Gå til innhold

Er psykiatere og leger underordnet pasientene sine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei Kashmir, jeg skal ikke på bærtur i dag! 

Anonymkode: 7901f...f86

😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

😏

Du kan gå på bærturen med vhanja. Jeg vil ha jordbær. 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Joda det kan det når man har vært mye syk. Jeg skal si deg det at hvis ikke mine foreldre hadde stått på som de gjorde og stolt på seg selv så hadde ikke jeg vært her i dag. Når en lege sier «nei pasienten feiler ingenting» når du føler at det er noe så kan du ikke ta det for god fisk. 

Anonymkode: 7901f...f86

Det er ikke hva jeg snakker om. Jeg snakker om medisinering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Det er ikke hva jeg snakker om. Jeg snakker om medisinering.

Ja det kunne du jo ha sagt LITT før da. 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det kunne du jo ha sagt LITT før da. 

Anonymkode: 7901f...f86

Det er hva jeg har snakket om hele tiden i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det er hva jeg har snakket om hele tiden i denne tråden.

Vel jeg er født i beruset tilstand så det fikk jeg ikke med meg. 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bestemmer selv hvilken medisiner jeg skal ha av tre grunner:

- min fysiske sykdom fra 2008 eskalerte seg fordi legen ikke tok det alvorlig nok. Da studerte jeg på universitetet og hadde lært meg kildebruk og å sette meg i tyngre fagstoff. Hadde en idé om hva diagnosen kunne være, og dette overså fastlegen. Endte med 8 måneder på sykehus, måtte fjerne hele tykktarmen og fikk sepsis. De måtte skynde meg inn til første operasjonssalen pga sepsis. Ble 9 kirurgiske inngrep etter den første.

- jeg kommer alltid med forslag til fastlege/ sykehus fordi etter 20 år med sykdom så vet jeg mye om min egen kropp. Men de har selvsagt ALLTID siste ordet. Vi kommuniserer sammen.

- når det gjelder min psykiske tilstand (angst og depresjon) så måtte vi rett og slett prøve ut mange AD før vi traff rett. Og da var det opp til meg å teste, og å stå i det.

Man har ett samspill med helsevesenet, men jeg legger helsen min i deres hender kun når jeg kommer til kort selv, på grunn av mange dyrkjøpte dårlige erfaringer. Men som team fungerer det svært godt for meg å navigere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (40 minutter siden):

Nei, det har hendt at min fastlege måtte slå opp i Felleskatalogen fordi han, naturlig nok, ikke har alt i hodet.

Men jeg antar ikke at en halvtime med google eller å høre fremmede på nett gir meg mer fagkunnskap enn en utdannet lege/psykiater.

Jeg kommer selvsagt også med mine innspill ang symptomer osv, men jeg "bestiller" ikke medisin utfra en shopperunde på nett.

De gangene jeg har foreslått en medisin for legen er det fordi jeg har snakket med folk som har brukt de og med godt resultat.  Vel og merke innen psykiatri.  Har også fått råd/tips av Kupton om at en medisin kunne være verdt å prøve.  Har da tatt dette opp med fastlegen for å spørre om dette kan være et alternativ.  Så har det alltid vært fastlegen som har bestemt hva videre.  Synes dette har vært ryddig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (7 minutter siden):

Jeg bestemmer selv hvilken medisiner jeg skal ha av tre grunner:

- min fysiske sykdom fra 2008 eskalerte seg fordi legen ikke tok det alvorlig nok. Da studerte jeg på universitetet og hadde lært meg kildebruk og å sette meg i tyngre fagstoff. Hadde en idé om hva diagnosen kunne være, og dette overså fastlegen. Endte med 8 måneder på sykehus, måtte fjerne hele tykktarmen og fikk sepsis. De måtte skynde meg inn til første operasjonssalen pga sepsis. Ble 9 kirurgiske inngrep etter den første.

- jeg kommer alltid med forslag til fastlege/ sykehus fordi etter 20 år med sykdom så vet jeg mye om min egen kropp. Men de har selvsagt ALLTID siste ordet. Vi kommuniserer sammen.

- når det gjelder min psykiske tilstand (angst og depresjon) så måtte vi rett og slett prøve ut mange AD før vi traff rett. Og da var det opp til meg å teste, og å stå i det.

Man har ett samspill med helsevesenet, men jeg legger helsen min i deres hender kun når jeg kommer til kort selv, på grunn av mange dyrkjøpte dårlige erfaringer. Men som team fungerer det svært godt for meg å navigere. 

Haha der tok arrogansen din en ny høyde. Du bestemmer ingen ting om hvilke medisiner du skal ha og det bør du også passer deg for å påstå at du gjør. Men du samarbeider med legen og kommer med forslag som hen kan være enig eller uenig i. Om legen er enig betyr det ikke at du har bestemt dine egne medisiner. Da ville legen som fagperson vært helt overflødig. Legen har et overordnet ansvar for om de foreslåtte medisinene er riktige og forsvarlige. Det ansvaret tar legen ved å stå som din ansvarlige lege. Legen skal etter moderne retningslinjer ta mange avgjørelser i samspill med pasient og hensynta pasientens ønsker og behov der det er mulig. Dette heter samarbeid, det er ikke det samme som at pasient bestemmer over lege. 

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Haha der tok arrogansen din en ny høyde. Du bestemmer ingen ting om hvilke medisiner du skal ha og det bør du også passer deg for å påstå at du gjør. Men du samarbeider med legen og kommer med forslag som hen kan være enig eller uenig i. Om legen er enig betyr det ikke at du har bestemt dine egne medisiner. Da ville legen som fagperson vært helt overflødig. Legen har et overordnet ansvar for om de foreslåtte medisinene er riktige og forsvarlige. Det ansvaret tar legen ved å stå som din ansvarlige lege. Legen skal etter moderne retningslinjer ta mange avgjørelser i samspill med pasient og hensynta pasientens ønsker og behov der det er mulig. Dette heter samarbeid, det er ikke det samme som at pasient bestemmer over lege. 

Anonymkode: 47477...c28

Nå er det kaffetid! 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nå er det kaffetid! 

Anonymkode: 7901f...f86

Jeg kan spandere boller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (På 12.2.2024 den 10.04):

Om man er oppegående, begrunner sine valg og legen sjekker interaksjon osv så er dette null problem.

Hva skal jeg passe meg for? Jeg bestemmer for det meste hvilken medisiner jeg skal ha, og hvilken jeg ønsker å seponere på grunn av bivirkninger. Men da gir jeg legen beskjed om det og får råd til seponering.

Om du foreslår å behandle menssmerter med Zyprexa vil legen din si nei og foreslå en mer egnet medisin. Om du foreslår å behandle depresjon med SSRI og legen er enig i forslaget, sier legen ja. Det er ikke ensbetydende med at du som pasient har bestemt dine egne medisiner og at det er riktig å påstå at «jeg bestemmer hvilke medisiner jeg skal ha». Legen har selvsagt siste ord og er den som overordnet bestemmer, i samarbeid med pasient. 

Anonymkode: 47477...c28

Endret av Admin
Sitering er ryddet for regelbrudd, men lar resten stå da videre svar er relevant til debatten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kommet med forslag til medisin i alle fall tre ganger som jeg har fått prøve. Men det har så klart vært psykiater som har bestemt om jeg kunne prøve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 minutter siden):

Jeg kan spandere boller. 

😁

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor ikke? Jeg har bp2 og bruker Litium.

Anonymkode: 8215e...243

Begrunnelsen jeg fikk var fare for nyreproblemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen kan bestemme egne medisiner hvis man er god venn med legen. Om være med og påvirke det. 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Noen kan bestemme egne medisiner hvis man er god venn med legen. Om være med og påvirke det. 

Anonymkode: 7901f...f86

Er du bestis med legen din?

Anonymkode: c3f8f...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Noen kan bestemme egne medisiner hvis man er god venn med legen. Om være med og påvirke det. 

Anonymkode: 7901f...f86

Nei man kan ikke bestemme medisinene sine selv om man er venn med legen sin 

Anonymkode: 47477...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du bestis med legen din?

Anonymkode: c3f8f...e9b

Hvor relevant er det? 

Anonymkode: 7901f...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...