Gå til innhold

Metakognitiv terapi

Anbefalte innlegg

Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja det må være bedre det. Hos meg prøvde de å innprinte at mitt nivå av psykisk smerte ikke kom til å forsvinne. Dette gjorde meg direkte motløs og jeg gav litt opp. Det viste seg å være BS fra deres side. Smerten kan ikke sammenlignes lenger. 

Jeg skjønner at akkurat det gjorde deg motløs, men alt i alt er jeg for å akseptere. Det er jo bedre enn å kave og kave og ende opp med å bli skuffet hver gang. Aksepterer man, så kan det likevel og kanskje lettere bli en bedring også?  Men jeg vet ikke noe om BET, så jeg forholder meg kun til det å akseptere da. Og ihvertfall når det gjelder å ikke ha makt over tilfeldigheter som jo flystyrt er.

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (4 minutter siden):

Ja det må være bedre det. Hos meg prøvde de å innprinte at mitt nivå av psykisk smerte ikke kom til å forsvinne. Dette gjorde meg direkte motløs og jeg gav litt opp. Det viste seg å være BS fra deres side. Smerten kan ikke sammenlignes lenger. 

Den vil kanskje forsvinne gradvis om man klarer å skru av beredskapen og frykten?

Kanskje de sa det fordi vi ofte ønsker å fjerne det som er vondt? Og da må man forholde seg til det som er?

Men hørtes rart ut å si det- for ting endrer seg jo og ja man blir jo dårligere av å høre at det ikke er håp 

Anonymkode: 799cb...fb4

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner at akkurat det gjorde deg motløs, men alt i alt er jeg for å akseptere. Det er jo bedre enn å kave og kave og ende opp med å bli skuffet hver gang. Aksepterer man, så kan det likevel og kanskje lettere bli en bedring også?  Men jeg vet ikke noe om BET, så jeg forholder meg kun til det å akseptere da. Og ihvertfall når det gjelder å ikke ha makt over tilfeldigheter som jo flystyrt er.

Det var bare så mye med det stedet som var off. :)

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Den vil kanskje forsvinne gradvis om man klarer å skru av beredskapen og frykten?

Kanskje de sa det fordi vi ofte ønsker å fjerne det som er vondt? Og da må man forholde seg til det som er?

Men hørtes rart ut å si det- for ting endrer seg jo og ja man blir jo dårligere av å høre at det ikke er håp 

Ja det er viktig med håp. Det er ikke takket være deres metoder at jeg nå er så mye bedre. 

AnonymBruker
Everybody skrev (9 minutter siden):

Hvorfor tilbyr ikke DPS og FACT metakognitiv terapi? Kan man ikke få det hvis man har OCD og psykoselidelse?

Vet ikke med de lidelsene du nevner- men psykolog jeg hadde på dps foreslo terapi med metakognitivt fokus en gang

Annonse

kupton skrev (På 14.2.2024 den 13.22):

Metakognitiv terapi går ikke på å korrigere innholdet i tankene - sannsynligheten for at flyet faller ned.

Det går på å endre hva en "velger" å tenke på. Endre hele tankemønsteret. Innse at det å være engstelig/bekymret/redd ikke endrer det minste annet enn at det ødelegger livskvalitet og bruker tid av livet på noe negativt og uhensiktsmessig der en kunne ha gledet seg over livet.

Jeg tillater meg å sitere min sønn da han var 5 år: "Pappa, jeg skjønner ikke vitsen med å være redd. Det blir da ikke noe mindre farlig av det".

Riktig. Jeg lærte meg at jeg ikke trenger å ha kontroll og styr på alt. Jobbet med det en stund, før det endret hverdagen min. Utrolig nok, så skjønner jeg ikke i dag hvorfor jeg var så bekymret og angstfylt før😅

I dag lever jeg fint med å ikke vite utfall på alt i livet. 

AnonymBruker

Noen med erfaring med denne typen terapi  når det kommer til symptomer som uvirkelighetsfølelse ol som igjen gir panikk når man kjenner? En slags angst for angsten og egne tanker?

Kom gjerne med eksempler på hvordan man håndterer dette metakognitivt

AnonymBruker

Også glemte jeg å spørre: vil de symptomene da forsvinne etterhvert om man klarer å forholde seg riktig til dem slik at den automatiske monitoreringen grublingen og panikken knytta til dem vil avta? Antar at denne automatikken opprettholder hele angsten og beredskapen. Fordi det har hengt seg opp og tatt over. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 17.44):

Blir kanskje spesifikt men erfaringer med MKT Oslo?

Jeg kan anbefale mkt Oslo på det varmeste!! Jeg har fått svært god hjelp der, og plages lite av min sosialangst nå. Superfornøyd😀

Anonymkode: c3a19...dd1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kan anbefale mkt Oslo på det varmeste!! Jeg har fått svært god hjelp der, og plages lite av min sosialangst nå. Superfornøyd😀

Man må jo fortsatt gjøre en stor jobb selv- med tankene og mønstrene hvordn hjalp d annerledes m dems hjelp enn teknikker på egenhånd?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Gi noen eksempler på hvordan teknikkene er?

jg har hatt en time og skal foreløpig øve på å utsette «monitorering» og bekymring, navngi og legge merke til  ubehagelige symptom og tanker uten å

gå inn i d. Dette er klin umulig da jeg ikke har noe andre ting i hodet mitt som klarer fokusre på

AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 7.13):

Gi noen eksempler på hvordan teknikkene er?

jg har hatt en time og skal foreløpig øve på å utsette «monitorering» og bekymring, navngi og legge merke til  ubehagelige symptom og tanker uten å

gå inn i d. Dette er klin umulig da jeg ikke har noe andre ting i hodet mitt som klarer fokusre på

Det er litt avhengig av hva som er problemet ditt, og hvordan du tenker. De lærer deg teknikker underveis, som er relevant for deg. Det kjennes klin umulig i starten, det blir en gradvis bedring😊

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 6.48):

Man må jo fortsatt gjøre en stor jobb selv- med tankene og mønstrene hvordn hjalp d annerledes m dems hjelp enn teknikker på egenhånd?

Ja, man må gjøre en jobb selv, men du får hjelp underveis. Teknikkene er enkle i seg selv. Jeg hadde ikke klart det alene. 

AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 6.48):

Anonymkode: 799cb...fb

Med all respekt for brukerne, men etter min mening er det noe overambisiøst å tro at en kan lære metakognitive teknikker ved noen innlegg på DOL.

Metakognitiv terapi ble utviklet av Prof David M Clarke ved universitetet i Oxford. Her i Norge var det Prof Hans M Nordahl ved NTNU som var foregangspersonen.

Jeg har vært på flere kurs med begge. Erfaringen er at selv erfarne behandlere innen kognitiv terapi trenger betydelig kursing og øving før de blir gode på metakognitiv terapi.

Mitt råd til pasienter er at en ikke trenger å forberede seg eller på andre måter forsikre seg for å ha kontroll. Møt opp med et åpent sinn og la behandler føre deg gjennom terapien. Dette rådet gjelder ikke bare MKT, men alle former for psykoterapi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...