Gå til innhold

Hva tar dere vare på til (eventuelle) barnebarn?


påskelilje

Anbefalte innlegg

påskelilje

Vi har jo massevis av ting fra ungene var små og litt større... Hva ska vi ta vare på til eventuelle barnebarn? Vi vet jo ikke om de voksne barna våre kommer til å få barn, men sjansen for at ett av dem ønsker barn er jo absolutt til stede.

Ser for meg at det skal være stas å komme på besøk og leke med noe av det mor/far lekte med...

Noe av dette tenker jeg kan være greit å beholde:

*duplo

*lego

*togbane

*bionickle

*et par - tre av dokkene, med litt utstyr og klær

*de mest populære bøkene

*hjemmestrikket tøy

*utkledningstøy

....

Sikkert mye mer når jeg først skal begynne å rydde 😁🤪😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321
påskelilje skrev (28 minutter siden):

Vi har jo massevis av ting fra ungene var små og litt større... Hva ska vi ta vare på til eventuelle barnebarn? Vi vet jo ikke om de voksne barna våre kommer til å få barn, men sjansen for at ett av dem ønsker barn er jo absolutt til stede.

Ser for meg at det skal være stas å komme på besøk og leke med noe av det mor/far lekte med...

Noe av dette tenker jeg kan være greit å beholde:

*duplo

*lego

*togbane

*bionickle

*et par - tre av dokkene, med litt utstyr og klær

*de mest populære bøkene

*hjemmestrikket tøy

*utkledningstøy

....

Sikkert mye mer når jeg først skal begynne å rydde 😁🤪😁

Har du plass, så hadde jeg tatt vare på mest mulig. Det kan bli rene skattkammer for barnebarn. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
emilie321 skrev (Akkurat nå):

Har du plass, så hadde jeg tatt vare på mest mulig. Det kan bli rene skattkammer for barnebarn. 😊

Vi har masse plass nå, men burde ha ryddet gjennom det vi har på loftet... 😳😳😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
påskelilje skrev (3 minutter siden):

Vi har masse plass nå, men burde ha ryddet gjennom det vi har på loftet... 😳😳😳

Det er jo så spennende for barn å være på loft og å rote i sånne saker. Er tingen hele, ville jeg tatt vare på det. Kan sakene få sitt eget hjørne på loftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
emilie321 skrev (2 minutter siden):

Det er jo så spennende for barn å være på loft og å rote i sånne saker. Er tingen hele, ville jeg tatt vare på det. Kan sakene få sitt eget hjørne på loftet?

Eh.... det vi har etter barna utgjør ca 80% av loftets areal og volum 😳🤪😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
påskelilje skrev (1 minutt siden):

Vi har masse plass nå, men burde ha ryddet gjennom det vi har på loftet... 😳😳😳

Hvis dere har et loft med flere leker og bøker, så ville jeg hatt det sånn. Jeg tenker at eventuelle barnebarn mye heller vil bli med opp på et loft og gå på "skattejakt" fremfor å få "servert" gamle bøker og leker til bruk! 

Og jeg sier det fordi vår mormor og morfar hadde nettopp et slikt loft. Vi elsket å være der og finne både gamle klær, leker og bøker, pluss mye annet! Vi gikk på det loftet fra vi var bittesmå og helt til de flyttet da vi var sent i tenåtene. Ett av veldig gode og spennende minner.

Jeg tar kun vare på bøker og noen få bilder. Har ikke plass til mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321
påskelilje skrev (6 minutter siden):

Eh.... det vi har etter barna utgjør ca 80% av loftets areal og volum 😳🤪😁

Såpass ja... da er det kanskje greit med litt sortering 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Kashmir skrev (5 minutter siden):

Hvis dere har et loft med flere leker og bøker, så ville jeg hatt det sånn. Jeg tenker at eventuelle barnebarn mye heller vil bli med opp på et loft og gå på "skattejakt" fremfor å få "servert" gamle bøker og leker til bruk! 

Og jeg sier det fordi vår mormor og morfar hadde nettopp et slikt loft. Vi elsket å være der og finne både gamle klær, leker og bøker, pluss mye annet! Vi gikk på det loftet fra vi var bittesmå og helt til de flyttet da vi var sent i tenåtene. Ett av veldig gode og spennende minner.

Jeg tar kun vare på bøker og noen få bilder. Har ikke plass til mer. 

Vårt loft er trangt og lavt. En må krype rundt der. Skjønner hva du mener, men tviler på at det vil funke særlig bra med unger der oppe. I alle fall hvis det fortsetter å være så stappfullt som det er nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
emilie321 skrev (Akkurat nå):

Såpass ja... da er det kanskje greit med litt sortering 😊

Jaaaaa!!!! Hihihi 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
påskelilje skrev (1 time siden):

Vi har jo massevis av ting fra ungene var små og litt større... Hva ska vi ta vare på til eventuelle barnebarn? Vi vet jo ikke om de voksne barna våre kommer til å få barn, men sjansen for at ett av dem ønsker barn er jo absolutt til stede.

Ser for meg at det skal være stas å komme på besøk og leke med noe av det mor/far lekte med...

Noe av dette tenker jeg kan være greit å beholde:

*duplo

*lego

*togbane

*bionickle

*et par - tre av dokkene, med litt utstyr og klær

*de mest populære bøkene

*hjemmestrikket tøy

*utkledningstøy

....

Sikkert mye mer når jeg først skal begynne å rydde 😁🤪😁

Jeg er selvfølgelig helt enig med de som sier så mye som mulig! Datra og jeg satt nå i helgen og så gjennom noe av det hun har gjemt på fra hun var liten og vi koste oss glugg! I tillegg til det har jeg en god del lego, duplo, togbane og selvfølgelig dukkene hennes (hun var aldri noen dukkejente egentlig), dukkevognene og utstyret hun hadde til dukkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (28 minutter siden):

Eh.... det vi har etter barna utgjør ca 80% av loftets areal og volum 😳🤪😁

Jeg hadde hele loftsboden full og ante ikke hva som var der.  Da vi flyttet kom dattera mi og skulle hjelpe meg og det var bare ting etter henne og eldstemann.  Så hun kastet ganske mye men tok med seg dette.  Resten ble kastet til min store sorg 😉

  • Lego og Duplo
  • Playmobil
  • Noen spill
  • Barbidukkene med klær, hus og bil
  • Noen sangbøker 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begrenset plass, f.eks. ikke noe loft. Dermed har jeg vært nødt til å være selektiv mht. hva som skal spares. Jeg har solgt litt og gitt bort mye, ikke kastet noe som kunne gjenbrukes. Men jeg har også innsett at noe av det vår generasjon oppfatter som "like fint", vil være både upraktisk og utdatert for eventuelle barnebarn. F.eks. har jeg en venninne som er bestemor til to, hun hadde spart på Helly H-regnsett. De ble vraket av foreldrene, og barnebarna betraktet dem som karnevalstøy... 

Jeg har spart på en god del bøker, både fordi de er enkle å lagre (de mister f.eks. ikke noen brikker), fordi de beste er mer tidløse enn andre leker og fordi jeg regner med de kan ha nostalgieffekt hos barnebarnas foreldre. Dessuten noen byggeklosser og noen få andre leker for aldersgrupper som ikke bryr seg om at ting er umoderne. Større ting som bil- og togbaner er solgt av plasshensyn. Men jeg har fortsatt noen utvalgte dokker, kosedyr og koppestell, noe er faktisk fra min egen barndom. 

Av klær er det stort sett bare yndlingsplagg (typisk med motiv fra BarneTV eller andre favoritter) som er lagret. Sånn i tilfelle foreldrene husker dem - vanskelig å si hva eventuelle barnebarn vil mene om motiver de ikke har noe forhold til. Det barnas bestemødre strikket og som fortsatt kan brukes, har jeg også. Trolig noen babyplagg i tillegg, det er lenge siden jeg dukket ned i de eskene nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Vi har jo massevis av ting fra ungene var små og litt større... Hva ska vi ta vare på til eventuelle barnebarn? Vi vet jo ikke om de voksne barna våre kommer til å få barn, men sjansen for at ett av dem ønsker barn er jo absolutt til stede.

Ser for meg at det skal være stas å komme på besøk og leke med noe av det mor/far lekte med...

Noe av dette tenker jeg kan være greit å beholde:

*duplo

*lego

*togbane

*bionickle

*et par - tre av dokkene, med litt utstyr og klær

*de mest populære bøkene

*hjemmestrikket tøy

*utkledningstøy

....

Sikkert mye mer når jeg først skal begynne å rydde 😁🤪😁

Har gitt bort det meste til yngre medlemmer av familien. Antar det kan komme i retur om/når mine får barn, men ikke veldig viktig for meg. Har vel beholdt totalt et par kasser med leker og bøker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)

Har to døtre så det blir mye jenteleker. Har blant annet tatt vare på Duplo, "prinsesselego", noen fine Barbie dukker med garderober, Baby born og klær til disse. Disse dukkene hadde også blant annet bilsete og badekar, men det solgte jeg sammen med dukkevognene for å minimere plass på loftet. 

Av klær jeg har tatt vare på er det hovedsakelig tidløse bodyer i ulike størrelser, og noe tøy strikket av min mor. ++

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken
påskelilje skrev (6 timer siden):

Vi har jo massevis av ting fra ungene var små og litt større... Hva ska vi ta vare på til eventuelle barnebarn? Vi vet jo ikke om de voksne barna våre kommer til å få barn, men sjansen for at ett av dem ønsker barn er jo absolutt til stede.

Ser for meg at det skal være stas å komme på besøk og leke med noe av det mor/far lekte med...

Noe av dette tenker jeg kan være greit å beholde:

*duplo

*lego

*togbane

*bionickle

*et par - tre av dokkene, med litt utstyr og klær

*de mest populære bøkene

*hjemmestrikket tøy

*utkledningstøy

....

Sikkert mye mer når jeg først skal begynne å rydde 😁🤪😁

Broren min har spart alt av «kvalitetsleker», og plukker det nå frem etter som barnebarnet vokser. I tillegg til at han på halvannet koser seg med duplo og brio, så vekker det masse positive minner i storfamilien. Vi var nylig flere som engasjerte oss veldig i bygging av avansert togbane i brio, akkurat som vi gjorde for 25 år siden også🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det er jo litt trist å tenke på nå, men jeg har faktisk ikke en eneste ting. Da jeg skilte meg , flyttet jeg fra et stort hus til en liten leilighet hvor det kun var plass til det aller nødvendigste. Det lå mye ting og tang på mørkloftet og tanken var jo å hente senere. I mellomtiden har faren deres revet huset og bygget nytt. Jeg håper jo han har tatt bare på en del, men jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spart på Lego og Brio-togene og enkelte andre leker. Av klær har jeg kun spart på noen få ting. Da sønnen min ble født, var de færreste klær som var spart på fra 60-tallet særlig attraktive å bruke. Men alltids morsomt å ta fram enkelte ting av mer nostalgi  

Jeg har bare noen få bøker hos meg, dessverre, og håper at de beste godbitene er i behold hos eksmann og at de er lagret fuktfritt. Tviler i grunnen på begge deler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (4 minutter siden):

Det er jo litt trist å tenke på nå, men jeg har faktisk ikke en eneste ting. Da jeg skilte meg , flyttet jeg fra et stort hus til en liten leilighet hvor det kun var plass til det aller nødvendigste. Det lå mye ting og tang på mørkloftet og tanken var jo å hente senere. I mellomtiden har faren deres revet huset og bygget nytt. Jeg håper jo han har tatt bare på en del, men jeg vet ikke. 

❤️

 

Jeg flyttet også ut fra huset, og leker etc ble igjen der. Men en dag jeg kom hjem noen måneder senere, hadde han vært og satt fra seg kassevis med saker utenfor døra mi :o Rakk akkurat å bære det innafor døra før regnet kom. Fordelen var jo at jeg fikk gått gjennom og sortert selv, men var fryktelig dårlig gjort å bare dumpe det der. Likevel var noe igjen i hans bolig, bl a kosedyr og bøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
morsan skrev (13 minutter siden):

❤️

 

Jeg flyttet også ut fra huset, og leker etc ble igjen der. Men en dag jeg kom hjem noen måneder senere, hadde han vært og satt fra seg kassevis med saker utenfor døra mi :o Rakk akkurat å bære det innafor døra før regnet kom. Fordelen var jo at jeg fikk gått gjennom og sortert selv, men var fryktelig dårlig gjort å bare dumpe det der. Likevel var noe igjen i hans bolig, bl a kosedyr og bøker. 

Ja, det var dårlig gjort. Jeg har tatt med meg alle bøkene. Det var viktig for meg. Det var jeg som var lesehesten og også jeg som leste for barna og lærte dem å lese, så barnebøker har jeg når jeg tenker meg om. De sto lenge i kasser i en bod, men nå har de kommet i bokhyller på hytta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
morsan skrev (2 timer siden):

Av klær har jeg kun spart på noen få ting. Da sønnen min ble født, var de færreste klær som var spart på fra 60-tallet særlig attraktive å bruke. Men alltids morsomt å ta fram enkelte ting av mer nostalgi  

Jeg har også spart bittelitt av babytøyet, det meste ga jeg bort (eller solgte jeg det billig?). Jentungen ville se på det i helgen så jeg tok frem det også og hun syntes det var kjempekos å se de bittesmå bodyene og noen andre små plagg. Jeg sa jo at det hadde vært koselig om de ville bruke dem om de får barn en gang, men at det ikke er noe jeg forventer - da sa hun at det ville hun veldig gjerne om det ble aktuelt en gang. :)❤️ Men 70-tallets akryl hadde jeg betakket meg for jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...