Gå til innhold

Har dere kontanter?


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Jeg var i butikken nå, og så sa de at nettet var nede så kortautomaten virket ikke. Og han i kassa bruker å le litt når jeg betaler med kontanter iblant. Han lo ikke nå da 🙂 eller han gjorde jo det, men på en annen måte. Andre har også ledd av at jeg har og betaler med kontanter iblant, men jeg leste en bok om hvordan vi skal klare oss best mulig i krisetider, og der sto det at alle bør ha kontanter siden det skjer sabotasjer osv.  Så nå kom det jo til god nytte da, for jeg kjøpte favorittmaten min til middag, og hadde blitt så skuffet om jeg ikke hadde fått lagd det! Men mest viktig var jo såpe 🙃 jeg får jo bortimot panikk om jeg går tom! 

Har dere kontanter, og har dere fått bruk for de? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri kontanter.  Men hvis betalingsautomater ikke virker så kan man som regel vippse butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Dorthe skrev (Akkurat nå):

 Men hvis betalingsautomater ikke virker så kan man som regel vippse butikken.

Hva vil du gjøre hvis mobilnettet er nede da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Hva vil du gjøre hvis mobilnettet er nede da?

Hadde det vært i matbutikken her jeg bor så ville det vært greit å ta med maten hjem og betale senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri kontanter.  Men hvis betalingsautomater ikke virker så kan man som regel vippse butikken.

Ja, det er sant. Men vipps rakk han aldri å spørre om. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (1 minutt siden):

Hadde det vært i matbutikken her jeg bor så ville det vært greit å ta med maten hjem og betale senere.

Ja, men et sånt sted bor ikke jeg. De kjenner meg godt i butikken, og den ligger omtrent rett over gata, men jeg tror ikke at de hadde fått lov til det. 

Jeg bodde i en bygd en gang, og nærbutukken der hadde hele omsetningen på sommeren da alle turistene kom. Vi var veldig få fastboende, og en gang hadde jeg glemt lommeboken fordi jeg trodde den lå i veska. Da lånte butikkeieren meg penger så jeg fikk handlet 😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har alltid en liten kontantbeholdning hjemme i tilfelle krisesituasjon. Snart skal jeg også kjøpe noen dunker med vann og ellers også følge de andre rådene fra myndighetene om beredskap. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (19 minutter siden):

Har dere kontanter, og har dere fått bruk for de? 

Har ikke hatt kontanter på lenge. Hadde en stund en 200-lapp i lommeboka i tilfelle, men brukte den til slutt opp fordi jeg ikke gadd ha den liggende der lengre. Om kortterminalen er nede har de jo nødløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Ksn jeg spørre om hvorfor dere ikke har kontanter tilgjengelig ? 

Jeg vil heller spørre hvorfor man skal ha det. Jeg bruker det jo aldri. Har vel noen liggende hjemme et eller annet sted, som jeg sluttet å ha i lommeboken en godt stund etter at jeg sist brukte kontanter.

Siste nå er at jeg sjelden har med meg bankkortet eller lommeboken også, jeg betaler jo det aller meste med telefonen.

Endret av Ekstra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 timer siden):

Jeg var i butikken nå, og så sa de at nettet var nede så kortautomaten virket ikke. Og han i kassa bruker å le litt når jeg betaler med kontanter iblant. Han lo ikke nå da 🙂 eller han gjorde jo det, men på en annen måte. Andre har også ledd av at jeg har og betaler med kontanter iblant, men jeg leste en bok om hvordan vi skal klare oss best mulig i krisetider, og der sto det at alle bør ha kontanter siden det skjer sabotasjer osv.  Så nå kom det jo til god nytte da, for jeg kjøpte favorittmaten min til middag, og hadde blitt så skuffet om jeg ikke hadde fått lagd det! Men mest viktig var jo såpe 🙃 jeg får jo bortimot panikk om jeg går tom! 

Har dere kontanter, og har dere fått bruk for de? 

Min mor er cashens dronning, så jeg har alltid fått tilbake i kontanter når jeg handler for henne. Gaver kommer også ofte i form av cash, så pga mamma har jeg alltid hatt en konvolutt i en skuff med noen tusen i. Innimellom har jeg husket å ta med en seddel eller tre når jeg skal kjøpe noe som koster mer enn 1000 kroner (jeg gidder ikke veksel), og planen har alltid vært å sette cashen i innskuddsbank, men det har blitt med planen.

Under covid fikk jeg imidlertid et annet forhold til denne konvolutten, og syns det er greit å ha litt cash liggende i beredskap. Jeg tror jeg har rundt 15.000 kroner i konvolutten nå og de ligger fint der de ligger. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det bruker jeg ikke. 

Det ble et unntak før jul. 

Min mor gir alltid barnebarna kontanter til jul. I år hjalp vi dem litt , da det er upraktisk for dem. Jeg og samboer brukte kontantene på julemat og så vipset vi ungene fra bestemor i steden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (5 minutter siden):

Min mor er cashens dronning, så jeg har alltid fått kontanter av henne når jeg handler for henne. Gaver kommer også ofte i form av cash, så pga mamma har jeg alltid hatt en konvolutt i en skuff med noen tusen i. Innimellom har jeg husket å ta med en seddel eller tre når jeg skal kjøpe noe som koster mer enn 1000 kroner (jeg gidder ikke veksel), og planen har alltid vært å sette cashen i innskuddsbank, men det har blitt med planen.

Under covid fikk jeg imidlertid et annet forhold til denne konvolutten, og syns det er greit å ha litt cash liggende i beredskap. Jeg tror jeg har rundt 15.000 kroner i konvolutten nå og de ligger fint der de ligger. 

Det tror jeg er veldig smart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Det tror jeg er veldig smart! 

Man bør også ha tinnfoliehatt 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 minutter siden):

Man bør også ha tinnfoliehatt 😅

Du må slille mellom realistiske hendelser og utopi/ konspirasjon. Her kom jeg mef et reelt ekspel.

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (4 timer siden):

Ja, jeg har alltid en liten kontantbeholdning hjemme i tilfelle krisesituasjon. Snart skal jeg også kjøpe noen dunker med vann og ellers også følge de andre rådene fra myndighetene om beredskap. 

Jeg har også en liten kontantbeholdning hjemme. Av og til er det veldig greit. Har også en 5 liter med vann i boden (burde ha 2) Av tørr varer så har jeg alltid nok til å greie meg minst 1 uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 timer siden):

Jeg var i butikken nå, og så sa de at nettet var nede så kortautomaten virket ikke. Og han i kassa bruker å le litt når jeg betaler med kontanter iblant. Han lo ikke nå da 🙂 eller han gjorde jo det, men på en annen måte. Andre har også ledd av at jeg har og betaler med kontanter iblant, men jeg leste en bok om hvordan vi skal klare oss best mulig i krisetider, og der sto det at alle bør ha kontanter siden det skjer sabotasjer osv.  Så nå kom det jo til god nytte da, for jeg kjøpte favorittmaten min til middag, og hadde blitt så skuffet om jeg ikke hadde fått lagd det! Men mest viktig var jo såpe 🙃 jeg får jo bortimot panikk om jeg går tom! 

Har dere kontanter, og har dere fått bruk for de? 

Jeg har et par hundre liggende i lommebokdekselet😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (12 minutter siden):

Det tror jeg er veldig smart! 

Jeg også, og sjansen for at konvolutten bli tykkere er mer sannsynlig enn at den blir tynnere faktisk.

Jeg har alltid hatt et lite lager av mat og drikke, men etter covid, klimaendringer og invasjonen av Ukraina har jeg steppet opp og tenker beredskap på et annet nivå. Vi anbefales nå å ha beredskapslager for en uke, og jeg syns det er både ignorant og naivt å ikke lytte til det som blir sagt. Jeg har iallefall ikke tenkt å være en av "byfrøkenene" som står hjelpesløs og vifter med øyevippene om det blir behov for å greie seg uten strøm, vann og forsyning i noen dager eller uker ;) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (1 minutt siden):

Jeg også, og sjansen for at konvolutten bli tykkere er mer sannsynlig enn at den blir tynnere faktisk.

Jeg har alltid hatt et lite lager av mat og drikke, men etter covid, klimaendringer og invasjonen av Ukraina har jeg steppet opp og tenker beredskap på et annet nivå. Vi anbefales nå å ha beredskapslager for en uke, og jeg syns det er både ignorant og naivt å ikke lytte til det som blir sagt. Jeg har iallefall ikke tenkt å være en av "byfrøkenene" som står hjelpesløs og vifter med øyevippene om det blir behov for å greie seg uten strøm, vann og forsyning på noen dager ;) 

Hmm, føler meg som ei byfrøken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...