Gå til innhold

Hvordan står det til med selvfølelsen din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Krøll47
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Tenker at det første går på å vise hvem en er uten å ta andres eventuelle kritikk personlig. Stole på seg selv og egen dømmekraft? 

Selvfølelse er mer å vite hvordan en funker sammen med andre, tørre å si fra og ha egne meninger?

Selvbilde er vel å tenke at man er ok. Ha aksept for seg selv? 

Sånn omtrent? 

Hm. Takk for forsøket. Jeg klarer fortsatt ikke skjønne forskjell, tror jeg (?)

Jeg har på en måte høy selvtillit og tør mye nå, får til noen ting og kan godt komme på å føle meg attraktiv en gang i blant. Det er selvtillit? men når det gjelder hvordan jeg ser på meg selv grunnleggende som person, så ser det mørkere ut. Tenker at jeg er en dårlig person, til tross for at jeg får til noen ting og ikke er helt idiot. Det er noe råttent ved meg. Er det selvbilde? Ikke et bra et, men det er det som menes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trinity80
Skrevet (endret)
Krøll47 skrev (15 minutter siden):

Jeg blander de begrepene, selvtillit, selvfølelse og selvbilde. Husker ikke forskjell. Hvem har en rask enkel forklaring? :)

Selvfølelse: Dette er det grunnleggende synet på egen verdi og verdighet. Det er koblet til følelsen av å være akseptert og respektert som en person.

Selvtillit: Dette handler om troen på ens egne evner og ferdigheter. Det er knyttet til tilliten til at man kan takle utfordringer og oppgaver.

Selvbilde: Dette er den generelle oppfatningen man har av seg selv, inkludert ens fysiske utseende, egenskaper, ferdigheter og verdier.

Kort sagt, selvfølelse er mer overordnet og handler om egenverdi, selvtillit er knyttet til troen på ens ferdigheter, mens selvbilde dekker den bredere oppfatningen av seg selv.
 

Håper det var forståelig forklart @Krøll47 

I tillegg så kan man bytte ordet ‘selv’ med ‘egen’, da mener jeg at det skal være enklere å forstå. Det er i alle fall det jeg pleier å gjøre på jobben☺️

Endret av Trinity80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Trinity80 skrev (1 minutt siden):

Selvfølelse: Dette er det grunnleggende synet på egen verdi og verdighet. Det er koblet til følelsen av å være akseptert og respektert som en person.

Selvtillit: Dette handler om troen på ens egne evner og ferdigheter. Det er knyttet til tilliten til at man kan takle utfordringer og oppgaver.

Selvbilde: Dette er den generelle oppfatningen man har av seg selv, inkludert ens fysiske utseende, egenskaper, ferdigheter og verdier.

Kort sagt, selvfølelse er mer overordnet og handler om egenverdi, selvtillit er knyttet til troen på ens ferdigheter, mens selvbilde dekker den bredere oppfatningen av seg selv.
 

Håper det var forståelig forklart @Krøll47 

Det var nok en god forklaring men av en eller annen grunn synes jeg det er vanskelig å forstå og skille mellom dem. 

Jeg er i alle fall en person med forbedringspotensiale som for tiden og trolig veldig midlertidig har troa på seg selv innen enkelte områder. Men det er liksom falskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
Krøll47 skrev (1 minutt siden):

Det var nok en god forklaring men av en eller annen grunn synes jeg det er vanskelig å forstå og skille mellom dem. 

Jeg er i alle fall en person med forbedringspotensiale som for tiden og trolig veldig midlertidig har troa på seg selv innen enkelte områder. Men det er liksom falskt. 

Da sier jeg bare ‘fake it to you make it’. Veldig ofte så fungerer det, om vi bare gjør uten å overtenke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si jeg har et middels selvfølelse og selvtillit. Jeg ser ikke på meg selv som mindre eller mer verdt enn andre. Jeg ser mine begrensninger samtidig som jeg ser muligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (29 minutter siden):

Selvfølelse: Dette er det grunnleggende synet på egen verdi og verdighet. Det er koblet til følelsen av å være akseptert og respektert som en person.

Selvtillit: Dette handler om troen på ens egne evner og ferdigheter. Det er knyttet til tilliten til at man kan takle utfordringer og oppgaver.

Selvbilde: Dette er den generelle oppfatningen man har av seg selv, inkludert ens fysiske utseende, egenskaper, ferdigheter og verdier.

Kort sagt, selvfølelse er mer overordnet og handler om egenverdi, selvtillit er knyttet til troen på ens ferdigheter, mens selvbilde dekker den bredere oppfatningen av seg selv.
 

Håper det var forståelig forklart @Krøll47 

I tillegg så kan man bytte ordet ‘selv’ med ‘egen’, da mener jeg at det skal være enklere å forstå. Det er i alle fall det jeg pleier å gjøre på jobben☺️

Jeg var også usikker på de begrepene. Takk for forklaring! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80
Vendi skrev (56 minutter siden):

Jeg var også usikker på de begrepene. Takk for forklaring! 

Bare hyggelig ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter

Jeg prøvde å forstå forklaringen på de ulike, men det stopper liksom opp i hode mitt. Hadde kanskje skjønt det på en bedre dag da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (30 minutter siden):

Jeg prøvde å forstå forklaringen på de ulike, men det stopper liksom opp i hode mitt. Hadde kanskje skjønt det på en bedre dag da. 

Nei, det er ikke så lett hehe. Tror mye av dette liksom glir litt over i hverandre også. Saken for eget vedkommende er i alle fall at jeg sliter med ustabilitet ift alt dette. Tror jeg. I alle fall føles det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter
Vendi skrev (9 minutter siden):

Nei, det er ikke så lett hehe. Tror mye av dette liksom glir litt over i hverandre også. Saken for eget vedkommende er i alle fall at jeg sliter med ustabilitet ift alt dette. Tror jeg. I alle fall føles det sånn. 

Ja. Kanskje derfor det er vanskelig å forstå, for det er ikke et veldig klart skille og alt er vanskelig egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...