Gå til innhold

Troll på nett/ forum osv.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

hattifnattus
XbellaX skrev (1 minutt siden):

Skjønner godt hva du mener. Noen synes jo slikt er utrolig festlig, kjeder seg, eller bare liker å lage litt bråk. Etter utallige år på nett har jeg funnet ut at det er jaggu ikke alt man skal forstå ....  Jeg merker at det preger meg i måten jeg har svart på gjennom årene. Jeg skriver eksempelvis ofte langt kortere svar til anonyme enn noen med nick (med mindre innlegget er så alvorlig at jeg synes det fortjener et skikkelig realt svar).  

Det opplever jeg også, særlig etter årevis på kvinneguiden 

Er personen bak anonymknappen så er det sjeldent jeg gidder å svare lenger i det hele tatt med mindre det er et spørsmål som krever et veldig konkret og kort svar.

Jeg syns ikke det er så ille om det er en og annen tråd, men noen holder jo på hver eneste dag, og det er utrolig irriterende når man har svart over tid å innse at dette er jo bare tull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

XbellaX skrev (2 minutter siden):

Skjønner godt hva du mener. Noen synes jo slikt er utrolig festlig, kjeder seg, eller bare liker å lage litt bråk. Etter utallige år på nett har jeg funnet ut at det er jaggu ikke alt man skal forstå ....  Jeg merker at det preger meg i måten jeg har svart på gjennom årene. Jeg skriver eksempelvis ofte langt kortere svar til anonyme enn noen med nick (med mindre innlegget er så alvorlig at jeg synes det fortjener et skikkelig realt svar).  

Du har et godt poeng i at en ikke kan forstå alt. Det er verdt et forsøk iblant da 😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er ide å legge slike innlegg som dette under åpent forum med nick slik at man slipper anonyme innlegg som angriper brukere med nick.  

 

Jeg kan godt si det samme igjen at anonyme nick som starter troll/uviktige tråder kan man overse.  Det er noe helt annet å starte eller svare på en tråd med anonymt nick når innleggende er utleverende.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthe skrev (6 minutter siden):

Kanskje det er ide å legge slike innlegg som dette under åpent forum med nick slik at man slipper anonyme innlegg som angriper brukere med nick.  

 

Jeg kan godt si det samme igjen at anonyme nick som starter troll/uviktige tråder kan man overse.  Det er noe helt annet å starte eller svare på en tråd med anonymt nick når innleggende er utleverende.

 

 

 

Ja, men jeg anså ikke dette som en tråd som ville provosere noen, men.det er jo uansett en god ide å bruke forumet hvor nick må brukes. Jeg tenkte ikke over det, da jeg bruker dette av vane. 

Jeg bryr meg heller ikke om angrep som dette, og en tar vel høyde for det på dette forumet. Men det er unødvendig og gjør tråden utrivelig for flere. Det er jo litt kjipt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen må jo bare trolle på nettet, det behøver ikke å være så ondt ment. Men det faller mange sleivete kommentarer. Ser att mange opptrer som anonyme, for å kunne være mer spydig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke så sterk irritasjon eller andre følelser hvis jeg skjønner noe er troll. Var vel 13 år da jeg begynte på forum så har bare blitt vant til at slik kan det alltids være. 

Tror heller ikke de får dårlig samvittighet for det. De får seg en latter også tenker de ikke mer om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (7 minutter siden):

Jeg får ikke så sterk irritasjon eller andre følelser hvis jeg skjønner noe er troll. Var vel 13 år da jeg begynte på forum så har bare blitt vant til at slik kan det alltids være. 

Tror heller ikke de får dårlig samvittighet for det. De får seg en latter også tenker de ikke mer om det. 

Jeg vet ikke om jeg blir sterkt irritert på personen, siden jeg ikke skjønner helt hva som driver dem. Jeg vet bare at jeg hater å bli lurt. Det er jo ydmykende at noen ler av deg når du vil bidra positivt eller mer nyttig. Har aldri opplevd det i virkeligheten, men kan godt forstå følelsen selv om det ikke oppleves så ydmykende på nett av tross alt ukjente, som av noen du faktisk bryr deg om.

Det er interessant det du skriver om alder og nettbruk. Tankeveķkende. Kanskje hjernen vår faktisk ikke klarer å skjønne at det er vanlige mennesker bak nick og navn, fordi så mye av naturlig kommunikasjon er helt fraværende. Som mimikk, kroppsspråk, toneleie og måten man uttrykker seg på? 

At spesielt barn og unge ikke får opparbeidet seg empati akkurat på nett?  

For noen med mer fantasi og mer kunnskap og ikke minst evnen til å lytte, så er det nok lettere å forstå at man kommuniserer med virkelige personer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg blir sterkt irritert på personen, siden jeg ikke skjønner helt hva som driver dem. Jeg vet bare at jeg hater å bli lurt. Det er jo ydmykende at noen ler av deg når du vil bidra positivt eller mer nyttig. Har aldri opplevd det i virkeligheten, men kan godt forstå følelsen selv om det ikke oppleves så ydmykende på nett av tross alt ukjente, som av noen du faktisk bryr deg om.

Det er interessant det du skriver om alder og nettbruk. Tankeveķkende. Kanskje hjernen vår faktisk ikke klarer å skjønne at det er vanlige mennesker bak nick og navn, fordi så mye av naturlig kommunikasjon er helt fraværende. Som mimikk, kroppsspråk, toneleie og måten man uttrykker seg på? 

At spesielt barn og unge ikke får opparbeidet seg empati akkurat på nett?  

For noen med mer fantasi og mer kunnskap og ikke minst evnen til å lytte, så er det nok lettere å forstå at man kommuniserer med virkelige personer. 

Mulig det. Jeg har alltid vært bevisst på at det er ekte mennesker med ekte følelser bak. Men netthets er jo en ganske vanlig greie. 

Men nå skal det sies at mange av folkene bak tastaturet både på forum som KG og i VG kommentarfelt er godt voksne folk som ikke har vokst like mye opp med sosiale plattformer slik jeg har og enda mer den unge generasjonen som er nå. Likevel er mange av de meget flinke til å være ufine og empatiløse selv. Så jeg tror ikke det handler bare om at man nå ser at de som har vokst opp med dette har blitt voksen og på veien mistet lærdom om empati, respekt osv. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Mulig det. Jeg har alltid vært bevisst på at det er ekte mennesker med ekte følelser bak. Men netthets er jo en ganske vanlig greie. 

Men nå skal det sies at mange av folkene bak tastaturet både på forum som KG og i VG kommentarfelt er godt voksne folk som ikke har vokst like mye opp med sosiale plattformer slik jeg har og enda mer den unge generasjonen som er nå. Likevel er mange av de meget flinke til å være ufine og empatiløse selv. Så jeg tror ikke det handler bare om at man nå ser at de som har vokst opp med dette har blitt voksen og på veien mistet lærdom om empati, respekt osv. 

Jeg er enig med deg at godt voksne ofte er de verste. Absolutt. Jeg har sett uhyrlige kommentarer, går inn på profilen, og der er det bildet av en.bestemor i hagen med barnebarn på fanget og gjerne et sånn kjærlighetssitat på siden. Helt typisk eksempel. De er eldre og ser fulkstendig harmløse ut, og rett og slett herser unge influensere fks 🙃 Hets, og veldig langt fra saklig kritikk altså.

Men det er en generasjon som fikk internett i voksen alder hvor det var nytt. Jeg tror mange av dem fremdeles ser kun bokstaver og bilder uten å forholde seg til at de er fysiske mennrsker.

At barn og unge forstår regler, betyr jo ikke at de får empati. Det tror jeg de må lære av fysiske mennesker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig med deg at godt voksne ofte er de verste. Absolutt. Jeg har sett uhyrlige kommentarer, går inn på profilen, og der er det bildet av en.bestemor i hagen med barnebarn på fanget og gjerne et sånn kjærlighetssitat på siden. Helt typisk eksempel. De er eldre og ser fulkstendig harmløse ut, og rett og slett herser unge influensere fks 🙃 Hets, og veldig langt fra saklig kritikk altså.

Men det er en generasjon som fikk internett i voksen alder hvor det var nytt. Jeg tror mange av dem fremdeles ser kun bokstaver og bilder uten å forholde seg til at de er fysiske mennrsker.

At barn og unge forstår regler, betyr jo ikke at de får empati. Det tror jeg de må lære av fysiske mennesker? 

Ja de må jo lære det, og det er fokus på dette med nettvett og netthets i skolen. De lærer nok bedre enn min generasjon. Ingen tok en prat med meg om noe. Det var ikke vanlig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaylord Focker
Kashmir skrev (På 28.2.2024 den 15.06):

Ja. Men jeg lurer jo på samvittigheten? Har de ikke samvittighet? 

Når andre prøver å hjelpe og bidra med empati da?  

Folk har mindre samvittighet og empati overfor folk bak et nick på en skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaylord Focker skrev (5 minutter siden):

Folk har mindre samvittighet og empati overfor folk bak et nick på en skjerm.

Ja, det tror jeg er riktig. Ihvertfall veldig mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (50 minutter siden):

Jeg er enig med deg at godt voksne ofte er de verste. Absolutt. Jeg har sett uhyrlige kommentarer, går inn på profilen, og der er det bildet av en.bestemor i hagen med barnebarn på fanget og gjerne et sånn kjærlighetssitat på siden. Helt typisk eksempel. De er eldre og ser fulkstendig harmløse ut, og rett og slett herser unge influensere fks 🙃 Hets, og veldig langt fra saklig kritikk altså.

Men det er en generasjon som fikk internett i voksen alder hvor det var nytt. Jeg tror mange av dem fremdeles ser kun bokstaver og bilder uten å forholde seg til at de er fysiske mennrsker.

At barn og unge forstår regler, betyr jo ikke at de får empati. Det tror jeg de må lære av fysiske mennesker? 

Interessant at du sier det. Jeg var jo ung voksen da internett kom så jeg er siste generasjon som hadde en barndom uten internett og smarttelefoner. Det synes jeg er trist og skremmende i seg selv, selv om jeg vet vi ikke kan endre fremgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (4 minutter siden):

Interessant at du sier det. Jeg var jo ung voksen da internett kom så jeg er siste generasjon som hadde en barndom uten internett og smarttelefoner. Det synes jeg er trist og skremmende i seg selv, selv om jeg vet vi ikke kan endre fremgangen.

Jeg syns også det er tankevekkende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk har jo nok i livene sine om man ikke skal dikte opp saker for å få oppmerksomhet. 
Uansett så vet jo ingen om sakene her inne stemmer, eller om det er ekte. Folk svarer jo utifra HI etter beste evne. 
 

Anonymkode: 9ed25...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...