisin og få den? Men hvis man vil prøve alt av AD og AP så får man vel lov til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Everybody skrev (5 minutter siden):

Hmm, man kan vel ikke bare foreslå en medisin og få den? Men hvis man vil prøve alt av AD og AP så får man vel lov til det?

Ikke uten rett diagnose. Leger behandler etter behandlingsmanualer for senilitet diagnosene. Der står ulike medisiner listet opp for ulike tilstander. Naturlig nok 

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kan ikke påstå det. Psykiater skriver ikke ut medisiner om den mener den ikke er rett for meg. Får f.eks ikke prøve litium selv om jeg har bp2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Den forsvunne diamanten skrev (1 time siden):

På alle mulige måter så har helsepersonell mer makt!

Nei, det har de faktisk ikke. Jeg har observert at pasienter som hevder dette virker å være lite bevisst på sine rettigheter, og/eller ikke er villig til å gjøre det som er nødvendig for å kreve dem. Det hjelper heller ikke at enkelte pasientgrupper lager sine egne ekkokamre og dermed forsterker sine egne vrangforestillinger.

Endret av psykedeliker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (4 minutter siden):

Nei kan ikke påstå det. Psykiater skriver ikke ut medisiner om den mener den ikke er rett for meg. Får f.eks ikke prøve litium selv om jeg har bp2. 

Nettop. Du får ikke prøve litium fordi du bar bp2. Retningslinjene sier litium for BP1 og unntaksvis for bp2 

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke mitt inntrykk, og jeg har vært fast pasient i helsevesenet allerede fra jeg var 5 år.

Har aldri kunnet komme til en lege med en "bestilling" hvor de har måttet adlyde meg. 

Anonymkode: c3f8f...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
aa-k-j skrev (30 minutter siden):

Nei kan ikke påstå det. Psykiater skriver ikke ut medisiner om den mener den ikke er rett for meg. Får f.eks ikke prøve litium selv om jeg har bp2. 

Hvorfor ikke? Jeg har bp2 og bruker Litium.

Anonymkode: 8215e...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor ikke? Jeg har bp2 og bruker Litium.

Anonymkode: 8215e...243

Da har du en lege som går utenfor retningslinjene og det kan du ikke regne med at alle leger er komfortable med eller tror på at er en god ide 

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da har du en lege som går utenfor retningslinjene og det kan du ikke regne med at alle leger er komfortable med eller tror på at er en god ide 

Anonymkode: 47477...c28

Å, det visste jeg ikke. Er det ikke vanlig å bruke Litium når man har bp2?

Anonymkode: 8215e...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å, det visste jeg ikke. Er det ikke vanlig å bruke Litium når man har bp2?

Anonymkode: 8215e...243

Nei, det er anbefalt retningslinje ved bp1

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er anbefalt retningslinje ved bp1

Anonymkode: 47477...c28

Akkurat, ja.

Anonymkode: 8215e...243

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man kan jo få det inntrykket av at det er pasientene, og ikke legen, som bestemmer hvilke medisiner man bør bruke/prøve eller ikke bruke/prøve. Legen må bare være nikkedukke og skrive ut (eller seponere) det pasienten vil. Ser ut til at leger er sånn puppet on a string. 

Anonymkode: 97a1e...51a

Nei, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Å, det visste jeg ikke. Er det ikke vanlig å bruke Litium når man har bp2?

Anonymkode: 8215e...243

Litium er ikke førstevalg, men det er helt vanlig å bruke litium om feks Lamictal har sviktet/ ikke gitt tilstrekkelig beskyttelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...