Gå til innhold

Syk bror


Angstlei

Anbefalte innlegg

Angstlei

Etter bror ble skrevet ut fra DPS og plassert i krisebolig har han gått opp 15 kilo i vekt, han klarer ikke spise vanlig mat p.g.a magesmerter og spiser kun yoghurt og næringsdrikker fra apoteket. Han våkner gjennomsvett og klarer ikke vaske sengetøy, kjøper bare nytt samt nytt undertøy på kiwi. Han er ikke skikkelig utredet for det somatiske så vet ikke om alt er psykisk med maten. Han skulle ha fjernet galleblæren, men klarte ikke møte til operasjon og fikk ikke hjelp til det heller etter hva han sier.
Hans boevne vurderes og har blitt det lenge, han er helt hjelpesløs. Han får medisiner fra hjemmesykepleien og ett tilsyn fra psykiatrisk team om dagen. Nå har han brukt opp tryden på en uke på dette. Jeg kan da ikke ventes å betale for maten hans? Hva er det som vil skje med han? Lar kommunen han sulte ihjel da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

Han kan ha rett på økonomisk verge. Høres jo ut som om han blant annet trenger det. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei
Vendi skrev (1 minutt siden):

Han kan ha rett på økonomisk verge. Høres jo ut som om han blant annet trenger det. 

De holder på med det etter hva jeg skjønner, men ting tar lang tid her. Mannen må jo få mat. Han er alvorlig psykisk syk og ute av å ta vare på seg selv. Dette sier han jo selv også. Jeg har nok å slite med og skal snart flytte inn til Oslo og har ikke penger til å kunne hjelpe han dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Angstlei skrev (14 minutter siden):

De holder på med det etter hva jeg skjønner, men ting tar lang tid her. Mannen må jo få mat. Han er alvorlig psykisk syk og ute av å ta vare på seg selv. Dette sier han jo selv også. Jeg har nok å slite med og skal snart flytte inn til Oslo og har ikke penger til å kunne hjelpe han dessverre.

En veldig lei og vanskelig situasjon for dere begge dette her. Jeg har ikke noen råd, men er glad for å høre at broren din er under utredning mtp blant annet boevne. Forhåpentligvis vil det ikke ta så lang tid som dere frykter. Kanskje du må prøve å stole på de som nå er inne i bildet for å hjelpe.

Ønsker dere alt godt og håper at ting snart vil bli bedre. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (48 minutter siden):

En veldig lei og vanskelig situasjon for dere begge dette her. Jeg har ikke noen råd, men er glad for å høre at broren din er under utredning mtp blant annet boevne. Forhåpentligvis vil det ikke ta så lang tid som dere frykter. Kanskje du må prøve å stole på de som nå er inne i bildet for å hjelpe.

Ønsker dere alt godt og håper at ting snart vil bli bedre. 

Det gjør jeg også. Det er vondt og krevende og være pårørende.

Anonymkode: dd7bc...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags diagnose er det snakk om? Utviklingshemming? Downs syndrom? 

Anonymkode: 4593b...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angstlei
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva slags diagnose er det snakk om? Utviklingshemming? Downs syndrom? 

Anonymkode: 4593b...08e

Nei, Asperger, personlighetsforstyrrelse, samt angst og tung depresjon.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mat vil han få så klart. Sosialhjelp får alle. 

Anonymkode: ff658...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Mat vil han få så klart. Sosialhjelp får alle. 

Anonymkode: ff658...995

Ikke om man sløser bort trygda på røyk og annen luksus

Anonymkode: 4593b...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke om man sløser bort trygda på røyk og annen luksus

Anonymkode: 4593b...08e

Jo. 

Anonymkode: ff658...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
Angstlei skrev (8 timer siden):

Etter bror ble skrevet ut fra DPS og plassert i krisebolig har han gått opp 15 kilo i vekt, han klarer ikke spise vanlig mat p.g.a magesmerter og spiser kun yoghurt og næringsdrikker fra apoteket. Han våkner gjennomsvett og klarer ikke vaske sengetøy, kjøper bare nytt samt nytt undertøy på kiwi. Han er ikke skikkelig utredet for det somatiske så vet ikke om alt er psykisk med maten. Han skulle ha fjernet galleblæren, men klarte ikke møte til operasjon og fikk ikke hjelp til det heller etter hva han sier.
Hans boevne vurderes og har blitt det lenge, han er helt hjelpesløs. Han får medisiner fra hjemmesykepleien og ett tilsyn fra psykiatrisk team om dagen. Nå har han brukt opp tryden på en uke på dette. Jeg kan da ikke ventes å betale for maten hans? Hva er det som vil skje med han? Lar kommunen han sulte ihjel da?

Jeg tror ikke broren din er fullt så hjelpeløs som han får deg til å tro, og han kommer ikke til å sulte i hjel. Hvis han er helt blakk, så vil han kunne få nødhjelp hos nav - men han kommer ikke til å få penger til å kjøpe nye klær og sengetøy. Det må være ordentlig vanskelig for deg at han appellerer så mye til deg. Tror jeg hadde vært ganske firkantet mht penger; ut i fra det du skriver så har han ikke kognitiv svekkelse, og hvis det aldri har noen konsekvenser for ham det han gjør, så kan han jo bare fortsette å regrediere. 

Det høres rart ut at han skal ha gått opp 15 kg i løpet av kort tid som følge av yoghurt og næringsdrikker.  Har han kontakt med fastlegen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke om man sløser bort trygda på røyk og annen luksus

Anonymkode: 4593b...08e

Det ironiske er at han har sluttet helt å røye og drikke kaffe. Går bare i yoghurt og næringsdrikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei
frosken skrev (2 timer siden):

Jeg tror ikke broren din er fullt så hjelpeløs som han får deg til å tro, og han kommer ikke til å sulte i hjel. Hvis han er helt blakk, så vil han kunne få nødhjelp hos nav - men han kommer ikke til å få penger til å kjøpe nye klær og sengetøy. Det må være ordentlig vanskelig for deg at han appellerer så mye til deg. Tror jeg hadde vært ganske firkantet mht penger; ut i fra det du skriver så har han ikke kognitiv svekkelse, og hvis det aldri har noen konsekvenser for ham det han gjør, så kan han jo bare fortsette å regrediere. 

Det høres rart ut at han skal ha gått opp 15 kg i løpet av kort tid som følge av yoghurt og næringsdrikker.  Har han kontakt med fastlegen?

 

 

Han har vært hos fastlegen, men ikke undersøkt ordentlig. Gjennom hele livet har han aldri vært en til å klage over smerter, før han fikk betennelse i galleblæren. Vi hadde to halvbrødre som begge døde av kreft i magen i tillegg til at pappa døde av føflekk kreft så syntes han burde undersøkes ordentlig. Jeg fikk også påvist ondartet føflekk i fjor og måtte operer bort mye så er mye kreft i familien.
Traff kontakten hans i kommunen og de skulle «jobbe» med saken angående å vaske klær og sengetøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker
Angstlei skrev (21 minutter siden):

Traff kontakten hans i kommunen og de skulle «jobbe» med saken angående å vaske klær og sengetøy.

Hva mener du med at de skulle "jobbe" med saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei
psykedeliker skrev (38 minutter siden):

Hva mener du med at de skulle "jobbe" med saken?

Sitat fra hun fra kommunen som har mest med han å gjøre. Det var det svaret jeg fikk da jeg sa at det ikke gikk an å kjøpe nytt i stedet for å vaske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Angstlei skrev (6 minutter siden):

Sitat fra hun fra kommunen som har mest med han å gjøre.

Fikk du dette skriftlig, eller er det din egen fortolkning av det som ble sagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Fikk du dette skriftlig, eller er det din egen fortolkning av det som ble sagt?

Snakket med henne selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Angstlei skrev (2 minutter siden):

Snakket med henne selv.

Og hun presiserte at de "jobbet" med saken? Eller hva mener du egentlig med anførselstegnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

@Angstlei nå vet jeg ikke om det er du som er mest psyk eller broren din. Kan du ikke fokusere på dine ting for en stund nå?

Man må ha ting på stell selv før man kan hjelpe andre. Litt ala fly, pustemaske osv. Det er av grunn man alltid må sette på sin egen maske først, og så hjelpe andre.

Snakk om deg selv, og dine egne utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angstlei
psykedeliker skrev (26 minutter siden):

Og hun presiserte at de "jobbet" med saken? Eller hva mener du egentlig med anførselstegnene?

Jeg mente at de ikke jobbet så bra med saken når det er gått snart en mnd uten at en vask er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...