Gå til innhold

Metakognitiv terapi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
kupton skrev (1 time siden):

Med all respekt for brukerne, men etter min mening er det noe overambisiøst å tro at en kan lære metakognitive teknikker ved noen innlegg på DOL.

Metakognitiv terapi ble utviklet av Prof David M Clarke ved universitetet i Oxford. Her i Norge var det Prof Hans M Nordahl ved NTNU som var foregangspersonen.

Jeg har vært på flere kurs med begge. Erfaringen er at selv erfarne behandlere innen kognitiv terapi trenger betydelig kursing og øving før de blir gode på metakognitiv terapi.

Mitt råd til pasienter er at en ikke trenger å forberede seg eller på andre måter forsikre seg for å ha kontroll. Møt opp med et åpent sinn og la behandler føre deg gjennom terapien. Dette rådet gjelder ikke bare MKT, men alle former for psykoterapi.

Det er jo litt betryggende egentlig, for jeg har tenkt at jeg ikke får til å bruke teknikkene alene. Men Hva kan terapeut bidra med mer?

Har hatt en time nå og syns det er helt umulig 😭

kan mkt fungere for depersonalisering o.l?

Anonymkode: 799cb...fb4

Fortsetter under...

AnonymBruker
Mober99 skrev (1 time siden):

Det er litt avhengig av hva som er problemet ditt, og hvordan du tenker. De lærer deg teknikker underveis, som er relevant for deg. Det kjennes klin umulig i starten, det blir en gradvis bedring😊

Håper det! Syns dette virker veldig vanskelig- hvordsn blir det bedre om man ikke klarer bruke teknikkene…?

jeg har masse problemer 😝

kommer ikke ut av hodet mitt blant annet😝

AnonymBruker
Mober99 skrev (1 time siden):

Det er litt avhengig av hva som er problemet ditt, og hvordan du tenker. De lærer deg teknikker underveis, som er relevant for deg. Det kjennes klin umulig i starten, det blir en gradvis bedring😊

Bedring i de automatikske tankene, symptomene og konstante beredskapen i hodet?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.2.2024 den 10.01):

Håper det! Syns dette virker veldig vanskelig- hvordsn blir det bedre om man ikke klarer bruke teknikkene…?

jeg har masse problemer 😝

kommer ikke ut av hodet mitt blant annet😝

Du får ganske enkle oppgaver😌og litt og litt i begynnelsen. Verdt et forsøk! Jeg har slitt med sosialangst i mange år….

Anonymkode: c3a19...dd1

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 24.2.2024 den 17.53):

Håper det.. sliter med å utføre de enkle oppgavene og🙈men kan vel ikke forvente for mye med en gang

Gi det litt tid😊bedringen kommer gradvis. Jeg var ganske motløs i starten, og syntes det tok for lang tid. Litt utålmodig som person, vil jo helst få det til i går😂

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Gi det litt tid😊bedringen kommer gradvis. Jeg var ganske motløs i starten, og syntes det tok for lang tid. Litt utålmodig som person, vil jo helst få det til i går😂

Ja..får jo ikke til å gjøre oppgavene heller🤯🙈

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...