Gå til innhold

Erfaring med "Spis deg fri" boken? Jeg ønsker å gå ned i vekt, men får det aldri til...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg er en 29 år gammel kvinne som har 20 kg ekstra på kroppen som jeg trenger å gå ned i vekt. Jeg har prøvd det meste men kom for en tid tilbake over boken "Spis deg fri" og jeg synes det virker veldig lovende ut. Nå har jeg endelig fått surret meg til å låne boken på biblioteket og håper at den vil kunne hjelpe meg også til å nå målet mitt og ikke minst holde vekten etter at jeg (forhåpentligvis) har klart å gå ned 20 kg. Jeg har bare så vidt begynt å lese i den, kommet til side 20 eller noe sånt. Men jeg er veldig motivert da!

I den forbindelsen er jeg veldig nysgjerrig på om andre har lest Spis deg fri boken og hvilken erfaring du hadde med denne? Setter pris på alle svar!

Anonymkode: fa9ce...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei, jeg er en 29 år gammel kvinne som har 20 kg ekstra på kroppen som jeg trenger å gå ned i vekt. Jeg har prøvd det meste men kom for en tid tilbake over boken "Spis deg fri" og jeg synes det virker veldig lovende ut. Nå har jeg endelig fått surret meg til å låne boken på biblioteket og håper at den vil kunne hjelpe meg også til å nå målet mitt og ikke minst holde vekten etter at jeg (forhåpentligvis) har klart å gå ned 20 kg. Jeg har bare så vidt begynt å lese i den, kommet til side 20 eller noe sånt. Men jeg er veldig motivert da!

I den forbindelsen er jeg veldig nysgjerrig på om andre har lest Spis deg fri boken og hvilken erfaring du hadde med denne? Setter pris på alle svar!

Anonymkode: fa9ce...9de

Jeg har tittet på det, men det blir for mye veiing for meg, jeg orker ikke å veie absolutt alt jeg spiser. Har en kjenning som har prøvd det og det funket for ham, men han orket heller ikke all veiingen av mat konstant. Har du sett på FUS, Frisk Uten Sukker, av Bente Josefsen? Det er noe lignende som SDF, men norsk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest boken, men jeg hørte endel på podcasten for noen år siden. For min del ble det bensin på bålet for min spiseforstyrrelse å være såpass strikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hei, jeg er en 29 år gammel kvinne som har 20 kg ekstra på kroppen som jeg trenger å gå ned i vekt. Jeg har prøvd det meste men kom for en tid tilbake over boken "Spis deg fri" og jeg synes det virker veldig lovende ut. Nå har jeg endelig fått surret meg til å låne boken på biblioteket og håper at den vil kunne hjelpe meg også til å nå målet mitt og ikke minst holde vekten etter at jeg (forhåpentligvis) har klart å gå ned 20 kg. Jeg har bare så vidt begynt å lese i den, kommet til side 20 eller noe sånt. Men jeg er veldig motivert da!

I den forbindelsen er jeg veldig nysgjerrig på om andre har lest Spis deg fri boken og hvilken erfaring du hadde med denne? Setter pris på alle svar!

Anonymkode: fa9ce...9de

Hvis du har eller har hatt noen form for spiseforstyrrelse, så ville jeg styrt unna den tilnærmingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (30 minutter siden):

Jeg har tittet på det, men det blir for mye veiing for meg, jeg orker ikke å veie absolutt alt jeg spiser. Har en kjenning som har prøvd det og det funket for ham, men han orket heller ikke all veiingen av mat konstant. Har du sett på FUS, Frisk Uten Sukker, av Bente Josefsen? Det er noe lignende som SDF, men norsk da.

Skjønner godt du ikke orker veie alt. Det er jo litt styr, men jeg ønsker gjerne gi det ett reelt forsøk etter som det virker som at det har hjulpet for så mange også spesielt mtp det å holde vekten varig nede etter vektnedgang? Jeg skal sjekke ut frisk uten sukker, takk for tips.

Glitter skrev (22 minutter siden):

Har ikke lest boken, men jeg hørte endel på podcasten for noen år siden. For min del ble det bensin på bålet for min spiseforstyrrelse å være såpass strikt. 

Uffda, det høres ikke bra ut. Jeg har ingen spiseforstyrrelse, så det kan jo være verdt å prøve tenker jeg også bare kutte det ut hvis det skulle ha negativ effekt på meg? Høres ikke det greit ut kanskje?

frosken skrev (4 minutter siden):

Hvis du har eller har hatt noen form for spiseforstyrrelse, så ville jeg styrt unna den tilnærmingen. 

Kunne du begrunnet hvorfor? Bare greit å vite.

Anonymkode: fa9ce...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skjønner så er 95 % av  brukere her overvektige, og alle ønsker en lettvint og urealistisk måte å gå ned i vekt på. Det er ingen mirakelkur. 

Sois mindre og vær mer aktive. 

Skjønner dere ike hva overspising komner av blir dere heller aldri bedre. 

 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Som jeg skjønner så er 95 % av  brukere her overvektige, og alle ønsker en lettvint og urealistisk måte å gå ned i vekt på. Det er ingen mirakelkur. 

Sois mindre og vær mer aktive. 

Skjønner dere ike hva overspising komner av blir dere heller aldri bedre. 

 

Hvilke brukere er det du snakker om? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det enkle ofte er det beste. 
Min svoger gjorde det enkelt. 
sørget for skikkelig døgnrytme. Nok søvn på natt. Han kuttet ut brus og sukker og gikk ned 15 kg uten å trene. 
spise mindre og kutte ut sukker hjelper mye 

Anonymkode: 39a86...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (5 minutter siden):

Hvilke brukere er det du snakker om? 

Jeg ser ofte at folk vil ned i vekt her. Og det er veiing hver uke og hva har en gjort og spist i løpet av uka. Akkurat som om vekt er det viktigste. Det er ofte ikke det. Det er.psyken.

Og 10 kg overvekt pluss er nødvendigvis ikke særlig farlig heller. Er det? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (18 minutter siden):

Jeg ser ofte at folk vil ned i vekt her. Og det er veiing hver uke og hva har en gjort og spist i løpet av uka. Akkurat som om vekt er det viktigste. Det er ofte ikke det. Det er.psyken.

Og 10 kg overvekt pluss er nødvendigvis ikke særlig farlig heller. Er det? 

Nå tror jeg du har tatt for mye Møllers tran. Å påstå at 95 % av forumets brukere er overvektige og at alle ønsker en lettvint løsning, er ganske meningsløst. Hva som er viktig for den enkelte, er det heller ikke opp til verken meg eller deg å avgjøre. For noen er vektreduksjon essensielt, mens for andre er det helt andre ting som har betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (1 minutt siden):

Nå tror jeg du har tatt for mye Møllers tran. Å påstå at 95 % av forumets brukere er overvektige og at alle ønsker en lettvint løsning, er ganske meningsløst. Hva som er viktig for den enkelte, er det heller ikke opp til verken meg eller deg å avgjøre. For noen er vektreduksjon essensielt, mens for andre er det helt andre ting som har betydning. 

Tatt for mye Møllers tran? 😀 ja, ok.. mulig.

Jeg var inne på en  dagbok her, og jeg ble overrasket over hvor mange som skulle ned  i vekt. Hun? Og hun? Og henne også? 

Jeg vet ikke, men feil ble det. I mitt hode. 

Men ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Jeg var inne på en dagbok her, og jeg ble overrasket over hvor mange som skulle ned i vekt. Hun? Og hun? Og henne også? 

Det er vel ikke så rart at en som skriver om vektnedgang, får kommentarer fra fler som er i samme båt, særlig hvis det skjer i en dagbok?

Det er litt av en generalisering å få det til å bli 95% av brukerne 🤭

Husk også på at flere av de som skriver om sånt her, ikke nødvendigvis er overvektige, men opptatt av å holde vekten / unngå å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (12 minutter siden):

Tatt for mye Møllers tran? 😀 ja, ok.. mulig.

Jeg var inne på en  dagbok her, og jeg ble overrasket over hvor mange som skulle ned  i vekt. Hun? Og hun? Og henne også? 

Jeg vet ikke, men feil ble det. I mitt hode. 

Men ok. 

Jeg er muligens en av de du sikter til? Jeg er nå såvidt nede på normalvektig bmi, har aldri vært veldig overvektig, men samtidig er jeg så liten at det skal ingenting til... Jeg vil gjerne ned noen få kilo, men i det store og hele er jeg mest interessert i kosthold fordi jeg synes det er interessant å se hvordan det påvirker kroppen vår. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ned i vekt fordi jeg har aldri pleid å ha nåværende vekt. Som er BMI 24,8. Jeg føler meg mer vel på en lavere vekt derfor vil jeg ned. I tillegg til at jeg er en person som mister kontrollen og spiser alt jeg kommer over hvis jeg ikke er streng. 18 år med et problematisk forhold til mat forsvinner ikke. Det kan bare holdes i sjakk til en viss grad. 

Det betyr ikke at det er det viktigste i verden. Det var det før, men er ikke det nå lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (45 minutter siden):

Og 10 kg overvekt pluss er nødvendigvis ikke særlig farlig heller. Er det?

Det kommer helt an på høyden, hvor på kroppen de ekstra kiloene er, og om man har (andre) helseplager i tillegg.

Dessuten kommer det an på hva du mener med "10 kg overvekt pluss" og "ikke særlig farlig". Det finnes mange helseproblemer man ikke dør av, men som likevel er plagsomme for livskvaliteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Jeg er muligens en av de du sikter til? Jeg er nå såvidt nede på normalvektig bmi, har aldri vært veldig overvektig, men samtidig er jeg så liten at det skal ingenting til... Jeg vil gjerne ned noen få kilo, men i det store og hele er jeg mest interessert i kosthold fordi jeg synes det er interessant å se hvordan det påvirker kroppen vår. :) 

Jeg husker ikke alle nick, men burde huske ditt da, men det gjør jeg ikke.

Jeg mener bare at folk bør klare å være overvektige uten å gå helt under grunnmuren. 

Og at det handler om psyke. Alltid! Det er som når alkoholikere sier at alkihol "smaker godt " 

Bullshit.

Som om de som er SYKELIG overvektige ikke kan stå i mot smaken ab 200 g sjokolade pr dag.

Det er null troverdighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (7 minutter siden):

Det kommer helt an på høyden, hvor på kroppen de ekstra kiloene er, og om man har (andre) helseplager i tillegg.

Dessuten kommer det an på hva du mener med "10 kg overvekt pluss" og "ikke særlig farlig". Det finnes mange helseproblemer man ikke dør av, men som likevel er plagsomme for livskvaliteten. 

Helse/ kvalitet 

Forklar? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Helse/ kvalitet 

Forklar? 

Nå forstår jeg ikke helt hva du spør om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Nå forstår jeg ikke helt hva du spør om?

Det var du som skrev det? Helseproblem / livskvalitet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skrev at 10 kg+ overvekt ikke trenger å være farlig, og jeg kommenterte at konsekvensene kan være plagsomme uten at de er farlige. Da tenkte jeg spesielt på ledd- og muskelplager, f.eks. dårlige knær. Da blir det vondt å bevege seg, så det kan bli en nedadgående spiral med dårlig form, tung pust osv. Konstante småplager som man merker hele tiden, f.eks. hver gang man må gå i en trapp, går lett ut over livskvaliteten.

Alle får selvsagt ikke det, særlig ikke mens de er unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...