Gå til innhold

Har dere kontanter?


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Hmm, føler meg som ei byfrøken :)

Jeg er et typisk fellesskapsmenneske, men har likevel alltid likt å vite at jeg greier meg selv og ikke trenger at en mann eller andre kommer og fikser for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kayia skrev (7 minutter siden):

Jeg også, og sjansen for at konvolutten bli tykkere er mer sannsynlig enn at den blir tynnere faktisk.

Jeg har alltid hatt et lite lager av mat og drikke, men etter covid, klimaendringer og invasjonen av Ukraina har jeg steppet opp og tenker beredskap på et annet nivå. Vi anbefales nå å ha beredskapslager for en uke, og jeg syns det er både ignorant og naivt å ikke lytte til det som blir sagt. Jeg har iallefall ikke tenkt å være en av "byfrøkenene" som står hjelpesløs og vifter med øyevippene om det blir behov for å greie seg uten strøm, vann og forsyning i noen dager eller uker ;) 

 

Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Hmm, føler meg som ei byfrøken :)

 🙋‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (15 minutter siden):

Jeg også, og sjansen for at konvolutten bli tykkere er mer sannsynlig enn at den blir tynnere faktisk.

Jeg har alltid hatt et lite lager av mat og drikke, men etter covid, klimaendringer og invasjonen av Ukraina har jeg steppet opp og tenker beredskap på et annet nivå. Vi anbefales nå å ha beredskapslager for en uke, og jeg syns det er både ignorant og naivt å ikke lytte til det som blir sagt. Jeg har iallefall ikke tenkt å være en av "byfrøkenene" som står hjelpesløs og vifter med øyevippene om det blir behov for å greie seg uten strøm, vann og forsyning i noen dager eller uker ;) 

Ja

 Takk

 Helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kayia skrev (9 minutter siden):

Jeg er et typisk fellesskapsmenneske, men har likevel alltid likt å vite at jeg greier meg selv og ikke trenger at en mann eller andre kommer og fikser for meg. 

Jeg tror ikke det hjelper så mye med en mann om vi kommer i en slik situasjon at vi mangler både strøm og vann. Da er vi nok litt lost ja. Får gå løs på vinhylla da ;)

Fra spøk til alvor. Vi må nok skaffe oss et beredskapslager. Har alltids nok mat for ei uke. Skulle klart å holde varmen også, men burde fyllt opp noen vannflasker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det hjelper så mye med en mann om vi kommer i en slik situasjon at vi mangler både strøm og vann. Da er vi nok litt lost ja. Får gå løs på vinhylla da ;)

Fra spøk til alvor. Vi må nok skaffe oss et beredskapslager. Har alltids nok mat for ei uke. Skulle klart å holde varmen også, men burde fyllt opp noen vannflasker. 

 

Nei, nå følte jeg meg enda mer byfrøken. Ei skikkelig blond ei også. Får jo ikke laget til det som er i frysen uten strøm. 

Helt ærlig. Jeg orker ikke å forholde meg til dette jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (52 minutter siden):

Jeg vil heller spørre hvorfor man skal ha det. Jeg bruker det jo aldri. Har vel noen liggende hjemme et eller annet sted, som jeg sluttet å ha i lommeboken en godt stund etter at jeg sist brukte kontanter.

Siste nå er at jeg sjelden har med meg bankkortet eller lommeboken også, jeg betaler jo det aller meste med telefonen.

Nei, vi bruker jo sjeldent kontanter i dag. Likevel synes jeg det er viktig å ha kontanter i hus i tilfelle krise. Hva gjør du f.eks hvis strømmen og nettet blir borte og du ikke kan betale for deg på butikken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vendi skrev (Akkurat nå):

Nei, vi bruker jo sjeldent kontanter i dag. Likevel synes jeg det er viktig å ha kontanter i hus i tilfelle krise. Hva gjør du f.eks hvis strømmen og nettet blir borte og du ikke kan betale for deg på butikken? 

Hvis både strøm og nett er borte tviler jeg på at butikkene holder åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (1 minutt siden):

Hvis både strøm og nett er borte tviler jeg på at butikkene holder åpent.

Der har du jo et poeng ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (11 minutter siden):

Helt ærlig. Jeg orker ikke å forholde meg til dette jeg. 

Dette tror jeg du deler med mange, men jeg syns det er rart å snu ryggen til et så viktig råd. Jeg skjønner rett og slett ikke at det skal være sååå vanskelig å skaffe til veie det som står i feks denne oversikten og oppbevare lageret et sted i huset.

Andres valg har jeg imidlertid ikke noe med, vi har vel bare alle ulikt syn på hva som er eget og andres ansvar kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (7 minutter siden):

Hvis både strøm og nett er borte tviler jeg på at butikkene holder åpent.

Det er selvfølgelig utsalg både i Ukraina og på Gaza, men man får ikke kjøpt stor med vipps og kort :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (6 minutter siden):

Det er selvfølgelig utsalg både i Ukraina og på Gaza, men man får ikke kjøpt stor med vipps og kort :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, søster og mamma har fordelt litt beredskap mellom oss slik at det ikke blir overveldende. Feks så har jeg stormkjøkken og gass, de har cash, jeg har boksmat, de har knekkebrød osv. (Vi bor i nærheten av hverandre).

Vi har opplevd krig, så er ikke så nervøse eller redde mtp å diskutere det. Vi går ikke i full alarm-beredskap heller, men greit å ikke være for naiv.

Hvem hadde trodd for 5 år siden at verden ville se slik ut som i dag? Ting endrer seg, men veldig greit å ha evnen til å være realistisk men samtidig holde hodet kaldt  og ikke ha katastrofetanker slik at man mister livskvalitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt cash på noen år, men det hender at jeg tar ut litt for å gi til barnebarna.  Da har de lov å bruke det på hva de vil.  Til bursdagene deres vippser jeg til moren deres og det går rett i banken.

Jeg pleier å ha cash når jeg er ute og reiser.  Jeg har ikke lager av noe her hos meg og har ingen planer om det.  Ikke har jeg familie i nærheten, og hvis det blir krig og alle busser og fly stopper så sitter jeg her.  Slike katastrofetanker dytter jeg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Jeg har noen tusen i beredskapskassa. Husker ikke om det er 2000 eller 5000. I tillegg har vi noen hundrelapper her og der i huset, pluss et glass med mynter i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei har ikke brukt kontanter på mange år. Men i utlandet er det mye mer vanlig med kontanter og der brukes det fortsatt mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke hatt cash på noen år, men det hender at jeg tar ut litt for å gi til barnebarna.  Da har de lov å bruke det på hva de vil.  Til bursdagene deres vippser jeg til moren deres og det går rett i banken.

Jeg pleier å ha cash når jeg er ute og reiser.  Jeg har ikke lager av noe her hos meg og har ingen planer om det.  Ikke har jeg familie i nærheten, og hvis det blir krig og alle busser og fly stopper så sitter jeg her.  Slike katastrofetanker dytter jeg unna.

Dere som 'dytter unna" slike tanker og er helt uforberedt den dagen vi står i en krise, vil belaste andre. Vi må nemlig sørge for at dere klarer dere, så det handler i grunnen om ikke å bare ta ansvar for seg selv, men også ta hensyn til andre og kunne bidra selv. Det overrasker meg at du ikke ser det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (18 minutter siden):

Dere som 'dytter unna" slike tanker og er helt uforberedt den dagen vi står i en krise, vil belaste andre. Vi må nemlig sørge for at dere klarer dere, så det handler i grunnen om ikke å bare ta ansvar for seg selv, men også ta hensyn til andre og kunne bidra selv. Det overrasker meg at du ikke ser det? 

Hvis det blir krise drar jeg til familie. Du trenger ikke være redd for at jeg belaster deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (5 minutter siden):

Hvis det blir krise drar jeg til familie. Du trenger ikke være redd for at jeg belaster deg.

Jeg er ikke redd for det. Men det er faktisk første bud å undersøke om noen trenger hjelp i en sånn situasjon. Det sitter mennesker rundt omking som behøver hjelp av ulike grunner, så alle vi som klarer å sørge for og ha det vi trenger må hjelpe de som ikke har det. Jo færre dere er, jo bedre får vi hjulpet. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (4 minutter siden):

Hvis det blir krise drar jeg til familie. Du trenger ikke være redd for at jeg belaster deg.

Du sier at du ikke har familie i nærheten så om busser og fly stopper blir du værende der du er. Nå skal du dra til familien allikevel. Om det ikke er noen offentlige transportmidler (jeg antar du ikke har bil ettersom du nevner buss og fly), hvordan skal du komme deg dit da? Sykle eller gå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Du sier at du ikke har familie i nærheten så om busser og fly stopper blir du værende der du er. Nå skal du dra til familien allikevel. Om det ikke er noen offentlige transportmidler (jeg antar du ikke har bil ettersom du nevner buss og fly), hvordan skal du komme deg dit da? Sykle eller gå?

Jeg har ikke sykkel og har problemer med å gå. Jeg skal ikke til Trondheim.

Ærlig talt, hva skal jeg gjøre med kontanter hvis alt faller sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...