Gå til innhold

Damp eller røyk?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Jeg vurderer å begynne å røyke igjen, blir tørr i halsen av dampen og nå har jeg en ekkel følelse i brystet. Dette hadde jeg ikke problemer med da jeg røykte men hadde røykhoste, det har jeg ikke nå. Mest av alt har jeg lyst å slutte å dampe men har blitt så avhengig, hva burde jeg gjøre? Snus var ikke noe for meg, det er noe med det å trekke inn og puste ut. Men jeg kunne jo brukt drops eller slikkepinner, da har jeg noe i munnen. Har også prøvd nikotintyggegummi, det var forferdelig smak på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Jeg vurderer å begynne å røyke igjen, blir tørr i halsen av dampen og nå har jeg en ekkel følelse i brystet. Dette hadde jeg ikke problemer med da jeg røykte men hadde røykhoste, det har jeg ikke nå. Mest av alt har jeg lyst å slutte å dampe men har blitt så avhengig, hva burde jeg gjøre? Snus var ikke noe for meg, det er noe med det å trekke inn og puste ut. Men jeg kunne jo brukt drops eller slikkepinner, da har jeg noe i munnen. Har også prøvd nikotintyggegummi, det var forferdelig smak på. 

Damp er mest sannsynlig det beste av to onder. Det beste er selvsagt å slutte, men skjønner godt at du sliter med å slutte. Sliter med å slutte selv.  Nå liker jeg nikotintyggis, men bare det ene merket. Liker godt Nicorette Icemint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (14 minutter siden):

Jeg vurderer å begynne å røyke igjen, blir tørr i halsen av dampen og nå har jeg en ekkel følelse i brystet. Dette hadde jeg ikke problemer med da jeg røykte men hadde røykhoste, det har jeg ikke nå. Mest av alt har jeg lyst å slutte å dampe men har blitt så avhengig, hva burde jeg gjøre? Snus var ikke noe for meg, det er noe med det å trekke inn og puste ut. Men jeg kunne jo brukt drops eller slikkepinner, da har jeg noe i munnen. Har også prøvd nikotintyggegummi, det var forferdelig smak på. 

Nicotintyggis kommer i mint, frukt og lakrissmak, den siste var skamgod :D 

Det minst verste er uten tvil damp. Nikotin i vanlig sigaretter tar livet av lungene dine, mange får jo en klassisk røykhoste av det etter noen år.

Anonymkode: 82ba3...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
emilie321 skrev (8 minutter siden):

Damp er mest sannsynlig det beste av to onder. Det beste er selvsagt å slutte, men skjønner godt at du sliter med å slutte. Sliter med å slutte selv.  Nå liker jeg nikotintyggis, men bare det ene merket. Liker godt Nicorette Icemint. 

Ja legen var fornøyd han når jeg hadde kuttet røyken og dampet, men føler det gir meg plager og. Ja det er veldig vanskelig å slutte, og den tyggisen smaker ikke nikotin? var ikke godt å tygge nikotin. Min datter brukte svarte froskedrops da hun sluttet å røyke, men hun har gått opp mange kilo. Vil ikke det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nicotintyggis kommer i mint, frukt og lakrissmak, den siste var skamgod :D 

Det minst verste er uten tvil damp. Nikotin i vanlig sigaretter tar livet av lungene dine, mange får jo en klassisk røykhoste av det etter noen år.

Anonymkode: 82ba3...49b

Men føler de smakte sterkt nikotin, det var ikke godt. Mulig jeg har kjøpt fei sort da. Kjøpte på apoteket. 

Ja jeg hadde røykhoste dag og natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ja legen var fornøyd han når jeg hadde kuttet røyken og dampet, men føler det gir meg plager og. Ja det er veldig vanskelig å slutte, og den tyggisen smaker ikke nikotin? var ikke godt å tygge nikotin. Min datter brukte svarte froskedrops da hun sluttet å røyke, men hun har gått opp mange kilo. Vil ikke det heller. 

Nei, mer vekt vil vi ikke ha, men det er vanskelig å unngå når en slutter å røyke, men ikke umulig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
emilie321 skrev (3 minutter siden):

Nei, mer vekt vil vi ikke ha, men det er vanskelig å unngå når en slutter å røyke, men ikke umulig 

Ja det er vanskelig å unngå, jeg blir så rastløs når jeg prøver å slutte å dampe. Da er det lett å putte ting i munnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkelsbær

Jeg har røyket i 35 år, og dampet i 10 år. Plutselig ble jeg drittlei lading av batterier, tette coiler etc.

Det siste året har jeg brukt Nicorette sugetabletter, og det fungerer helt fint. Tyggegummien er også grei, men du må finne en styrke som passer for deg. Det skal ikke smake nikotin - da er den for sterk for deg. Jeg liker best den med fruktsmak, men ice mint eller de andre med smak er også gode, så greit å ha et par slag til å variere med.

Anbefaler å handle på Farmasiet (nettbutikk) som er veldig mye billigere enn vanlig apotek, og varene kommer i løpet av en dag eller to. Kiwi har også litt utvalg, og er også lavere pris enn apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Stikkelsbær skrev (58 minutter siden):

Jeg har røyket i 35 år, og dampet i 10 år. Plutselig ble jeg drittlei lading av batterier, tette coiler etc.

Det siste året har jeg brukt Nicorette sugetabletter, og det fungerer helt fint. Tyggegummien er også grei, men du må finne en styrke som passer for deg. Det skal ikke smake nikotin - da er den for sterk for deg. Jeg liker best den med fruktsmak, men ice mint eller de andre med smak er også gode, så greit å ha et par slag til å variere med.

Anbefaler å handle på Farmasiet (nettbutikk) som er veldig mye billigere enn vanlig apotek, og varene kommer i løpet av en dag eller to. Kiwi har også litt utvalg, og er også lavere pris enn apotek.

Ja er lei av å lade og styr jeg og. 

Finnes det sugetabletter og ja, det kan jeg jo teste ut. Får finne tyggis med lite nikotin da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (1 time siden):

Men føler de smakte sterkt nikotin, det var ikke godt. Mulig jeg har kjøpt fei sort da. Kjøpte på apoteket. 

Ja jeg hadde røykhoste dag og natt. 

Trolig kjøpte du tyggis som var for sterk. Prøv 2 mg, ikke sterkere. Anbefaler den med lakris eller frukt på apotek. Kjøp en liten pakke slik at du kan forsøke (så sant du har lyst). (det står på pakken at du skal tygge så og så lenge og så legge den som en snusbrikke ved tannkjøttet. Jeg brukte det i flere uker og det hjalp faktisk veldig).

Hold deg til dampen du, enn å gå tilbake til sigaretter. Og ta heller litt lenger pauser mellom dampingene i løpet av dagen. Skjønner godt hvordan det er. Var avhengig selv i mange mange år, men da kun vanlige sigaretter og ikke damp. 

 

Anonymkode: 82ba3...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trolig kjøpte du tyggis som var for sterk. Prøv 2 mg, ikke sterkere. Anbefaler den med lakris eller frukt på apotek. Kjøp en liten pakke slik at du kan forsøke (så sant du har lyst). (det står på pakken at du skal tygge så og så lenge og så legge den som en snusbrikke ved tannkjøttet. Jeg brukte det i flere uker og det hjalp faktisk veldig).

Hold deg til dampen du, enn å gå tilbake til sigaretter. Og ta heller litt lenger pauser mellom dampingene i løpet av dagen. Skjønner godt hvordan det er. Var avhengig selv i mange mange år, men da kun vanlige sigaretter og ikke damp. 

 

Anonymkode: 82ba3...49b

De hadde visst bare med fruktsmak og mint på farmasiet, lakris er jeg glad i så den kunne jeg tenkt meg. 

Ja har tenkt å prøve å dampe mindre i hvert fall, nå damper jeg jo mye. Var det tyggis som hjalp deg å slutte å røyke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
stjernestøv skrev (1 time siden):

Ja er lei av å lade og styr jeg og. 

Finnes det sugetabletter og ja, det kan jeg jo teste ut. Får finne tyggis med lite nikotin da. 

Min mor sluttet i sin tid med hjelp av røykeplaster og påsto at det ikke var så vanskelig som hun hadde trodd. Og hun hadde vært storrøyker i bortimot 50 år og klikket fullstendig om vi gjemte tobakken hennes. Hun fikk brystkreft da og det skremte henne nok til at hun klarte å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (14 minutter siden):

Min mor sluttet i sin tid med hjelp av røykeplaster og påsto at det ikke var så vanskelig som hun hadde trodd. Og hun hadde vært storrøyker i bortimot 50 år og klikket fullstendig om vi gjemte tobakken hennes. Hun fikk brystkreft da og det skremte henne nok til at hun klarte å slutte.

Okay. Kanskje jeg skal prøve plaster da. Trist hun fikk brystkreft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
Vendi skrev (10 minutter siden):

Jeg mener å huske at jeg har lest at damping også er usunt for lungene. Det er få studier på dette, men det anses som "sunnere" å dampe enn å røyke, men det kan irritere lungene. Og det kan jeg forsåvidt forstå.

Her er forresten en link: https://www.fhi.no/publ/2015/helserisiko-ved-bruk-av-e-sigarette/

Ok. Ja jeg tror ikke damping er bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Ok. Ja jeg tror ikke damping er bra. 

Nei, det tror ikke jeg heller. Så det beste er vel å prøve andre alternativer som røykeplaster, nikotintyggis, o.l., som du jo har fått råd om i tråden her. 

Du kan jo forhøre deg med apoteket om hva som er tilgjengelig, og hva de anbefaler, m.m

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Vendi skrev (2 minutter siden):

Nei, det tror ikke jeg heller. Så det beste er vel å prøve andre alternativer som røykeplaster, nikotintyggis, o.l., som du jo har fått råd om i tråden her. 

Du kan jo forhøre deg med apoteket om hva som er tilgjengelig, og hva de anbefaler, m.m

Ja det er vel det beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør legen om du kan få champix.

Anonymkode: 43801...f6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spør legen om du kan få champix.

Anonymkode: 43801...f6a

Skulle få det men så fikk ikke folk bruke det lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
stjernestøv skrev (5 timer siden):

De hadde visst bare med fruktsmak og mint på farmasiet, lakris er jeg glad i så den kunne jeg tenkt meg. 

Ja har tenkt å prøve å dampe mindre i hvert fall, nå damper jeg jo mye. Var det tyggis som hjalp deg å slutte å røyke? 

https://www.farmasiet.no/catalog/helse-og-livsstil/roykeslutt/nicotinell-tyggegum-2mg-lakris-96,5000166?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA_5WvBhBAEiwAZtCU775XJR1CAjrD3FRO_OwDvaI4cLUD_22xHU9UtoXAyPjK83gtHw7GZRoCJmAQAvD_BwE

 

 

Anonymkode: 82ba3...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...