Gå til innhold

Et praktisk spørsmål.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Jeg tok på meg en oppgave  å skrive norske barnesanger FOR HÅND. Det er i en bok, og det var gøy i nøyaktig to dager, og ble endelig ferdig etter litt over en uke og mange timer ! Jeg er fornøyd, men mettet for å si det pent. De ville at jeg skulle illustrere også, men nå kjenner jeg at det blir for mye jobb. Jeg er ikke, og kommer aldri til å bli noen god "kunstner", så det vil kreve utrolig mye jobb og tìd. 

Jeg er faktisk bedre på å fotografere, og lurer på om jeg kan bruke bilder jeg har tatt til illustrasjon. Har masse bilder som kan passe til alle sangene. 

Hadde dere blitt skuffet om det ble foto istedenfor malte illustrasjoner?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer ikke helt sette meg inn i det, men nei jeg tror ikke jeg hadde blitt skuffet. Men akkurat slikt har jeg ingen preferanser på. 

Veldig snilt gjort av deg da. Mye jobb som du sier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (42 minutter siden):

Jeg tok på meg en oppgave  å skrive norske barnesanger FOR HÅND. Det er i en bok, og det var gøy i nøyaktig to dager, og ble endelig ferdig etter litt over en uke og mange timer ! Jeg er fornøyd, men mettet for å si det pent. De ville at jeg skulle illustrere også, men nå kjenner jeg at det blir for mye jobb. Jeg er ikke, og kommer aldri til å bli noen god "kunstner", så det vil kreve utrolig mye jobb og tìd. 

Jeg er faktisk bedre på å fotografere, og lurer på om jeg kan bruke bilder jeg har tatt til illustrasjon. Har masse bilder som kan passe til alle sangene. 

Hadde dere blitt skuffet om det ble foto istedenfor malte illustrasjoner?  

Har du sagt ja både til å håndskrive og illustrere allerede? Har du signert kontrakt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer vel helt an på hva oppdragsgiver mener? Spiller jo ingen rolle hva vi her mener?

Anonymkode: 63745...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (10 minutter siden):

Har du sagt ja både til å håndskrive og illustrere allerede? Har du signert kontrakt? 

Nei. Herregud, det er en del av en dåpsgave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (56 minutter siden):

Jeg tok på meg en oppgave  å skrive norske barnesanger FOR HÅND. Det er i en bok, og det var gøy i nøyaktig to dager, og ble endelig ferdig etter litt over en uke og mange timer ! Jeg er fornøyd, men mettet for å si det pent. De ville at jeg skulle illustrere også, men nå kjenner jeg at det blir for mye jobb. Jeg er ikke, og kommer aldri til å bli noen god "kunstner", så det vil kreve utrolig mye jobb og tìd. 

Jeg er faktisk bedre på å fotografere, og lurer på om jeg kan bruke bilder jeg har tatt til illustrasjon. Har masse bilder som kan passe til alle sangene. 

Hadde dere blitt skuffet om det ble foto istedenfor malte illustrasjoner?  

Det må du jo spørre vedkommende som har bedt deg om dette om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det kommer vel helt an på hva oppdragsgiver mener? Spiller jo ingen rolle hva vi her mener?

Anonymkode: 63745...df3

Det er ikke helt tilfelle. Jeg vil jo vite om noen her ville blitt skuffet. Som at jeg egentlig ikke bruker nok tid og...engasjement. Som å komme lettvint unna. Hvilket også er tilfelle da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også hørt med de du har avtalt med. Foto kan være vel så fint som illustrasjon, men det spørs hva de forventer og ønsker. Kan være greit å avklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (3 minutter siden):

Det er ikke helt tilfelle. Jeg vil jo vite om noen her ville blitt skuffet. Som at jeg egentlig ikke bruker nok tid og...engasjement. Som å komme lettvint unna. Hvilket også er tilfelle da... 

Det kommer jo helt an på hva dere har avtalt. Om vedkommende med "illustrert" mener håndlagde tegninger eller om det er like greit med et foto. Til barnesanger vil jeg kanskje tro at det er ment håndtegnede illustrasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Det må du jo spørre vedkommende som har bedt deg om dette om. :)

Må jeg egentlig det? Jeg kan risikere at de sier de vil jeg skal male/ tegne. Spørsmålet er hvor skuffet de vil bli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Det kommer jo helt an på hva dere har avtalt. Om vedkommende med "illustrert" mener håndlagde tegninger eller om det er like greit med et foto. Til barnesanger vil jeg kanskje tro at det er ment håndtegnede illustrasjoner...

Ja, du har nok rett. Det er vel bare å sette i gang da. I morgen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Må jeg egentlig det? Jeg kan risikere at de sier de vil jeg skal male/ tegne. Spørsmålet er hvor skuffet de vil bli. 

Det er bedre at du er ærlig med dem nå enn at de evt blir skuffet når de får det fordi de hadde andre forventninger.

Du kan si at oppgaven ble en større jobb enn du hadde antatt og at du derfor vil høre om det er greit at du heller bruker fotografier i stedet for illustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (10 minutter siden):

Nei. Herregud, det er en del av en dåpsgave. 

Gave, ikke er et oppdrag? I såfall bestemmer du jo selv.

Om du er spurt eller allerede har diskutert omfang og utførelse på gaven (oppdraget) med barnets foreldre bør du ta det opp med dem. Kanskje syns de det er ok med foto, men kanskje ønsker de har de håndtegninger og heller vil spørre andre, hvem vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (2 minutter siden):

Det er bedre at du er ærlig med dem nå enn at de evt blir skuffet når de får det fordi de hadde andre forventninger.

Du kan si at oppgaven ble en større jobb enn du hadde antatt og at du derfor vil høre om det er greit at du heller bruker fotografier i stedet for illustrasjon.

Jo. 

Men jeg får bare ta jobben. Det er sånn forumet her funker for meg. Jeg stiller spørsmål når jeg ikke spør eller sier ting til andre irl, og så blir det klarere fir meg hva jeg bør gjøre. Det hjelper å få ut tanker og også få respons på dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (1 minutt siden):

Gave, ikke er et oppdrag? I såfall bestemmer du jo selv.

Om du er spurt eller allerede har diskutert omfang og utførelse på gaven (oppdraget) med barnets foreldre bør du ta det opp med dem. Kanskje syns de det er ok med foto, men kanskje ønsker de har de håndtegninger og heller vil spørre andre, hvem vet. 

Ja, jeg ble spurt av familien. Og det hørtes ut som en ok oppgave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (21 minutter siden):

Det er ikke helt tilfelle. Jeg vil jo vite om noen her ville blitt skuffet. Som at jeg egentlig ikke bruker nok tid og...engasjement. Som å komme lettvint unna. Hvilket også er tilfelle da... 

Hvis jeg hadde spurt deg/en jeg kjente om å gjøre dette til mitt dåpsbarn, så hadde jeg vært veldig takknemlig for at du ville gjøre dette og hadde ikke blitt skuffet om det hadde vært bilder istedenfor illustrasjoner.  Hadde det derimot vært en jobb som jeg betalte deg for, hadde jeg nok blitt litt skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Ja, jeg ble spurt av familien. Og det hørtes ut som en ok oppgave. 

Da syns jeg du skal spørre dem, det ville ioallefall jeg gjort om jeg var i dine sko (og forventet at du gjorde om jeg var i deres sko).

Til sammenligning lagde jeg borddekorasjoner pluss noe trykksaker til min venninnes bryllup for noen år siden. Hun hadde på forhånd lagd en rekke collager til inspirasjon men endelig utførelse var ikke høgd i stein. Jeg hadde derfor frihet til å tolke uttrykket. For meg ville det vært helt uaktuelt å ta endelig valg uten å høre med henne først, for å forsikre meg om at mitt forslag var innafor. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (12 minutter siden):

Da syns jeg du skal spørre dem, det ville ioallefall jeg gjort om jeg var i dine sko (og forventet at du gjorde om jeg var i deres sko).

Til sammenligning lagde jeg borddekorasjoner pluss noe trykksaker til min venninnes bryllup for noen år siden. Hun hadde på forhånd lagd en rekke collager til inspirasjon men endelig utførelse var ikke høgd i stein. Jeg hadde derfor frihet til å tolke uttrykket. For meg ville det vært helt uaktuelt å ta endelig valg uten å høre med henne først, for å forsikre meg om at mitt forslag var innafor. 

Ja, jeg er enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 timer siden):

Det er ikke helt tilfelle. Jeg vil jo vite om noen her ville blitt skuffet. Som at jeg egentlig ikke bruker nok tid og...engasjement. Som å komme lettvint unna. Hvilket også er tilfelle da... 

Det høres ut som om du har brukt masse tid allerede. Tror ikke dåpsforeldre i min storfamilie ville blitt skuffet over bruk av foto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig: Når du har lagt så mye flid i å skrive for hånd så tenker jeg at håndskrift må være et poeng. Kan det være litt stilmessig krasj å bruke foto? En minimal tegning av en mus tar ikke så lang tid, men noe sier meg at du er perfeksjonist.

Egentlig er spørsmålet hva du tror blir best.  Jeg blir litt misfornøyd selv hvis jeg tar en snarvei helt på slutten etter å ha brukt lang tid på noe.

Endret av Grendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...