Gå til innhold

Hvilken fugl er dette? (se vedlagt bilde)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ser ut som en svale av noe slag?  Har ilke så mye greie på fugler, men kan ligne låvesvale. Kanskje. Litt ihvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

De lange halefjærene tyder på svale, ja. Men den virket litt for tykk liksom i kroppen og også på vingene. Svalene her i Norge er smekrere, synes jeg, glattere i kroppen liksom. Sikker på at det er en fugl som lever i Norge?

Nydelig tegning i alle fall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låvesvale. Stjerten stemmer ikke med taksvale, men det var vanskelig å se ettersom tegningen ikke har farger, men det er nok en låvesvale det skal forestille ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 timer siden):

Låvesvale. Stjerten stemmer ikke med taksvale, men det var vanskelig å se ettersom tegningen ikke har farger, men det er nok en låvesvale det skal forestille ja.

Mangel på farger gjør det vanskelig ja. Også mangel på opplysninger om størrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 timer siden):

Mangel på farger gjør det vanskelig ja. Også mangel på opplysninger om størrelse. 

Nja, ikke egentlig, størrelsen altså, at det er en svale er det ingen tvil om pga stjerten, men jeg måtte sjekke taksvale og låvesvale, men det er en låvesvale. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Nja, ikke egentlig, størrelsen altså, at det er en svale er det ingen tvil om pga stjerten, men jeg måtte sjekke taksvale og låvesvale, men det er en låvesvale. :) 

Nei, jeg liker ugler, kråker og ravner 🙂 og Svaner ❤ og resten er... fugler for meg 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg liker ugler, kråker og ravner 🙂 og Svaner ❤ og resten er... fugler for meg 😀

Ugler har jeg aldri sett og den står nok høyest på lista over fugler jeg gjerne vil se. ❤️ Har mang en kveld ligget og hørt kattuglene kalle på hverandre, men har aldri sett noen av ugleartene våre, dessverre. Det er flere jeg ønsker jeg kan krysse av på lista, men jeg tror ugler står øverst. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Ugler har jeg aldri sett og den står nok høyest på lista over fugler jeg gjerne vil se. ❤️ Har mang en kveld ligget og hørt kattuglene kalle på hverandre, men har aldri sett noen av ugleartene våre, dessverre. Det er flere jeg ønsker jeg kan krysse av på lista, men jeg tror ugler står øverst. :) 

Da vil jeg fortelle deg om den ene gangen jeg så/ opplevde ugle. Jeg var ute i skogen med den gangen valpen min. Sånn i  halvmørket tidlig vårmorgen. Så oppdaget jeg noe 'stort" på rn gren. Og før jeg skjønte hva det var, så fløy den med et enormt vingespenn rett mot meg over hodet mitt. Da ble jeg...andektig! Og jeg var så deprimert og det betydde noe ( i hodet mitt selv om det var helt tilfeldig) 

Og etter det... har jeg eksket dem. Jeg ble litt euforisk... 😍

Ps.det er en historie bak det meste 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Da vil jeg fortelle deg om den ene gangen jeg så/ opplevde ugle. Jeg var ute i skogen med den gangen valpen min. Sånn i  halvmørket tidlig vårmorgen. Så oppdaget jeg noe 'stort" på rn gren. Og før jeg skjønte hva det var, så fløy den med et enormt vingespenn rett mot meg over hodet mitt. Da ble jeg...andektig! Og jeg var så deprimert og det betydde noe ( i hodet mitt selv om det var helt tilfeldig) 

Og etter det... har jeg eksket dem. Jeg ble litt euforisk... 😍

Ps.det er en historie bak det meste 😊

For en opplevelse! ❤️ I sommer håper jeg å få blitt med på en fuglesafari i nærheten av Nordkapp, problemet er bare at det må være minst 13 påmeldte for at det skal bli noe av. Krysser fingrene og alt jeg har for at minst 12 andre skal være like fuglegale som meg! 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

For en opplevelse! ❤️ I sommer håper jeg å få blitt med på en fuglesafari i nærheten av Nordkapp, problemet er bare at det må være minst 13 påmeldte for at det skal bli noe av. Krysser fingrene og alt jeg har for at minst 12 andre skal være like fuglegale som meg! 🤞

Ja absolutt. 

Jeg ønsker at du opplever det du ønsker ! 

Virkelig 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (11 timer siden):

Låvesvale. Stjerten stemmer ikke med taksvale, men det var vanskelig å se ettersom tegningen ikke har farger, men det er nok en låvesvale det skal forestille ja.

Takk! Måtte google låvesvale, den hadde jo en nydelig blåfarge! Det var jeg faktisk ikke klar over for jeg trodde alle svaler var sorte og hvite jeg haha. Jaja, man lærer så lenge man lever sier jeg.

Anonymkode: 13cc8...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg synes det er så fint å ha kjennskap tl fugler, og i vinter har vi hatt foring på verandaen.  Moro å følge med på. Av store fugler har jeg faktisk sett ugler 3 ganger:

Første gang var da ungene var små, kanskje i 2003, de var med meg i bilen. Jeg hadde lest at ornitologer gikk mann av huse for å få sett et glimt av en lappugle som hadde forvillet seg helt sør til Kristiansand. Dette var visst første gang den hadde vært sett. Så kjørte vi da på vei ut til min far, og så så jeg på en slette der det aldri pleide å være verken biler eller folk, at det stod 2-3 biler der og noen mennesker med svært forsiktig adferd som så mot et tre. Jeg stoppet forsiktig, ble sittende i bilen med ungene, og der i et tre tjue meter fra oss, satt lappugla! Helt utrolig! Vi satt der noen minutter, og så kjørte vi videre.

Andre gang var omtrent 15 år seinere. Da var det også kommet lappugle hit! Og en vinterdag jeg kom fra min far, langs en lite trafikkert vei, satt den store fuglen på en brøytestikke!!!! Jeg stoppet bilen og vi så på den en stund, og så lettet den og fløy lavt og majestetisk bort til skogen!

Tredje gang var i Frankrike i 2019. Vi besøkte familie der, og snakket om fugler da vi satt ute en varm sommerkveld. Vi hørte en uglelyd, og mannen i huset sa at det var en "petit duc" (liten hertug 😁". Vanlig liten ugle å høre, m sjelden å se. Dagen etter var vi i en landsby, og jeg hørte lyden igjen fra et tre rett ved meg. Gikk forsiktig bort og kikket opp. Der satt en petit duc, 3 meter over meg i treet! Veldig rart!

Kattugle har jeg hørt mange ganger, men aldri sett. Hubro tror jeg at jeg hørte en gang, men da jeg meldte fra om det, tvilte ornitologene på at det stemte...

Har også sett kongeørn sveve - under meg - da vi gikk på fjelltur! Det var flott å se den ovenfra! Havørn har jeg også sett, men på avstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
påskelilje skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er så fint å ha kjennskap tl fugler, og i vinter har vi hatt foring på verandaen.  Moro å følge med på. Av store fugler har jeg faktisk sett ugler 3 ganger:

Første gang var da ungene var små, kanskje i 2003, de var med meg i bilen. Jeg hadde lest at ornitologer gikk mann av huse for å få sett et glimt av en lappugle som hadde forvillet seg helt sør til Kristiansand. Dette var visst første gang den hadde vært sett. Så kjørte vi da på vei ut til min far, og så så jeg på en slette der det aldri pleide å være verken biler eller folk, at det stod 2-3 biler der og noen mennesker med svært forsiktig adferd som så mot et tre. Jeg stoppet forsiktig, ble sittende i bilen med ungene, og der i et tre tjue meter fra oss, satt lappugla! Helt utrolig! Vi satt der noen minutter, og så kjørte vi videre.

Andre gang var omtrent 15 år seinere. Da var det også kommet lappugle hit! Og en vinterdag jeg kom fra min far, langs en lite trafikkert vei, satt den store fuglen på en brøytestikke!!!! Jeg stoppet bilen og vi så på den en stund, og så lettet den og fløy lavt og majestetisk bort til skogen!

Tredje gang var i Frankrike i 2019. Vi besøkte familie der, og snakket om fugler da vi satt ute en varm sommerkveld. Vi hørte en uglelyd, og mannen i huset sa at det var en "petit duc" (liten hertug 😁". Vanlig liten ugle å høre, m sjelden å se. Dagen etter var vi i en landsby, og jeg hørte lyden igjen fra et tre rett ved meg. Gikk forsiktig bort og kikket opp. Der satt en petit duc, 3 meter over meg i treet! Veldig rart!

Kattugle har jeg hørt mange ganger, men aldri sett. Hubro tror jeg at jeg hørte en gang, men da jeg meldte fra om det, tvilte ornitologene på at det stemte...

Har også sett kongeørn sveve - under meg - da vi gikk på fjelltur! Det var flott å se den ovenfra! Havørn har jeg også sett, men på avstand. 

Så koselig at du deler 🥰 Fugler er virkelig flotte og interessante dyr synes jeg 😊 Faren min er ganske så god på identifisere ulike fugle arter ut i fra utseende og ofte også bare kvitring, det synes jeg er ganske kult og skulle ønske jeg var bedre på så jeg vurderer faktisk å kjøpe meg en sånn fuglebok med bilder og lyd (alle fuglene har lyd som boken spiller av).

Anonymkode: 13cc8...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så koselig at du deler 🥰 Fugler er virkelig flotte og interessante dyr synes jeg 😊 Faren min er ganske så god på identifisere ulike fugle arter ut i fra utseende og ofte også bare kvitring, det synes jeg er ganske kult og skulle ønske jeg var bedre på så jeg vurderer faktisk å kjøpe meg en sånn fuglebok med bilder og lyd (alle fuglene har lyd som boken spiller av).

Anonymkode: 13cc8...628

Gjør det! Jeg har alltid kunnet ganske mange fugler, men det er alltid noen jeg ikke kan. Da googler jeg eller ser i fugleboka eller ser på fb om jeg kan finne den. Moro å lytte til fuglesang og fuglelyder også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
påskelilje skrev (3 minutter siden):

Gjør det! Jeg har alltid kunnet ganske mange fugler, men det er alltid noen jeg ikke kan. Da googler jeg eller ser i fugleboka eller ser på fb om jeg kan finne den. Moro å lytte til fuglesang og fuglelyder også!

Det er det! Jeg synes det er sååå koselig og energigivende nå når det våres og man kan høre alle småfuglene kvitre. Det er jo ikke til å unngå å bli glad av.

Anonymkode: 13cc8...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Så koselig at du deler 🥰 Fugler er virkelig flotte og interessante dyr synes jeg 😊 Faren min er ganske så god på identifisere ulike fugle arter ut i fra utseende og ofte også bare kvitring, det synes jeg er ganske kult og skulle ønske jeg var bedre på så jeg vurderer faktisk å kjøpe meg en sånn fuglebok med bilder og lyd (alle fuglene har lyd som boken spiller av).

Anonymkode: 13cc8...628

Jeg har boka, den er kjempefin. :) Anbefaler også fugle-appen Merlin, den kjenner faktisk igjen en god del fugler etter lyden! Den norske appen som kom for noen år siden og skulle identifisere fuglelyder var jo helt ubrukbar, mulig den er bedre nå, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (49 minutter siden):

Jeg synes det er så fint å ha kjennskap tl fugler, og i vinter har vi hatt foring på verandaen.  Moro å følge med på. Av store fugler har jeg faktisk sett ugler 3 ganger:

Første gang var da ungene var små, kanskje i 2003, de var med meg i bilen. Jeg hadde lest at ornitologer gikk mann av huse for å få sett et glimt av en lappugle som hadde forvillet seg helt sør til Kristiansand. Dette var visst første gang den hadde vært sett. Så kjørte vi da på vei ut til min far, og så så jeg på en slette der det aldri pleide å være verken biler eller folk, at det stod 2-3 biler der og noen mennesker med svært forsiktig adferd som så mot et tre. Jeg stoppet forsiktig, ble sittende i bilen med ungene, og der i et tre tjue meter fra oss, satt lappugla! Helt utrolig! Vi satt der noen minutter, og så kjørte vi videre.

Andre gang var omtrent 15 år seinere. Da var det også kommet lappugle hit! Og en vinterdag jeg kom fra min far, langs en lite trafikkert vei, satt den store fuglen på en brøytestikke!!!! Jeg stoppet bilen og vi så på den en stund, og så lettet den og fløy lavt og majestetisk bort til skogen!

Tredje gang var i Frankrike i 2019. Vi besøkte familie der, og snakket om fugler da vi satt ute en varm sommerkveld. Vi hørte en uglelyd, og mannen i huset sa at det var en "petit duc" (liten hertug 😁". Vanlig liten ugle å høre, m sjelden å se. Dagen etter var vi i en landsby, og jeg hørte lyden igjen fra et tre rett ved meg. Gikk forsiktig bort og kikket opp. Der satt en petit duc, 3 meter over meg i treet! Veldig rart!

Kattugle har jeg hørt mange ganger, men aldri sett. Hubro tror jeg at jeg hørte en gang, men da jeg meldte fra om det, tvilte ornitologene på at det stemte...

Har også sett kongeørn sveve - under meg - da vi gikk på fjelltur! Det var flott å se den ovenfra! Havørn har jeg også sett, men på avstand. 

Nå ble jeg litt overrasket ( og det liker jeg, så det er sagt ) 

Jeg har alltid trodd at typisk fuglemennesker er sånn litt... tøffere typer. Og ikke at du virker utøff, men mer...solid på bakken. Uten særlig utsvevelser 😀

Dette ble en fin og mer interrssant tråd 😊 ( i mitt hode) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kashmir skrev (11 minutter siden):

Nå ble jeg litt overrasket ( og det liker jeg, så det er sagt ) 

Jeg har alltid trodd at typisk fuglemennesker er sånn litt... tøffere typer. Og ikke at du virker utøff, men mer...solid på bakken. Uten særlig utsvevelser 😀

Dette ble en fin og mer interrssant tråd 😊 ( i mitt hode) 

Haha 😁

Nå har jeg lyst til at du beskriver meg, ut fra hvordan du kjenner meg herfra 😁

Jeg anser meg selv som en som er mer enn gjennomsnittet glad i natur og være ute. Men vet ikke om jeg er tøff akkurat... hva legger du i tøff?

Det er jo gøy å kunne overraske innimellom. Vet ikke hvor ofte jeg gjør det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (21 minutter siden):

Haha 😁

Nå har jeg lyst til at du beskriver meg, ut fra hvordan du kjenner meg herfra 😁

Jeg anser meg selv som en som er mer enn gjennomsnittet glad i natur og være ute. Men vet ikke om jeg er tøff akkurat... hva legger du i tøff?

Det er jo gøy å kunne overraske innimellom. Vet ikke hvor ofte jeg gjør det!

Du er trygghet for meg her. Jeg har tillit til deg 

Aldri noen overdrivelser eller drama. 

Du er er sånn cool. 

 Men..forsiktig 

Jeg ville ikke hatt deg med i krigen . Men jeg ville hatt deg der etterpå😀

Vi er son vi er.

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...