Gå til innhold

Hva tar dere vare på til (eventuelle) barnebarn?


påskelilje

Anbefalte innlegg

Kashmir-
Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Det er jo litt trist å tenke på nå, men jeg har faktisk ikke en eneste ting. Da jeg skilte meg , flyttet jeg fra et stort hus til en liten leilighet hvor det kun var plass til det aller nødvendigste. Det lå mye ting og tang på mørkloftet og tanken var jo å hente senere. I mellomtiden har faren deres revet huset og bygget nytt. Jeg håper jo han har tatt bare på en del, men jeg vet ikke. 

Lag selv 😀 jeg kan lett lage en hel landsby til en togbane. Elsker tog og å være kreativ. Har lagd både kirker og hus før, og du kan sikkert fimne mye av anvisninger på nett. 

Det er fint med det som går i generasjoner. Veldig. Men vi kan finne gode løsninger som kan gå i arv 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Nicklusheletida skrev (2 timer siden):

Det er jo litt trist å tenke på nå, men jeg har faktisk ikke en eneste ting. Da jeg skilte meg , flyttet jeg fra et stort hus til en liten leilighet hvor det kun var plass til det aller nødvendigste. Det lå mye ting og tang på mørkloftet og tanken var jo å hente senere. I mellomtiden har faren deres revet huset og bygget nytt. Jeg håper jo han har tatt bare på en del, men jeg vet ikke. 

Lego vs duplo vs baby born kan du garantert kjøpe om 20 år dersom aktuelt. 

Anonymkode: d55f8...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (4 timer siden):

Men 70-tallets akryl hadde jeg betakket meg for jeg også...

Det var mest bomull det som moren min hadde spart fra 60-tallet. Men noe var blitt stivt, på noen plagg hadde tran fra babygulp utviklet fæle flekker under lagring, og noe var rett og slett veldig upraktisk. Som at det var omslagstrøyer med knyting – mye mer praktisk med body med trykknapper, både under påkledning og at det ikke gled opp ved bruk  

Men det var jo litt gøy å kle på noe nostalgisk tøy, strikkede plagg eller trøyer med gammeldags blondekrage ol bare for morsomme bilder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
morsan skrev (6 timer siden):

Det var mest bomull det som moren min hadde spart fra 60-tallet. Men noe var blitt stivt, på noen plagg hadde tran fra babygulp utviklet fæle flekker under lagring, og noe var rett og slett veldig upraktisk. Som at det var omslagstrøyer med knyting – mye mer praktisk med body med trykknapper, både under påkledning og at det ikke gled opp ved bruk  

Men det var jo litt gøy å kle på noe nostalgisk tøy, strikkede plagg eller trøyer med gammeldags blondekrage ol bare for morsomme bilder :) 

Jeg brukte faktisk noen få omslagstrøyer til mine barn,  av de jeg selv hadde hatt som baby! Syntes det var veldig greit å bruke mens de var bittesmå (noen uker), slippe å ta bodyen over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Ekstra skrev (17 timer siden):

Har gitt bort det meste til yngre medlemmer av familien. Antar det kan komme i retur om/når mine får barn, men ikke veldig viktig for meg. Har vel beholdt totalt et par kasser med leker og bøker.

 

Jeg har ingen tro på at det kommer tilbake hvis jeg gir det bort. Jeg har to nieser og to nevøer med barn, men vil ikke "låne" noe bort til dem, og med det gi dem ansvar for å ta vare på det videre og evt gi det tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
frosken skrev (13 timer siden):

Broren min har spart alt av «kvalitetsleker», og plukker det nå frem etter som barnebarnet vokser. I tillegg til at han på halvannet koser seg med duplo og brio, så vekker det masse positive minner i storfamilien. Vi var nylig flere som engasjerte oss veldig i bygging av avansert togbane i brio, akkurat som vi gjorde for 25 år siden også🙂

Koselig! Det er sånn jeg tenker ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje
Nicklusheletida skrev (13 timer siden):

Det er jo litt trist å tenke på nå, men jeg har faktisk ikke en eneste ting. Da jeg skilte meg , flyttet jeg fra et stort hus til en liten leilighet hvor det kun var plass til det aller nødvendigste. Det lå mye ting og tang på mørkloftet og tanken var jo å hente senere. I mellomtiden har faren deres revet huset og bygget nytt. Jeg håper jo han har tatt bare på en del, men jeg vet ikke. 

Å, det hadde jeg syntes var leit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel

Godt spørsmål. Vi har tatt vare på alt, men det fyller opp enormt mye av loftet. Sikkert 80% hos oss også. Jeg tenker vi bør ta vare på noe, men det er ikke overkommelig å hente det frem for evt barnebarn. Det er altfor mye.

Jeg tenker barna må slippe å håndtere alt for mye ræl når vi går bort. Vi er begge enige om at vi må ta en stor opprydding en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel skrev (55 minutter siden):

Jeg tenker barna må slippe å håndtere alt for mye ræl når vi går bort. Vi er begge enige om at vi må ta en stor opprydding en eller annen gang.

Lurer på om jeg har postet denne før  - men relateable for mange. :) 

IMG_0516.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grendel
morsan skrev (1 minutt siden):

Lurer på om jeg har postet denne før  - men relateable for mange. :) 

IMG_0516.jpeg

Fantastisk 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
morsan skrev (7 minutter siden):

Lurer på om jeg har postet denne før  - men relateable for mange. :) 

IMG_0516.jpeg

Been there, done that. 2 ganger. Heldigvis før vedkommende gikk bort, men jobben er enorm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 time siden):

Jeg har ingen tro på at det kommer tilbake hvis jeg gir det bort. Jeg har to nieser og to nevøer med barn, men vil ikke "låne" noe bort til dem, og med det gi dem ansvar for å ta vare på det videre og evt gi det tilbake. 

Nei, har ingen klare forventninger om å få det tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 timer siden):

Been there, done that. 2 ganger. Heldigvis før vedkommende gikk bort, men jobben er enorm.

Jeg har jobben i vente, og det hjelper ikke ar vedkommende lever, så det kommer til å bli en vanvittig jobb når h*n etterhvert kommer på hjem.
 

Husker en kollega de siste årene før hun ble pensjonist sa at hun hadde begynt på «dødsryddingen» hjemme, iallfall hva gjaldt dokumenter og papirer. Hun ville ikke at hennes barn skulle måtte forholde seg til alt dette etter henne. Jeg tenker det er en god ting å starte med dødsrydding i god tid, mens man ennå selv er i stand til å ta beslutningene. Herunder også ta de riktige beslutningene om hva slags bolig man bør ha, enten man flytter eller tilpasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (2 minutter siden):

Husker en kollega de siste årene før hun ble pensjonist sa at hun hadde begynt på «dødsryddingen» hjemme, iallfall hva gjaldt dokumenter og papirer. Hun ville ikke at hennes barn skulle måtte forholde seg til alt dette etter henne.

En veldig gjenkjennbar tanke man får etter å ha ryddet etter forrige generasjon. I så måte er det en fordel at mye foregår digitalt, jeg har ikke antikke skattemeldinger på papir. Men et visst volum har nok de fleste rundt pensjonsalderen uansett. 

Å ha gått gjennom en slik ryddeprosess påvirker også tanker og følelser rundt hva man har lyst til å spare på i tilfelle barnebarn og andre eventualiteter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
morsan skrev (11 minutter siden):

Jeg har jobben i vente, og det hjelper ikke ar vedkommende lever, så det kommer til å bli en vanvittig jobb når h*n etterhvert kommer på hjem.

Jeg tenker at da må man ikke takle sorgen ved et dødsfall samtidig som man får en enorm ryddejobb i fanget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (4 minutter siden):

En veldig gjenkjennbar tanke man får etter å ha ryddet etter forrige generasjon. I så måte er det en fordel at mye foregår digitalt, jeg har ikke antikke skattemeldinger på papir. Men et visst volum har nok de fleste rundt pensjonsalderen uansett. 

Å ha gått gjennom en slik ryddeprosess påvirker også tanker og følelser rundt hva man har lyst til å spare på i tilfelle barnebarn og andre eventualiteter. 

Ja, det skjønner jeg godt! Mine foreldre slapp unna store deler av denne ryddeprosessen, da de begge kom fra gårder som søsken hadde overtatt. Det merkes godt på huset at erfaringen med å måtte rydde etter forrige generasjon mangler 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker at da må man ikke takle sorgen ved et dødsfall samtidig som man får en enorm ryddejobb i fanget. 

Ja, null problem med å se fordelene. Det er bare ikke noe som jeg rår over, så det må bare vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
morsan skrev (6 timer siden):

Lurer på om jeg har postet denne før  - men relateable for mange. :) 

IMG_0516.jpeg

Å hjelp 😳😳😳

Min mor har heldigvis begynt å rydde,  men hun er veldig knyttet til hver minste ting, så det er vanskelig. Hun må helst ha en med som leder an og pusher litt (meg, min sønn eller min søster  - det fungerer med alle oss tre).

Nå prøver jeg å ta litt ut de fleste gangene jeg er der. Og hun kjøper heldigvis få ting og tar inn i huset nå 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
påskelilje skrev (7 timer siden):

Å, det hadde jeg syntes var leit...

Ja, men vi har en liten bod, så det er umulig å ta vare på noe. Men jeg tar bilder, lager album og skriver historier til bildene. Jeg håper de vil sette pris på det i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Ja, men vi har en liten bod, så det er umulig å ta vare på noe. Men jeg tar bilder, lager album og skriver historier til bildene. Jeg håper de vil sette pris på det i fremtiden. 

Album er jo en skatt ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...