Gå til innhold

Leser du på DOL, kupton?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
cathlin skrev (9 minutter siden):

Jeg oppfatter deg også som utidig og kverulerende.

Det er flere som deler den oppfattelsen. Må være mulig å diskutere og være uenig, uten å bli aggresiv.

Anonymkode: fb4f4...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

cathlin
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er flere som deler den oppfattelsen. Må være mulig å diskutere og være uenig, uten å bli aggresiv.

Anonymkode: fb4f4...ac0

Kjenner jeg blir sliten av å bli møtt med en vegg av aggressivitet og forsvar. Det gjør vondt i ørene å lese her for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så malplassert og dårlig på alle vis @Kashmir. Av og til er det smart å se helheten. Kupton har jobbet gratis og besten døgnåpen for oss psykisk syke i over tjue år. Å grave frem noe sånt fremfor en takketale er bare umodent og flaut for deg. Rådene Kupton kommer med i tråden du viser til er helt innafor også, ikke noe å lage en stor påskekrim og drama av. Mistet min siste rest av respekt dor deg som bruker her med dette stuntet

Anonymkode: 7e043...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (9 timer siden):

Det har muligens vært et dilemma her? At en som folk tyr til for nettopp "solide faglige" råd også kommer med PERSONLIGE ytringer som i den tråden, blant annet :  Det er greit at vi er i metoo- tider, men litt objektive må vi være"  (nedlatende og diskriminerende) 

Nei, det har ikke vært noe dilemma eller problem for de som har henvendt seg for å få råd. Det har vært godt kjent at han også delte personlige erfaringer og synspunkter sammen med det rent faglige. Det er helt naturlig når man faktisk har årelang erfaring. I den tråden du viser til, ser det ut for meg som om erfaringene er tillagt betydelig større vekt enn de personlige ytringene

Han undertegnet ikke som "NN, pensjonert psykiater" eller noe tilsvarende. Han opptrådte som bruker. Da er det opptil leserne å filtrere ut det man eventuelt ikke liker og konsentrere seg om det man kan bruke. Akkurat som når du eller jeg svarer i tråder på DOL. 

For ordens skyld: Jeg har aldri stilt et eneste spørsmål på Psykiatriforum, så dette er ikke noe lojalitetsinnlegg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel
Kashmir skrev (13 timer siden):

Det er greit at det kan bli tap innholdsmessig ved at @kuptonikke er her. 

Jeg har heller ikke hatt mot at han har vært her! 

Men nå sier jeg ærlig rett frem at jeg syns det er deilig uten alt mas om diagnoser, doser, medisiner og rop på Kupton ved SPØRMÅL om hvilke diagnoser man KAN ha osv. De fleste som trenger det, har egne behandlere. 

Jeg har ingenting mot at brukere snakker om diagnoser ( SELVFØLGELIG ikke! ) og medisiner ( gjerne andres erfaringer ) , men det ble mye mas om slikt. Nå ser jeg at brukere kan dele egne erfaringer og info, og at de mer spør "hva kan jeg gjøre " istedenfor "kan jeg ha en annen diagnose " osv. 

Jeg tenkte at det ble et veldig mas og klaging her en lang stund etter at Kupton "forsvant" men det ble det ikke! Brukere er her og deltar i tråder, og det er ikke mye mas etter at han. 

Kanskje det faktisk er bra for flere å fokusere på annet enn kun psykdom og spekulasjoner om andre diagnoser og doser også? 

( du trenger ikke svare. Dette bør ikle bli en diskusjon 🙃 det var bare en side ved dette jeg har tenkt på og ville si noe om siden du var inne på det ) 

 

Her er jeg helt uenig.

DOL er en kjempesuksess når det gjelder psykiatri. Det er et stort behov der ute.

Ikke så stor suksess når det gjelder andre tema som barn, samliv, trening og kosthold.

Disse andre temaene drukner. Det synes jeg også er kjedelig, men det er ikke dem vellykkede delen som må endre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så malplassert og dårlig på alle vis @Kashmir. Av og til er det smart å se helheten. Kupton har jobbet gratis og besten døgnåpen for oss psykisk syke i over tjue år. Å grave frem noe sånt fremfor en takketale er bare umodent og flaut for deg. Rådene Kupton kommer med i tråden du viser til er helt innafor også, ikke noe å lage en stor påskekrim og drama av. Mistet min siste rest av respekt dor deg som bruker her med dette stuntet

Anonymkode: 7e043...ccf

Jeg lever greit med at Kashmir har et annet syn på Kupton (dvs. Kuptons retorikk) enn mange andre her.

Slik jeg har lært Kashmir å kjenne, er vedkommende en innbitt forsvarer av de som har det vanskeligst og sparker oppover men aldri nedover. Det er tid og sted for alt, og jeg synes kanskje ikke denne tråden burde vært brukt til kritikk av Kuptons litt "anti-woke" holdninger som vises iblant (som jeg mistenker at provoserer Kashmir skikkelig). Likevel synes jeg vi skal respektere Kashmir sitt syn på både sak og person, og vi trenger ikke komme med personangrep likevel.

For meg er også Kuptons innsats på forumet unik. Men det er noe som skurrer litt for meg når diskusjonen blir av typen "Fordi du har gjort noe ekstremt bra, skal du skånes for kritikk den gangen du gjør noe som ikke er bra" (uten at jeg tar stilling til om den tråden det vises til - har knapt lest den - er bra eller ikke). Eller sagt på en annen måte - jeg er med i en kostholdsgruppe som heter "Spør Thor" på Facebook (gruppa har 60.000 medlemmer så dette identifiserer ikke) - det jeg har stusset mye over der inne, er at moderatorene og mange av medlemmene synes å se på "Thor" som en allmektig person som ikke kan kritiseres. FORDI han dedikerer livet sitt til denne gruppa. Det blir for meg feil.

Bare min mening..

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken
ISW skrev (1 time siden):

Jeg lever greit med at Kashmir har et annet syn på Kupton (dvs. Kuptons retorikk) enn mange andre her.

Slik jeg har lært Kashmir å kjenne, er vedkommende en innbitt forsvarer av de som har det vanskeligst og sparker oppover men aldri nedover. Det er tid og sted for alt, og jeg synes kanskje ikke denne tråden burde vært brukt til kritikk av Kuptons litt "anti-woke" holdninger som vises iblant (som jeg mistenker at provoserer Kashmir skikkelig). Likevel synes jeg vi skal respektere Kashmir sitt syn på både sak og person, og vi trenger ikke komme med personangrep likevel.

For meg er også Kuptons innsats på forumet unik. Men det er noe som skurrer litt for meg når diskusjonen blir av typen "Fordi du har gjort noe ekstremt bra, skal du skånes for kritikk den gangen du gjør noe som ikke er bra" (uten at jeg tar stilling til om den tråden det vises til - har knapt lest den - er bra eller ikke). Eller sagt på en annen måte - jeg er med i en kostholdsgruppe som heter "Spør Thor" på Facebook (gruppa har 60.000 medlemmer så dette identifiserer ikke) - det jeg har stusset mye over der inne, er at moderatorene og mange av medlemmene synes å se på "Thor" som en allmektig person som ikke kan kritiseres. FORDI han dedikerer livet sitt til denne gruppa. Det blir for meg feil.

Bare min mening..

Akkurat når vi tar avskjed med noen, så pleier vi å klare å holde oss til det vi har felles som er rimelig positivt, vi pleier ikke å lete etter om det muligens kan finnes også kan finne noe negativt. Jeg pleier i alle fall ikke å avbryte den som holder avskjedstalen på jobb for å si at i 2016 synes jeg du sa noe helt forferdelig...

Når det gjelder dette med personangrep, så har jeg gjentatte ganger blitt utsatt for personangrep av Kashmir, noe jeg synes er ugreit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
laban skrev (2 timer siden):

Nei, det har ikke vært noe dilemma eller problem for de som har henvendt seg for å få råd. Det har vært godt kjent at han også delte personlige erfaringer og synspunkter sammen med det rent faglige. Det er helt naturlig når man faktisk har årelang erfaring. I den tråden du viser til, ser det ut for meg som om erfaringene er tillagt betydelig større vekt enn de personlige ytringene

Han undertegnet ikke som "NN, pensjonert psykiater" eller noe tilsvarende. Han opptrådte som bruker. Da er det opptil leserne å filtrere ut det man eventuelt ikke liker og konsentrere seg om det man kan bruke. Akkurat som når du eller jeg svarer i tråder på DOL. 

For ordens skyld: Jeg har aldri stilt et eneste spørsmål på Psykiatriforum, så dette er ikke noe lojalitetsinnlegg.  

Det har vært reaksjoner mot Kuptons ytringer flere ganger, og han har også såvidt jeg kan huske å lese i en tråd her-  bedt om unnskyldning ( vet ikke jeg om det er tilfellet )  Det blir vanskelig å si noe om han som ikke oppfattea som udelt positivt da? Det er fullt forsvar av ham.og se på alle angrepene her?  Det har null med saklighet og objektivitet  å gjøre. ( Det er derfor jeg ikke responderer på flere, de får bare få det ut ) 

Rolleblanding har blitt nevnt her. Han ytrer seg som "privatperson" og slutter her i protest mot at han ikke kan gi faglige råd ut over det regelverket sier. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Det har vært reaksjoner mot Kuptons ytringer flere ganger, og han har også såvidt jeg kan huske å lese i en tråd her-  bedt om unnskyldning ( vet ikke jeg om det er tilfellet )  Det blir vanskelig å si noe om han som ikke oppfattea som udelt positivt da? Det er fullt forsvar av ham.og se på alle angrepene her?  Det har null med saklighet og objektivitet  å gjøre. ( Det er derfor jeg ikke responderer på flere, de får bare få det ut ) 

Poenget mitt var bare at hans tilstedeværelse og rolle ikke har vært å anse som noe problem eller dilemma. 

Ingen kan ha høyt aktivitetsnivå her i årevis uten å komme med noe som kan sies å være litt raskt eller sleivete eller unyansert. Alle kan komme med noe som vekker reaksjoner og/eller som man finner ut bør modereres eller unnskyldes Det gjør ikke brukeren til problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
frosken skrev (13 timer siden):

Jeg er blitt usikker på hvorvidt dette forumet kommer til/bør bestå når det gjelder psykiatridelen.  Når det ikke lenger gis faglig solide svar og blir krangel om helt meningsløse ting, så kan dette forumet fort bli et av de mange ikke veldig konstruktive stedene det diskuteres psykiatri på nett. 

Det er mange som opp gjennom tidene også har fått gode second opinion vurderinger på konkrete spørsmål  - og slik at forumet også kunne hjelpe folk til å skjønne når de ikke får god nok hjelp idag. 

 

frosken skrev (16 minutter siden):

Akkurat når vi tar avskjed med noen, så pleier vi å klare å holde oss til det vi har felles som er rimelig positivt, vi pleier ikke å lete etter om det muligens kan finnes også kan finne noe negativt. Jeg pleier i alle fall ikke å avbryte den som holder avskjedstalen på jobb for å si at i 2016 synes jeg du sa noe helt forferdelig...

Når det gjelder dette med personangrep, så har jeg gjentatte ganger blitt utsatt for personangrep av Kashmir, noe jeg synes er ugreit. 

Syns du den øverste kommentaren din var særlig positiv?  

Det er greit å kritisere forum og hva brukere gjør, samt dele oppfatninger av hvordan "forumet kan ende med å bli" - bare ikke @Kupton får noe kritikk rettet mot seg? 

Og..du har ikke fått "gjentatte" personangrep mot deg!  Dessuten har vi forlengst blitt ferdig med det i en tråd her? 

Positiv du...

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
laban skrev (4 minutter siden):

Poenget mitt var bare at hans tilstedeværelse og rolle ikke har vært å anse som noe problem eller dilemma. 

Ingen kan ha høyt aktivitetsnivå her i årevis uten å komme med noe som kan sies å være litt raskt eller sleivete eller unyansert. Alle kan komme med noe som vekker reaksjoner og/eller som man finner ut bør modereres eller unnskyldes Det gjør ikke brukeren til problematisk.

Jeg er helt enig i siste avsnitt. Derfor er det interessant å se hva som skjer om noen påpeker feil enkelte har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
ISW skrev (2 timer siden):

Jeg lever greit med at Kashmir har et annet syn på Kupton (dvs. Kuptons retorikk) enn mange andre her.

Slik jeg har lært Kashmir å kjenne, er vedkommende en innbitt forsvarer av de som har det vanskeligst og sparker oppover men aldri nedover. Det er tid og sted for alt, og jeg synes kanskje ikke denne tråden burde vært brukt til kritikk av Kuptons litt "anti-woke" holdninger som vises iblant (som jeg mistenker at provoserer Kashmir skikkelig). Likevel synes jeg vi skal respektere Kashmir sitt syn på både sak og person, og vi trenger ikke komme med personangrep likevel.

For meg er også Kuptons innsats på forumet unik. Men det er noe som skurrer litt for meg når diskusjonen blir av typen "Fordi du har gjort noe ekstremt bra, skal du skånes for kritikk den gangen du gjør noe som ikke er bra" (uten at jeg tar stilling til om den tråden det vises til - har knapt lest den - er bra eller ikke). Eller sagt på en annen måte - jeg er med i en kostholdsgruppe som heter "Spør Thor" på Facebook (gruppa har 60.000 medlemmer så dette identifiserer ikke) - det jeg har stusset mye over der inne, er at moderatorene og mange av medlemmene synes å se på "Thor" som en allmektig person som ikke kan kritiseres. FORDI han dedikerer livet sitt til denne gruppa. Det blir for meg feil.

Bare min mening..

Jeg er faktisk helt uenig med deg i dette. Fint at du har behov for å uttrykke en sympati for Kashmir og mansplaine at hun er Robin Hood (slik du ser det), men det må i såfall være lov å mene noe annet. Jeg har faktisk aldri, gjennom alle disse årene, sett NHD eller Kupton være usakelig eller angripe brukere, uansett uenighet. Jeg har ikke vært enig med han i alt, langt der ifra, men jeg har alltid lest hans innlegg som konstruktive og framlagt i det han har ment har vært beste hensikt. Psykisk helse er ikke matematikk, og det har ikke vært problematisk for meg som leser å skjønne at innimellom, noen få ganger, så har feltet vært splittet. Jeg har heller ikke hatt problem med å venne meg til hans knappe stil/ kommunikasjonsform. Men det er meg.

Så til tråden Kashmir løftet fram i tråden fra 2019, side 563 eller deromkring (!) som hun har funnet fram, og syns Kupton har gjort et overtramp i. Henne om det. Jeg har lest tråden nå, og kan ikke forstå hva hun mener. Hans første respons er "finn en ny behandler", og hans andre er "dette er ikke advokatmat". Jeg for min del er helt enig, uten at det egentlig har betydning. Klart han kunne nevnt nemda, men for alt vi vet var TS et psykisk sted der det å sette i gang et apparat selv ville forværret hennes psykiske helse? At det å be om ny behandler og - om hun følte for det eller ble spurt begrunnet hvorfor - var det beste i hennes situasjon? Ingen visste hvem TS var, hverken du, jeg eller Kashmir, men jeg er ikke overrasket om Kupton sitter på erfaring gjennom et langt yrkesliv som gjør at han rådgir som han gjør. Ikke vet jeg, men det gjør ikke Kashmir heller, og dermed er det ikke gitt hva som var riktig råd slik hun synes å mene.

Jeg syns faktisk det hele ligner på en (hekse)jakt, og da skal vi huske at heller ikke Kupton har vært ansatt her, men derimot en ansett privatperson i kraft av sitt tidligere yrkesliv. Jeg syns det er ugreit å forfølge en person på et forum på den måten Kashmir gjør i flere tråder nå. Og som Frosken sier, hun kunne ikke valgt et dårligere tidspunkt enn midt i "takketalen".

 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Jeg er helt enig i siste avsnitt. Derfor er det interessant å se hva som skjer om noen påpeker feil enkelte har gjort. 

Men det må nesten tas i hver enkelt tråd - påpeke feilen når den skjer, og se på reaksjonen der og da. De fleste av oss med (periodevis) høyt aktivitetsnivå har opplevd å være "på begge sider av bordet" i slike sammenhenger. Ingen er ufeilbarlige. Så må det kunne gå over i historien, ikke lagres for å (mis)brukes i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
laban skrev (2 minutter siden):

Men det må nesten tas i hver enkelt tråd - påpeke feilen når den skjer, og se på reaksjonen der og da. De fleste av oss med (periodevis) høyt aktivitetsnivå har opplevd å være "på begge sider av bordet" i slike sammenhenger. Ingen er ufeilbarlige. Så må det kunne gå over i historien, ikke lagres for å (mis)brukes i ettertid. 

Jeg responderte på et innlegg her. Denne tråden er om Kupton. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jeg responderte på et innlegg her. Denne tråden er om Kupton. 

Forstår ikke vitsen med å dra frem en gammel tråd når det ikke er noe galt i den, han skrev jo bare sin mening som alle andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
kupton skrev (11 timer siden):

Jeg har lest de innlegg hvor jeg er involvert, og jeg står fast på mine råd. Melding til etisk komite/råd i psykologforeningen.

Jeg har opplevd så mange ganger at krenkede personer har hatt rett, men ikke fått rett i ulike instanser og dermed stått igjen som taperen og med det dobbeltraumatisert.

Tenk dere inn i situasjonen til psykologens advokat. Har hun en enkel eller vanskelig sak? Lik det eller ikke, men det er slik at det her er kvinnen som har bevisbyrden. Hva hvis psykologen sier at han selvsagt aldri har hvisket noe til henne? Hvordan bevise stirring?

 

Kayia skrev (15 minutter siden):

Jeg er faktisk helt uenig med deg i dette. Fint at du har behov for å uttrykke en sympati for Kashmir og mansplaine at hun er Robin Hood (slik du ser det), men det må i såfall være lov å mene noe annet. Jeg har faktisk aldri, gjennom alle disse årene, sett NHD eller Kupton være usakelig eller angripe brukere, uansett uenighet. Jeg har ikke vært enig med han i alt, langt der ifra, men jeg har alltid lest hans innlegg som konstruktive og framlagt i det han har ment har vært beste hensikt. Psykisk helse er ikke matematikk, og det har ikke vært problematisk for meg som leser å skjønne at innimellom, noen få ganger, så har feltet vært splittet. Jeg har heller ikke hatt problem med å venne meg til hans knappe stil/ kommunikasjonsform. Men det er meg.

Så til tråden Kashmir løftet fram i tråden fra 2019, side 563 eller deromkring (!) som hun har funnet fram, og syns Kupton har gjort et overtramp i. Henne om det. Jeg har lest tråden nå, og kan ikke forstå hva hun mener. Hans første respons er "finn en ny behandler", og hans andre er "dette er ikke advokatmat". Jeg for min del er helt enig, uten at det egentlig har betydning. Klart han kunne nevnt nemda, men for alt vi vet var TS et psykisk sted der det å sette i gang et apparat selv ville forværret hennes psykiske helse? At det å be om ny behandler og - om hun følte for det eller ble spurt begrunnet hvorfor - var det beste i hennes situasjon? Ingen visste hvem TS var, hverken du, jeg eller Kashmir, men jeg er ikke overrasket om Kupton sitter på erfaring gjennom et langt yrkesliv som gjør at han rådgir som han gjør. Ikke vet jeg, men det gjør ikke Kashmir heller, og dermed er det ikke gitt hva som var riktig råd slik hun synes å mene.

Jeg syns faktisk det hele ligner på en (hekse)jakt, og da skal vi huske at heller ikke Kupton har vært ansatt her, men derimot en ansett privatperson i kraft av sitt tidligere yrkesliv. Jeg syns det er ugreit å forfølge en person på et forum på den måten Kashmir gjør i flere tråder nå. Og som Frosken sier, hun kunne ikke valgt et dårligere tidspunkt enn midt i "takketalen".

 

Her spekulerer du på hvorfor @Kupton ikke kom med råd. 

Når han forklarer at det var AKKURAT det han gjorde. ( etter ytringene jeg reagerte på ) Se over. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Jeg responderte på et innlegg her. Denne tråden er om Kupton. 

Dette er hva som definerer stalking. Upassende provoserende og ufint. Du har ingen med deg om stuntet ditt ang Kupton og den aktuelle tråd. Det burde fortelle deg at du ikke har innsikt i egen oppførsel. 

Anonymkode: 019cc...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
stjernestøv skrev (5 minutter siden):

Forstår ikke vitsen med å dra frem en gammel tråd når det ikke er noe galt i den, han skrev jo bare sin mening som alle andre. 

Jeg syns de "bare" meningene hans var..ikke så bra. 

Tråden er ifb med en nylig tråd her. Det har jeg sagt et par ganger nå da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

@frosken og @Kayia

Vi har nok et veldig ulikt syn på dette - hvilket er OK. Det jeg tror alle er enig om, er at det er trist at Kupton slutter. Men samtidig mener jeg det må være lov å ha noen meninger om hendelsen også. Det at man ikke kan signere som helsepersonell eller gi konkrete doseringsråd har vært kjent her inne i mange år nå. Kupton valgte å utfordre (bryte) regelverket ved å hhv. signere som lege og gi et konkret doseringsråd om Litium, hvorpå Admin reagerte pga. regelbrudd, hvorpå Kupton valgte å trekke seg. For meg virker det i alle fall som det (dessverre) er Kupton som har søkt konflikt her. Det må det være lov å si, uten å på noen måte undergrave det faktum at Kupton har gjort en uvurderlig innsats her i mange år og vi bør alle være takknemlige for det.

Hva gjelder Kashmir, så setter jeg generelt lite pris på personangrep enten det går den ene eller den andre veien. Mitt ønske er at man i større grad tar ballen og ikke mannen i disse diskusjonene, være seg beskyldninger om mansplaining, personangrep eller hva som helst. Jeg er sjelden enig med Kashmir i sak, men jeg opplever at vedkommende nærmest blir forfulgt her inne. Det reagerer jeg på.

Angående tråden fra 2019 har jeg svært få meninger om den. Jeg har som sagt knapt lest den.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er hva som definerer stalking. Upassende provoserende og ufint. Du har ingen med deg om stuntet ditt ang Kupton og den aktuelle tråd. Det burde fortelle deg at du ikke har innsikt i egen oppførsel. 

Anonymkode: 019cc...fb0

Nei. Det forteller meg faktisk noe helt annet! At brukere blir så forbannet og går til amgrep forteller meg langt fra at jeg har tatt feil her!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...