Gå til innhold

Billy boy.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

påskelilje skrev (4 timer siden):

I en sal på hospitalet,  var uendelig trist! Husker at jeg ikke fikk lov til å synge den av min far. Tror han syntes det var fælt at det skulle lages sang av en så trist historie.

"Ingerid Sletten av Sillejord" var en annen sang mine foreldre sang for oss. Den var også trist.

"Marian, det bleike barnet" sang min far. Fryktelig trist. Litt rart at han sang den, når ikke vi fikk lov til å synge den om hospitalet....??!!

Jeg kan veldig mange sanger fremdeles. Fikk en enorm sangskatt av mine foreldre. Har sunget mye for mine barn også, men ikke like mye som mine foreldre gjorde.

Barnesanger - da tenker jeg først og fremst på Margrethe Munthe, som ga ut flere barnesangbøker.

Blant de mest kjente sangene kan jeg nevne:  "Nei, nei gutt. Dette må bli slutt. Ikke storme inn i stuen før du har tatt av deg luen.."

Her kunne man tenke seg en variant som reklame for kondomer: Ikke storme inn i stuen før du har fått deg luen.

Andre kjente: Vi har ei tulle med øyne blå. Jeg snører min sekk.

Og -  Hurra for deg som fyller ditt år. Denne assosierer jeg med den skrekkelige versjonen med Olga Marie Mikaelsen.

På fester i  unge dager kan jeg huske ei jente som etter et par glass brukte å rope: Nå synger vi triste barnesanger, dere! Og vi så gjorde. Da var blant annet I en sal.... et fast innslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

påskelilje
Babette skrev (1 time siden):

Barnesanger - da tenker jeg først og fremst på Margrethe Munthe, som ga ut flere barnesangbøker.

Blant de mest kjente sangene kan jeg nevne:  "Nei, nei gutt. Dette må bli slutt. Ikke storme inn i stuen før du har tatt av deg luen.."

Her kunne man tenke seg en variant som reklame for kondomer: Ikke storme inn i stuen før du har fått deg luen.

Andre kjente: Vi har ei tulle med øyne blå. Jeg snører min sekk.

Og -  Hurra for deg som fyller ditt år. Denne assosierer jeg med den skrekkelige versjonen med Olga Marie Mikaelsen.

På fester i  unge dager kan jeg huske ei jente som etter et par glass brukte å rope: Nå synger vi triste barnesanger, dere! Og vi så gjorde. Da var blant annet I en sal.... et fast innslag.

Haha! Artig tolking av Nei nei gutt 😄

Mamma hadde en hel bok med Margrethe Munthe sanger. Den var brun, husker jeg. Mange fine sanger der! Husker at jeg diktet melodi til en om en liten fugl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...