Gå til innhold

Kan en depresjon gå over av seg selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er bare å søke på google, det står på flere plasser at en depresjon kan gå over av seg selv. 

Jeg har opplevd det selv, senest for et par uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-
AnonymBruker skrev (På 2.3.2024 den 8.52):

Ja ca alle depresjoner går over av seg selv over tid. Men det kan ta lang tid og behandling er anbefalt om depresjonen er moderat eller alvorlig. 

Anonymkode: 33952...cb1

 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Depresjoner kan gå over av seg selv. Det betyr ikke at vi mener alle deprimerte ikke skal ta imot behandling. 

Anonymkode: 33952...cb1

Hvem er "vi" ( mener ) ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

 

Hvem er "vi" ( mener ) ? 

Vi som har denne meningen. I kontrast til de som mener noe annet 

Anonymkode: 33952...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (8 timer siden):

Javel? Jeg bet tennene sammen i årevis. Depresjon etter depresjon. Var aldri helt bra i mellom hver depresjon heller. Tilslutt var jeg så ødelagt at jeg falt helt fullstendig sammen. Og den viljestyrken jeg en gang hadde så mye av ble totalt tynnslitt. Folk her på forumet tror kanskje at jeg alltid har vært en person med lav viljestyrke og impulskontroll, men det er ikke tilfellet. Jeg vil si jeg var over snittet på begge deler i år etter år. Men ved å ha så mange ubehandlede depresjoner og de ytre belastningene jeg hadde så gikk det til h**** tilslutt. Det pluss at det viste seg at jeg hadde bipolar lidelse.

Jeg er enig i at en depresjon kan gå over av seg selv. Men det innebærer også en risiko for at depresjonen kommer tilbake. Igjen og igjen. Så jeg ville aldri anbefalt noen å gå ubehandlet.

Trist. 

Anonymkode: 5751e...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trist. 

Anonymkode: 5751e...8b7

Trist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Trist?

Ja? 

Anonymkode: 5751e...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja? 

Anonymkode: 5751e...8b7

Ja, ok. Det er vel det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady HM

Oslo Psykologklinikk sier følgende @Kashmir (min utheving i teksten)

Hva kan hjelp meg ut av en depresjon?


Først og fremst er det viktig å påpeke at de fleste depresjoner går over av seg selv. Det sies at en vanlig depresjon varer i 3 – 9 måneder, men med store variasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
Lady HM skrev (4 minutter siden):

Oslo Psykologklinikk sier følgende @Kashmir (min utheving i teksten)

Hva kan hjelp meg ut av en depresjon?


Først og fremst er det viktig å påpeke at de fleste depresjoner går over av seg selv. Det sies at en vanlig depresjon varer i 3 – 9 måneder, men med store variasjoner. 

Ja. Og det står samtidig at det bør behandles. 

Deretter står det hva man bør gjøre av tiltak selv. 

Jeg tror fremdeles at hvis man er deprimert uten å gjøre noe, så er det sannsynlig at det forverres. 

Nå er det ikke sikkert hi er deprimert. Får håpe ikke, for hennes/ hans skyld. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady HM
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ja. Og det står samtidig at det bør behandles. 

Deretter står det hva man bør gjøre av tiltak selv. 

Jeg tror fremdeles at hvis man er deprimert uten å gjøre noe, så er det sannsynlig at det forverres. 

Nå er det ikke sikkert hi er deprimert. Får håpe ikke, for hennes/ hans skyld. 

Herregud så kranglete du skal være hele tiden - at noe bør behandles betyr ikke at det ikke kan gå over av seg selv.

Jeg har selv hatt to runder med depresjon, den ene runden måtte behandles med medikamenter, den andre runden gikk det over av seg selv. Hva du tror er faktisk revnende likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (1 minutt siden):

Herregud så kranglete du skal være hele tiden - at noe bør behandles betyr ikke at det ikke kan gå over av seg selv.

Jeg har selv hatt to runder med depresjon, den ene runden måtte behandles med medikamenter, den andre runden gikk det over av seg selv. Hva du tror er faktisk revnende likegyldig.

Eh. Nå var det du som siterte meg her da. Det er ikke jeg som er kranglete da.

Det er som å si at man ikke kan jobbe og fungere "som normalt" under en depresjon. Det kan man. Det kommer helt an på hvem man hører på. 

Men for all del. Jeg orker nettopp IKKE å krangle. 

Neste gang noen spør skal jeg svare : Ja, det går sannsynligvis over av seg selv uten medisiner og tiltak. Legg deg ned under dyna og vent... i 3- 9 måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (På 1.3.2024 den 15.49):

Uten noen tiltak eller medisin? 

Anonymkode: 4936d...1d9

Kupton har skrevet at medisiner bør settes straks inn som tiltak ( ikke ordrett, men noe sånt ) Unntak er mild førstegangsdepresjon. 

Jeg har ikke fulgt så nøye med på alle tråder på psykiatri, så jeg har søkt på forumet nå for å finne ut hva han tidligere har skrevet om dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (13 minutter siden):

Ja. Og det står samtidig at det bør behandles. 

Deretter står det hva man bør gjøre av tiltak selv. 

Jeg tror fremdeles at hvis man er deprimert uten å gjøre noe, så er det sannsynlig at det forverres. 

Nå er det ikke sikkert hi er deprimert. Får håpe ikke, for hennes/ hans skyld. 

Ingen i denne tråden har ment at depresjoner ikke bør behandles selv om de går over av seg selv 

Anonymkode: 33952...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lady HM
Kashmir skrev (12 minutter siden):

Eh. Nå var det du som siterte meg her da. Det er ikke jeg som er kranglete da.<

Det er som å si at man ikke kan jobbe og fungere "som normalt" under en depresjon. Det kan man. Det kommer helt an på hvem man hører på. 

Men for all del. Jeg orker nettopp IKKE å krangle. 

Neste gang noen spør skal jeg svare : Ja, det går sannsynligvis over av seg selv uten medisiner og tiltak. Legg deg ned under dyna og vent... i 3- 9 måneder. 

🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

@Kashmir kan ikke du forklare hva det er du prøver å si bak all sarkasmen? Hva er det som provoserer deg her i tråden? Hva mener du at du har skjønt som vi ikke har skjønt? 

Anonymkode: 33952...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...